• Economia
  • La Noruega sostenible que estima Tesla

La Noruega sostenible que estima Tesla

El país escandinau, considerat l'economia número 29 del món, disposa d'una mobilitat peculiar

Lofoten, Noruega | Cedida
Lofoten, Noruega | Cedida
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
22 de Setembre de 2022
Act. 18 de Maig de 2023

5,4 milions de noruecs formen part d'un dels països amb millor benestar del planeta, amb un PIB per càpita de 75.360 euros i considerat un dels territoris més feliços del món, segons els últims estudis. El país s'ha convertit en el gran exemple de les estratègies de transició a la mobilitat sostenible des de fa 20 anys. I és que Noruega pot presumir de ser el país amb millor proporció de cotxes elèctrics per càpita del món: un 73,8%.

 

De fet, les dades del còmput del 2021 mostren que Noruega ha aconseguit una quota de mercat de cotxes totalment elèctrics del 65%; gairebé un 10% més que el 2020. A més, és important ressaltar que quan es parla de vehicles elèctrics, ho són al 100%. És a dir, els models híbrids de càrrega no estan inclosos.

L’aposta pels cotxes elèctrics té a veure amb els incentius del govern i una mirada ecològica

La clau de tot plegat té a veure amb els incentius del govern. Amb l'objectiu de deixar de vendre vehicles de benzina i dièsel el 2025, l’administració noruega promou rebaixes fiscals per als cotxes elèctrics i més impostos per als carburants i els híbrids, per assolir que enguany arribin a una quota de mercat del 80%. A part de més incentius per fer que la gent opti per una alternativa més ecològica: subsidis, descomptes en pàrquings, peatges i bitllets de ferri, i permís per conduir pels carrils de taxi i autobús.

 

En clau personal

"La mobilitat a Noruega pot servir d’inspiració per a molts països. El transport públic és molt complet, sobretot a la capital, que hi ha metros, autobusos i trens, però el que més sorprèn és que hi ha companyies de cotxes públics. És a dir, a través d'una aplicació pots llogar un vehicle en concret i deixar-ho a on vulguis, com si fossin escúters per llogar", apunta a VIA EmpresaJosep Navarro, físic català que viu al país nòrdic des del 2004. El científic confessa que "comprar un cotxe a Noruega és molt car, ja que hi ha impostos recurrents i elevats que es basen en la cilindrada del cotxe i la seva potència, o també si contaminen molt". A part d’afegir-hi uns impostos per ciutadà del 47% i un IVA del 25%. En canvi, si apostes per un vehicle elèctric evites pagar la totalitat de l’IVA.

Com a curiositat, un dels cotxes elèctrics més venuts és Tesla. “Al principi em sorprenia veure’n tants al carrer”, confessa el català. De fet, Noruega té la quantitat més gran de cotxes elèctrics Tesla per càpita del món i compta amb un 11,6% de quota de mercat. Christina Bu, presidenta de l’Associació Noruega de vehicles elèctrics, explica que Tesla ha venut 12.057 unitats al país de la berlina Model 3. Com a conseqüència, un dels motius pels quals els nous fabricants com ara NIO, Xpeng o BYD apostin per Noruega com a país d'inici de l'aventura europea, és la gran acceptació a la compra del vehicle elèctric.

El cotxe elèctric més venut a Noruega és Tesla

Finalment, un aspecte inspiracional per a Catalunya és el gran nombre de carregadors al país nòrdic, en concret 16.000, respecte als 12.000 que hi ha repartits al llarg de l'Estat espanyol. Cada 50 quilòmetres hi ha una parada obligatòria de punt de càrrega ràpid, al mig de fiords, muntanyes i miradors.

“Fins i tot hi ha famílies que compten amb dos cotxes elèctrics, un pel dia a dia i l’altre pel cap de setmana per anar en zones més allunyades de la capital i, que sigui elèctric, no suposa cap dificultat”, conclou Navarro. És la mirada sostenible d’un país líder en mobilitat. I d'un cafè amb llet a 4,40 euros.