• Economia
  • Kotoc, l’animació més emocional

Kotoc, l’animació més emocional

L’empresa barcelonina, creadora de l’exitosa sèrie de dibuixos ‘Sendokai’, ha rebut un préstec ICF Cultura per a enregistrar la tercera temporada

    Sendokai és una de les sèries de referència de Kotoc
    Sendokai és una de les sèries de referència de Kotoc
    Barcelona
    30 de Juliol de 2025 - 05:30

    Amb el propòsit de crear un grup d’animació i amb la idea romàntica d’explicar històries a través de les pel·lícules, l’any 2006 es va crear l’empresa Kotoc, Produccions d’Empatia Digital. El mateix nom de la companyia ja suposa una declaració d’intencions del seu objectiu: aconseguir arribar a l’espectador mitjançant els recursos emocionals. Per a fer-ho possible, Kotoc va anar a la cerca de recursos econòmics i humans. Les sèries d’animació i els videojocs van ser els elements utilitzats per a assolir aquesta tasca. Així ho explica el CEO i director creatiu de Kotoc, Freddy Córdoba. “La nostra estratègia implicava aconseguir un impacte amb l’espectador i que aquest vincle emocional es traduís en un retorn comercial alt”. El plantejament es va acomplir amb la sèrie de dibuixos animats ‘Sendokai’, que durant les dues temporades que s’ha emès, 2013 i 2014, ha sigut tot un èxit. Amb la intenció de contribuir a la creació d’una tercera temporada, l’Institut Català de Finances (ICF) li ha atorgat un préstec ICF Cultura de 200.000 euros. Amb aquest préstec, la banca pública de promoció de la Generalitat de Catalunya vol enfortir la producció, la distribució i la promoció dels serveis i béns culturals.

     

    Córdoba recorda que el fenomen ‘Sendokai’ es va donar perquè l’audiència empatitzava amb els personatges, cosa que afavoria que entressin a les dinàmiques de joc. Fruit d’aquesta situació, van produir videojocs vinculats a la sèrie, però també joguines o figures d’acció. “Les iniciatives ens vam permetre recuperar la inversió i obtenir beneficis”. Així, les dues primeres temporades de ‘Sendokai’, que es van emetre a l’Estat espanyol al canal Clan, van batre rècord d’audiència, sent la sèrie més vista. Més enllà dels espectadors tradicionals, el ‘merchandising’ vinculat a la producció va generar 25 milions d’euros en ingressos extres, derivats de les joguines i les cartes col·leccionables. De fet, la moto de ‘Sendokai’ va ser la segona joguina més venuda durant una campanya de Nadal.

    Kotoc s’ha especialitzat en la creació, desenvolupament i producció de sèries d'animació, com ara Gormiti, Mutant Busters o la mateixa Sendokai, entre d’altres. La seva activitat, a part de la producció de sèries d’animació infantil, també se centra a generar llicències i videojocs a través de la narrativa visual amb l'objectiu de construir connexions emocionals a partir de personatges autèntics i mons fantàstics. A més, la seva tasca inclou crear dinàmiques de joc que permetin als nens interactuar amb les històries a través de joguines, rol i videojocs.

     

    La companyia s'ha especialitzat en la creació, desenvolupament i producció de sèries d'animació, com ara Gormiti, Mutant Busters o  Sendokai

    L’aventura internacional

    Com a aprenentatge de ‘Sendokai’, Córdoba al·ludeix “a les possibilitats que es va proporcionar en àmbits com l’escalabilitat del negoci o la part comercial i legal. Des de llavors, considerem que l’àrea comercial comença amb la legal”. Kotoc va incorporar aquest bagatge amb la sèrie ‘Gormiti’, una producció internacional que es va emetre entre 2017 i 2019. “L’experiència de formar part d’una coproducció internacional amb una participació minoritària ens va permetre conèixer els mercats internacionals”.

    Atesa la necessitat de consolidar el salt a un públic internacional i jove, Kotoc es va plantejar remetre ‘Sendokai’, constituint una franquícia per a recuperar la passió dels adolescents pel futbol emprant com a ham el món dels videojocs i les sèries. Córdoba ho resumeix, afirmant que “volíem vincular el futbol amb una fantasia èpica amb una espècie de Pokemon xutant una pilota”. En aquest context, Kotoc va acudir al finançament de l’ICF, que amb un préstec ICF Cultura va facilitar la creació de la tercera temporada, que es va estrenar amb un episodi pilot el passat 31 de maig, coincidint amb la final de la Champions League. 

    Els préstecs ICF Cultura disposen d’una garantia del Fons Europeu d'Inversions (FEI), amb el suport de la Unió Europea, sota el programa ‘InvestEU’, destinat a millorar l’accés al finançament en condicions favorables a les pimes culturals i creatives que operen a Catalunya.

    Una eina al servei dels empresaris

    Freddy Córdoba precisa que “el suport de l’ICF és una eina que els empresaris sabem que està allà i que suposa resoldre els tràmits d’una manera molt àgil”. De fet, des de Kotoc detallen que “el match va ser molt directe, ja que en ser una de les productores d’animació independents més reconegudes, som capaços de garantir un retorn comercial real”. A més, el CEO defineix la relació amb l’ICF com “una trobada en la qual es va produir una gran facilitat de comprensió”. La tercera temporada de ‘Sendokai’ es produirà durant l’any 2026 i s’emetrà a mitjan o finals de l’any vinent.

    El CEO assegura que “el suport de l’ICF és una eina que els empresaris sabem que està allà i que suposa resoldre els tràmits d’una manera molt àgil”

    A partir de l’anunci de l’estrena de la tercera temporada de la sèrie, Kotoc ha tancat un acord amb TV3 perquè la cadena l’emeti i està a punt de signar un altre amb TVE. Entremig, la companyia ha rebut l’interès de la UEFA Champions League “per a forjar una aliança i obtenir una audiència en l’àmbit global”. Els números avalen l’aposta. L’estrena de l’episodi pilot va arribar a ser el vídeo més vist a YouTube en només cinc hores i Kotoc ha sumat en només dos mesos més d’1 milió de subscriptors al seu canal.

    A més d’aquest, Kotoc està desenvolupant altres projectes. La previsió de la firma és facturar 15 milions d’euros l’any 2030. Amb una plantilla de 40 persones, la seva vocació i projecció, des dels seus inicis, han sigut els mercats internacionals. Tot i disposar d’una gran base de seguidors a l’Estat espanyol i a Llatinoamèrica, la col·laboració amb la UEFA podria esdevenir la porta d’entrada als EUA. Es tracta, com ha fet en la darrera dècada, d’aprofitar l’onada d’un públic jove, que descobreix les sèries a YouTube, centra el seu consum en el món digital i viu constantment connectat a xarxes socials com Instagram i TitTok.