Els mercats municipals de Catalunya generen un impacte de 1.254 milions d'euros a partir de les despeses dels clients i una ocupació de 12.200 llocs de treball. Aquestes són les principals conclusions d'un estudi elaborat pel Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM), compartides aquest divendres pel conseller d'Empresa i Treball, Miquel Sàmper, durant una visita al Mercat Municipal de Rubí.
Els 160 mercats municipals que operen a Catalunya ocupen una mitjana de 2,6 persones per parada, dels quals el 36% són titulars de parada autònoms, mentre que la resta són assalariats a jornada completa (57%) o a jornada parcial (7%). L'estudi assenyala una concentració "en les franges mitjanes d'edat" quan es filtren els treballadors per edat i gènere, amb les dones d'entre 50 i 64 anys com a grup destacat. També vincula la competitivitat de les parades al relleu generacional: un 45,3% de les que compten amb ell aposten pel relleu generacional, però el percentatge cau al 19,8% quan no està assegurat.
Un altre dels aspectes que analitza l'estudi del CCAM és l'impacte que tenen els mercats en els seus entorns. En aquest sentit, els 1.254 milions d'euros que generen creixen fins als 1.322 milions si es comptabilitzen els establiments de restauració. A més, l'assenyala que una de cada quatre persones que visiten el mercat fa compres als establiments del voltant, cosa que, a parer dels autors, demostra "l'impacte que aquests equipaments tenen en el comerç de proximitat".
Les xifres de l'estudi apunten que el tiquet mitjà per llar se situa en els 30 euros per visita, i que els clients hi assisteixen amb una freqüència mitjana de 56 vegades l'any. També s'identifica diferències importants en funció de l'edat: el grup poblacional de més de 55 anys són els que hi assisteixen amb més assiduïtat, fins i tot amb una freqüència de compra diària; mentre que el públic jove els visita de manera més esporàdica. Finalment, quan es pregunta sobre els valors associats al mercat, la qualitat és la resposta més habitual (74%), seguida pel bon tracte (56%), la proximitat (45,3%) i la tradició (23,1%).