MWC, per a tots els públics?

Empreses com Casals i Escofet recorren el congrés a la recerca d'una mitja taronja tecnològica i respostes per a la transformació digital

Un visitant a l'estand de Nokia al MWC | VC
Un visitant a l'estand de Nokia al MWC | VC

Digitalitzar-se o morir. El Mobile World Congress (MWC) és el clímax de la tecnologia però no totes les empreses estan digitalitzades. Ni de bon tros. Aquest és el cas de dues catalanes com Casals Ventilació i Escofet que recorren els estands del MWC a la recerca de respostes. Es pregunten: "Com hem d'afrontar aquest procés?" Acció els orienta amb el programa GoingDigital de la mà de multinacionals de la talla d'IBM, Intel o Oracle. Ara bé, preguntar és una cosa, pagar pels seus serveis una altra i al cap i a la fi, la filosofia empresarial té l'última paraula.

Què implica digitalitzar-se? Guanyar eficiència i competitivitat, reduir costos i millorar el producte i el servei. Fàcil de dir, difícil de fer. Les grans multinacionals s'han convertit en especialistes en transformació digital en indústria 4.0 o retail, es canvien a elles i de pas ajuden els altres a canviar. Però, tot i que es calcula que un 75% de les empreses utilitzarà algun tipus de crowdsourcing durant aquest 2018, cada cas és un món.

MWC

L'Innovation City del MWC | VC

Casals: La filosofia abans que la tecnologia

Casals, amb seu a Sant Joan de les Abadesses (Ripollès), es dedica a la fabricació de ventilació industrial. El seu director de producció, Eudald Rota, explica que encara no han començat el seu procés de digitalització: "Hem canviat la filosofia de l'empresa i la manera de ser però encara no hem trobat la tecnologia".

Amb molt poc temps, tot ha anat molt ràpid. Potser massa. "Les nostres eines informàtiques de producció estaven pensades per controlar l'operari però per treure profit del seu coneixement". Mentre tothom s'omple la boca amb la indústria 4.0 i tot el que ha d'arribar, Casals avança al seu ritme i es fixa un termini d'entre dos i tres anys per canviar.

Rota: "Hem canviat la filosofia de l'empresa i la manera de ser però encara no hem trobat la tecnologia"

De moment, l'empresa ja escaneja el mercat amb l'objectiu d'evitar tasques innecessàries, eliminar el paper o captar informació en temps real de la planta de producció. La informació és poder i Casals té clar la seva nova raó de ser: "Volem que l'operari pugui participar activament en el canvi de mètode de treball i fer un registre molt més acurat". Escriure i processar plantilles d'Excel ha passat de moda.

"El canvi de mentalitat i la implementació de tecnologies té un feedback molt ràpid", reivindica Rota. Un cop presa la decisió, falta trobar l'acompanyant. Més enllà de grans multinacionals, Casals mostra més aviat interès per les empreses de l'estand Catalonia especialitzades en solucions concretes. "Estem començant en aquest món i anar a visitar Oracle i IBM ens orienta però difícilment tornarem a demanar-los ajuda", afegeix.

Escofet: La traçabilitat del formigó

Nascuda el 1886, Escofet també s'estima la digitalització tot i que no és fàcil posar-ho en pràctica en una indústria tradicional i manual com la construcció. La seva especialitat és el formigó arquitectònic i modelat. La directora d'organització i sistemes d'informació d'Escofet, Ana Lorente, explica que després de la crisi del totxo, guanyar "la traçabilitat" els permetria anar una mica més enllà.

"La tecnologia en si és diferent però es tracta d'aplicar-ho com sempre als processos i a les persones", afirma. Actualment, Escofet que té més de 80 treballadors està informatitzada amb proveïdors i clients però de la mateixa manera que Canals, el seu objectiu és guanyar control i informació en temps reals sobre la seva fàbrica i les seves peces. "La tecnologia existeix i el projecte es pot definir però amb qui fer-ho és el que fa més por", afegeix.

Lorente: "La tecnologia existeix i el projecte es pot definir però amb qui fer-ho és el que fa més por"

És clau no començar la casa per la taulada. "Tenim material nostre a qualsevol plaça del món i se'ns acudeixen moltes idees que encara estan per desenvolupar però primer hem d'aconseguir traçabilitat", insisteix. És a dir, saber exactament què passa en cadascuna de les fases de producció a cada racó de la fàbrica i cap a on va dirigit cada material.

Un error es paga molt car: "Té uns costos molt elevats que el producte no surti perfecte". L'exemple parla per sí sol: "Si enviem un producte a Kuwait i està malament, l'hem de reposar o enviar algú perquè ho repari i això té un impacte molt gran". Afortunadament, no passa sovint. Escofet també busca parella tecnològica per trobar l'expertise que necessita entre les empreses tecnològiques catalanes. "L'estructura està bastant optimitzada i el que volem fer no va en contra dels treballadors, tothom té mòbil i sap de tecnologia, només falta adaptar-ho", conclou. Que així sigui: per a tots els públics.

Més Informació
De què es parla al Mobile World Congress?
Trip4Real, la història d'un somni
Com convèncer els inversors
Avui et destaquem
Comentaris