Els nous Llocs del Mobile

La Mobile Week Catalunya diversifica un MWC que "no és només patrimoni de Barcelona"

El conseller de Polítiques Digitals Jordi Puigneró i el CEO de Mobile World Capital Barcelona Carlos Grau amb representants dels 18 municipis participants a la Mobile Week | Cedida El conseller de Polítiques Digitals Jordi Puigneró i el CEO de Mobile World Capital Barcelona Carlos Grau amb representants dels 18 municipis participants a la Mobile Week | Cedida

L’etnòleg francès Marc Augé parlava dels no-llocs: espais sense la rellevància suficient per ser considerats "llocs", espais de trànsit, liminars. Espais, pensava Augé, sense identitat pròpia, sense definicions, pensats exclusivament per transitar i no per ser-hi. L’alta tecnologia només es pot trobar, en molts casos, a un no-lloc: els grans palaus de congressos, les botigues digitals i els aeroports són espais assimilables, indestriables, molt lluny de les aplicacions d’una tecnologia que és un fi en sí mateixa. La Mobile Week Catalunya es planteja, en la seva tercera edició, treure la tecnologia d’un no-lloc i portar-la a 18 Llocs, en majúscules, del país. La iniciativa del Mobile portarà exposicions, xerrades i activitats al voltant de les aplicacions socials de la tecnologia a prop d’una vintena de ciutats catalanes, amb programes adaptats a les necessitats de cadascuna d’elles. 

"El Mobile no és només patrimoni de Barcelona, ho és de tot el país". El conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, deixa clara la gran rellevància de portar a tots els municipis del país les eines tecnològiques que les permetin connectar-se a la "societat digital". Puigneró augura que "Catalunya mai serà un país social sense ser un país digital", tot remarcant les possibilitats que obre la tecnologia pel que fa a la governança local, la innovació empresarial i la creació d’oportunitats a diferents territoris del país. 

Puigneró: "Catalunya mai serà un país social sense ser un país digital"

"La connectivitat és un dret – afirma Puigneró – però també ho és la formació per poder fer servir aquesta connectivitat". El tancament de l’escletxa digital, especialment entre poblacions més envellides, sovint majoritàries en els entorns rurals de Catalunya, és un dels grans reptes que es planteja la Mobile Week Catalunya. Un repte que destaca també el CEO de Mobile World Capital Barcelona, Carlos Grau: "Hem d’acabar amb l’escletxa digital per no deixar ningú enrere". Per Grau, cobra gran importància posar en contacte la tecnologia amb les seves possibilitats socials, per poder formar la ciutadania en les possibilitats que obre la digitalització al seu dia a dia. 

Després de dues edicions exitoses, en què el nombre de municipis participants no ha parat de créixer. Les vuit noves incorporacions al programa de la Mobile Week -  Badalona, Terrassa, Manresa, Rupit, Figueres, Llagostera, La Seu d’Urgell i Centelles – porten el total a 18 municipis. La directora general de Societat Digital de la Generalitat, Joana Barbany, emfatitza el món local per traslladar aquestes possibilitats tecnològiques a la ciutadania. "La tecnologia sense gent no és res, per tant és molt important la familiarització amb la tecnologia, tant de forma individual com entre les empreses i entitats". Barbany, a més, augura que el creixement de l’esdeveniment continuarà el proper any, en què esperen, segons la directora, "cinc o sis municipis més".

Sense Ericsson però amb Ricky Rubio

En una de les edicions més estranyes i limitades del Mobile World Congress, amb les baixes de grans empreses acumulant-se i escassos esdeveniments presencials, la Mobile Week Catalunya planteja alternatives amb molta projecció als territoris on s’hi celebrarà. En aquest sentit, segons destaca Carlos Grau, s’ha treballat en un pla de continguts comú però adaptat a cada ciutat. "Volem mobilitzar tots els agents del territori, per això la Mobile no és igual a tot arreu", anuncia el CEO de Mobile World Capital. 

Badalona, per exemple, posarà el focus en dues qüestions molt properes a la ciutat: la salut i el basket. Segons ha anunciat la regidora de Promoció de Ciutat, Rosa del Amo, la ciutat acollirà xerrades sobre la digitalització en l’àmbit de la salut amb els responsables tecnològics del hub sanitari de l’hospital Can Ruti. També, en una proposta amb més renom al darrere, del Amo ha celebrat la participació dels jugadors Ricky Rubio i Marc Gasol en el projecte de sportstech MVP Next Generation, que fa servir la tecnologia per optimitzar els entrenaments d’alt rendiment per a esportistes d’elit. 

Grau:"Volem mobilitzar tots els agents del territori, per això la Mobile no és igual a tot arreu"

Cap dels programes, com ha avançat Grau, és igual que el de la resta de seus. La petita localitat rural de Rupit, d’amb prou feines 300 habitants, acollirà la presentació de POWAR, un simulador de condicions climàtiques que permetrà als petits agricultors preparar-se pels canvis que planteja la crisi climàtica. Igualada se centrarà en la creació de continguts digitals al voltant del món del videojoc, mentre que a Vilanova i la Geltrú oferiran noves experències turístiques gamificades per al sector.

Amb la ciberseguretat al centre

El CEO de MWC ha posat el focus, però, a la prioritat que donaran totes les edicions de la Mobile Week a les qüestions relacionades amb ciberseguretat i protecció de dades, "no només pel que fa a ciberatacs sinó també a l’exposició personal". Llagostera serà un dels focus principals pel que fa a la formació en la gestió de la pròpia imatge a la xarxa, amb xerrades i ponències sobre precaucions a l'hora de publicar dades. El municipi gironí acollirà també una xerrada de Pep Sánchez, fundador del famós portal de videojocs MeriStation, sobre la creació d’empreses en entorns digitals, especialment aplicada a l’àmbit de l’oci.

Més informació
La Mobile Week, entre l'art i el digital
El Mobile 2021 és "inamovible"
Avui et destaquem
El més llegit