Low Cost vs Comoditat: el que ens ha ensenyat la pandèmia

Si atenem al que afirmen els consumidors, molts creuen que el seu criteri principal a l'hora de comprar continua sent el preu. Però aquesta afirmació té més a veure amb un desig que no pas amb la realitat

Comoditat i qualitat són factors més rellevants que preu a l'hora de decidir què es compra | iStock Comoditat i qualitat són factors més rellevants que preu a l'hora de decidir què es compra | iStock

La comoditat està imposant-se al low cost? Aquest article vol objectivar una impressió que, dos anys després de l'inici de la crisi de la Covid-19, sembla marcar un nou canvi de tendència en el comportament del consumidor. Amb la crisi del 2008 vam aprendre a consumir més barat, comparant més opcions i aprofitant-nos dels infraproductes que ens aportava el món globalitzat, mentre que d'aquest nou escenari que ens ha deixat la pandèmia... què hem après? A ser més mandrosos? O a ser més pràctics? Aquesta darrera lliçó sona força millor.

Tot i que cada cop tenen un menor marge de benefici, els empresaris fa temps que afirmen no vendre només d'acord amb el preu. Segons els resultats de l'enquesta ESCO (enquestes sobre la salut del comerç), que dirigeixo des del 2009 i que representa més de 2.500 empreses del sector del comerç, tenir preus ajustats se situa al pírric novè lloc entre els factors determinants de l'èxit dels empresaris a qui els hi ha anat millor en aquests dos últims anys. En canvi, posar la vida fàcil al client oferint-li serveis de lliurament o modificant horaris se situa en segon lloc, únicament superat per l'opció de "el meu sector s'ha beneficiat de la crisi de la Covid-19".

Malgrat que molts no ho reconeixen, els clients prefereixen un bon producte. El canvi important és que ara volen que es pugui adquirir més fàcilment i no que simplement tingui un preu molt competitiu

Si atenem al que afirmen els consumidors, molts creuen que el seu criteri principal a l'hora de comprar continua sent el preu. Però aquesta afirmació té més a veure amb un desig que no pas amb la realitat. Si analitzem les seves conductes, podem apreciar que es coneixen menys del que sembla. La mostra de joves d'entre 16 i 25 anys, per exemple, són els que paguen més per estalviar temps i esforços, malgrat que ells pensen que principalment compren basant-se en el preu del producte. Són més marquistes que les anteriors generacions i són els que més compren en línia (al costat dels Millennials), però el més destacable és que són els que més usen serveis de delivery, arribant a pagar a empreses de servei a domicili perquè els portin un pot de Tipp-Ex o paper de fumar quan se'ls acaba, davant la mandra de sortir al carrer. També hem vist que com més anys tenen els consumidors, més rebutgen els productes low cost.

Aquests resultats solen coincidir amb els d'altres estudis similars, però el més interessant el podem observar quan els contrastem amb les cerques que fem a Google. És tan senzill com recórrer a una simple anàlisi de Google Trends mitjançant la cerca de tres conceptes: "productes barats" (analitzant cerques de conceptes com ara "barat", "outlet", "low cost", etc.), "productes de qualitat " (analitzant "millor producte", "qualitat", etc.) i "comoditat del consumidor" (amb termes com "delivery", "cocooning", "a domicili", etc.) Els resultats confirmen les hipòtesis inicials i el més sorprenent és que les cerques de "millor" arriben a triplicar les de "barat". La recerca de paraules relacionades amb allò "barat" creixia a partir de mitjans de l'any 2009, amb el creixement de l'anterior crisi. Curiosament, aquestes cerques augmentaven els mesos d'estiu (en què les famílies buscaven economitzar les seves vacances), mentre que queien en acostar-se Nadal, quan els consumidors es permetien allunyar-se una mica dels preus més econòmics. L'únic concepte que no va decréixer en popularitat va ser "outlets", que sí que va continuar sent una opció escollida per als regals de Nadal.

Les cerques relacionades amb "millor" tornen a créixer a mitjans del 2014, amb la recuperació de l'anterior crisi, arribant al seu zenit el 2017 (tot i que es mantenen en posicions molt altes). Sorprenentment, les dades ens diuen que els períodes de l'any en què es busca més la qualitat són les vacances d'estiu i Nadal. Aquest fet desmunta la desastrosa idea de conceptes com el Black Friday: imposar les rebaixes precisament a la data de més vendes per al comerç. Finalment, si analitzem les opcions relacionades amb la "comoditat", veiem com comencen a créixer al voltant del 2017 i s'imposen amb la crisi del coronavirus, tenint un pic que supera el "barat" en els mesos de confinament.

Aquest canvi de tendència ha d'anar acompanyat d'un canvi de mentalitat per part de l'empresariat. Si continuem apostant per retallar i retallar preus, aquestes baixades seran indissociables d'unes pitjors condicions per als treballadors i per al planeta, i acabaran portant inevitablement a una caiguda dels beneficis. I el més interessant de tot és que, malgrat que molts no ho reconeixen, els clients prefereixen un bon producte. El canvi important és que ara volen que es pugui adquirir més fàcilment i no que simplement tingui un preu molt competitiu. La comoditat s'imposa al low cost.

Més informació
El que Obama (no) ens va ensenyar
El preu, l'única variable
TikTok i Twitch: Com rendibilitzar les dues xarxes socials del moment
Avui et destaquem
El més llegit