El sector de la micromobilitat factura més de 255 MEUR

A Catalunya hi ha 119 empreses dedicades al sector de la micromobilitat

Una usuària amb patinet elèctric per Barcelona | Cedida Una usuària amb patinet elèctric per Barcelona | Cedida

A Catalunya hi ha 119 empreses dedicades al sector de la micromobilitat que facturen 255 milions d’euros i ocupen 1.300 treballadors i treballadores, segons l'estudi d'Acció Informe de Micromobilitat a Catalunya el 2022. L'informe d'Acció analitza, per primera vegada, la producció i els serveis vinculats a les motocicletes elèctriques; les bicicletes, patinets i monopatins tradicionals i elèctrics; els patins; els segwayshoverboards i soloweels. Així, determina que el 38% de les empreses del sector són fabricants de vehicles (sobretot de bicicletes tradicionals), el 28% es dediquen al lloguer (principalment de bicicletes elèctriques) i el 12% als serveis de mobilitat compartida. La resta són fabricants de components i carregadors (9% del total), apps de serveis (7%) i enginyeries (5%).

"La micromobilitat creixerà enormement perquè és àgil, eficient, redueix dràsticament la contaminació i es complementa a la perfecció amb el transport públic col·lectiu”, ha subratllat el director general d’Innovació i Emprenedoria de la Generalitat de Catalunya, Lluís Juncà, a la presentació de l'informe. El director general d’Innovació i Emprenedoria ha explicat que el 70% de les empreses del sector a Catalunya tenen menys de 10 anys de vida i que es tracta sobretot de microempreses (84%). També ha destacat la importància de startups del sector com Wallbox -que s’ha convertit en unicorn-, Cooltra, Silence, Yego,eMobike o Reby, així com l’existència d’una vintena de centres tecnològics i grups de recerca amb activitat relacionada amb aquest àmbit.

Més micromobilitat, menys contaminació

L’estudi presentat aquest dijous subratlla que s’ha incrementat l’ús d’aquest tipus de mitjans de transport després del confinament provocat per la covid-19 i posa de manifest les previsions de creixement pels pròxims anys a causa de l’augment de la població a les ciutats i la necessitat de reduir els nivells de contaminació. Així, per exemple, apunta que es passarà de les 30 ciutats al món que actualment tenen més de 10 milions d’habitants a 43 l’any 2030, al mateix temps que el 65% de la població mundial viurà a les ciutats també l’any 2030. 

D’aquesta manera, l’informe recull dades segons les quals la micromobilitat pot tenir un alt impacte positiu en la salut ambiental de les ciutats europees, ja que pot suposar un estalvi en el consum d’energia anual de 127TWh i deixar d'emetre 30,7 milions de tones de CO2. En paral·lel, es pot aconseguir un augment superior als 100.000 milions d’euros del PIB europeu a causa de l’estalvi generat a partir de la disminució del trànsit i la creació de gairebé d’un milió de llocs de treball directes i indirectes.

Tendències de futur

D’altra banda, el document també analitza les principals tendències de futur del sector que, en primer lloc, passen per l’augment de la seguretat dels conductors d’aquest tipus de vehicles, el desenvolupament de nous sistemes autònoms de frenada d’emergència o sensors que detectin obstacles i vianants, per exemple. També apunta l’aposta pel disseny amb vehicles més originals així com el desenvolupament de noves modalitats de productes, amb patinets de tres rodes, bicicletes elèctriques plegables o tricicles adreçats a persones amb diversitat funcional, per exemple.

Més informació
Formació per assegurar un bon ús del patinet elèctric
El RACC aposta per la micromobilitat com a servei
Avui et destaquem
El més llegit