Núria Cabutí: "No pots anar pel món vetant cultura"

La CEO de Grup Penguin Random House es pronuncia sobre el vet a Cavall Fort i altres revistes catalanes, l'evolució de l'índex de lectura i el repartiment dels beneficis per la venda d'un llibre

Núria Cabutí, CEO de Penguin Random House Grupo Editorial | Oscar Llobet Núria Cabutí, CEO de Penguin Random House Grupo Editorial | Oscar Llobet

Núria Cabutí, empresària catalana, dirigeix el grup Penguin Random House Grupo Editorial des del 2010, des d'on lidera els mercats d'Espanya, Amèrica Llatina i Portugal de la matriu nord-americana. És també vicepresidenta del Cercle d'Economia i membre de la Junta Directiva de l'Associació Espanyola de Direcció, així com de Barcelona Global, del Patronat de la Universitat Ramon Llull i del Consell Assessor de la Fundació Ortega y Gasset-Gregorio Marañón. Sota la seva direcció, el grup editorial ha assolit nombroses adquisicions d'empreses i integracions d'editorials com són la compra de Santillana Ediciones Generales (2014), Ediciones B (2017), Ediciones Salamandra i Edicions La Campana (2019), a més de l'adquisició dels segells Molino, Serres, la Magrana i 20/20 Editora. Actualment, l'editorial té 51 segells editorials, més de 40.000 llibres en el seu catàleg, de 20.000 autors diferents, que es venen a 33 països del món.

Quin és l’últim llibre que has llegit?

Doncs aquests dies, precisament, he estat rellegint l'obra del Francisco Ibañez. La seva partida ha sigut un daltabaix per a tota la comunitat cultural i editorial. Ell va fer, més que ningú, una tasca de portar el món de la lectura i el còmic a molta gent: joves, grans i gent de totes les edats. I ens deixa un gran llegat, que nosaltres cuidarem des de l'editorial. Properament, de fet, volem parlar amb la família, per veure quines reedicions farem per continuar donant a conèixer la seva obra i mantenir-la viva.

Què trobaran aquells lectors que tinguin a les seves mans la seva última obra, Mundial del baloncesto 2023?

El Mundial de Baloncesto, amb molt sentit de l’humor. És un còmic molt divertit que té moltes anècdotes, una característica molt seva.

Més info: Penguin Random House adquireix Roca Editorial

Quina de les seves obres recordes especialment?

A mi, personalment, quan era petita m’agradaven els de Mortadelo y Filemón, però els de Rue del Perceve m’encantaven. Sempre em mirava tots els detalls. Em fascinava com, en un mateix habitatge, podien passar tantes històries diferents.

Quants llibres et permet la teva agenda llegir?

Hauria de diferenciar els que em llegeixo lúdicament o els que corresponen al meu treball. Jo personalment no llegeixo tots els llibres que publiquem, perquè són molts. Cada any publiquem 1.800 títols només aquí. A Amèrica Llatina publiquem 1.000 més. Amb tot, gairebé estem parlant de 3.000 nous títols cada any.

Aleshores, llegeixo molt poc, comparat amb tot aquest volum que fem, però sí que m'agrada estar informada de les novetats que publicarem a la següent temporada i estar al dia, una mica, de tots els nostres segells editorials, que són molts.

Cabutí: "El 65% de la gent llegeix, almenys, un llibre a l'any. Fa uns 10 anys era el 50%"

I llavors, aproximadament, quants creus que llegeixes a l'any?

Aproximadament, un parell al mes. Res a veure amb els nostres editors, que llegeixen gairebé un cada dia. Perquè han de triar entre molt material: hi ha molta oferta. De fet, al voltant del 50% del nostre volum de producció és d'autor original, o bé, llengua castellana o llengua catalana, i l’altre 50% és de traduccions. O sigui que llegim material que ve originalment en alemany, anglès, francès, italià… Hem d'estar molt en dia de tot el que està passant a escala mundial.

Com organitzeu aquesta tasca de selecció dels autors?

Nosaltres tenim una cinquantena de segells editorials, i cadascun d’ells té una personalitat pròpia. El seu DNI i també un objectiu: transmetre cultura a la gent. Llavors, partint d'aquí, l'editor és qui configura què està bé publicar, què li interessa publicar, què vol la gent llegir dins d'aquest segell editorial... Tenim, per exemple, segells de no-ficció, amb més assajos, on estem buscant contínuament les veus més importants a escala  internacional i nacional. Tenim segells més comercials, que el que pretenen és entretenir la gent. Tenim segells infantils, acadèmics… En funció del segell busquem el contingut que pot encaixar dins del seu contenidor.

Nuria Cabutí, CEO de Penguin Random House Grupo Editorial | Oscar Llobet
Núria Cabutí, CEO de Penguin Random House Grupo Editorial | Oscar Llobet

Des de la visió del paraigua, de l’editorial, deriveu un llibre cap a un segell o un altre?

Així ho fem. També els mateixos editors parlen entre ells. Mirem on té més sentit que sigui publicat un llibre. I també hi ha el gust personal de cada editor, que pot decidir que un llibre en concret li agradaria publicar-lo al seu segell.

Encara que no exerceixis d’editora d’un segell, arribes a tenir a les teves mans algun llibre abans de ser publicat, oi?

Sí. Nosaltres ara estem llegint les novetats de la tardor. Ja hem presentat a tota la nostra xarxa de comercials els llibres que vindran els propers mesos. Fem edicions anticipades perquè puguem llegir el contingut.

Més info: Llibres d'empresa, o no

Recordes haver tingut a les teves mans algun que, en aquell moment, anticipessis que seria un best-seller?

Saps què ens passa? Jo crec que és un avantatge del món editorial, que ens engresquem molt amb tots els llibres. Tots els llibres tenen un motiu de ser i quan els nostres editors ens presenten les novetats, que ho fem tres vegades a l’any, sortim tots pensant “aquest llibre m’encanta”, “aquest me l’haig de llegir”, “aquest el vull”…

Són llegits amb passió.

Sí, hi ha una passió dins de la nostra empresa molt important i que es transmet. Tothom ho viu amb il·lusió i posa molt d'esforç en tots els llibres.

Com valores l'índex de lectura de la nostra societat?

El que està succeint en aquesta última dècada és que els índexs de lectura estan augmentant. El 65% de la gent llegeix, almenys, un llibre a l'any. Fa uns 10 anys era el 50%, o sigui que estem millorant l’índex de lectura, i també el volum de llibres que es llegeixen. A vegades només llegeixen un llibre a l’any, però a poc a poc anem aconseguint que la gent en llegeixi més.

Hi ha dos segments de la població que aquests últims quatre anys han augmentat molt la lectura, que són les dones i la població juvenil. La població juvenil jo crec que és una aposta de futur, i és fantàstic.  

Cabutí: "Dels nous títols que vam publicar el 2022, el 60% eren d'homes i el 40% de dones"

Potser és una conseqüència del boom dels llibres il·lustrats?

És veritat que la part del còmic i del manga està atraient un públic més jove, però també hi ha novel·les i llibres de no-ficció per a la gent jove que estan funcionant molt bé.

Com valores l'equilibri entre autors i autores?

Nosaltres tenim 20.000 obres d’uns, aproximadament, 12.000 autors. Mirant els nous títols que vam publicar el 2022, el 60% eren d'homes i el 40% de dones. És un índex que anem mirant, encara que evidentment publiquem el contingut que ens sembla que s'ha de publicar. Jo crec que arribarà un moment que serà meitat i meitat, perquè el percentatge de dones va incrementant-se any rere any.

I entre generacions?

Estan sortint noves veus de gent jove. Per exemple, està funcionant molt bé el de la Regina Rodríguez, Les calces al sol.

Qui és el vostre autor benjamí?

Un autor que es diu Arta Game (2004), que és un influencer del món dels videojocs.

Nuria Cabutí, CEO de Penguin Random House Grupo Editorial | Oscar Llobet
Núria Cabutí, CEO de Penguin Random House Grupo Editorial, ens recomana alguns títols de la seva llibreria | Oscar Llobet

Darrere de la producció d'un llibre hi ha molts professionals i empreses. I l’autor, moltes vegades, s’emporta un 10% dels beneficis de la venda del llibre. Com feu la balança d’aquesta repartició de beneficis?

Realment, el 10% és molt si tenim en compte tots els actors que hi ha a la cadena del llibre. Com la cadena de distribució, la maquetació, les traduccions, l’edició…

Quin percentatge de llibres arriben a una segona edició?

De totes les novetats que publiquem, al voltant d'un 30% té una segona edició.

Cabutí: "De totes les novetats que publiquem, al voltant d'un 30% té una segona edició"

Tenint en compte la història de Penguin Random House i tota la trajectòria d’adquisicions d’editorials… és un sector que tendeix a la concentració d'actors?

És veritat que en els últims temps, el nostre grup ha crescut molt via adquisicions, però també via desenvolupament intern dels segells. Però alhora que passa això, també estan sorgint nous editorials al mercat. És un món molt actiu, i amb un equip petit pots crear un editorial.

Nosaltres també algunes d’aquestes adquisicions que hem fet estan vinculades a un projecte en el qual les generacions propietàries d'aquestes editorials havien decidit que es volien jubilar i han pensat que un bon lloc on deixar el seu llegat és dins del nostre grup, cosa que a mi em fa molt feliç.

En català teniu quatre segells. El de Debutxaca

Sí, on hem volgut que alguns llibres del nostre fons estiguin en un format més assequible. Els hi dóna una segona vida: són llibres que ja estan dins del nostre catàleg, però que potser es presenten, amb aquesta edició, més econòmics, o vénen recomanats de l’escola.

La Rosa dels Vents.

Aquest ja el teníem dins la casa històricament, però el vam rellançar fa 10 anys. Té un perfil que combina ficció i no-ficció, amb molts llibres d’actualitat.

També La Magrana, amb un perfil més independent.

És un segell molt literari, on hi ha grans autors internacionals i també nacionals, molt consagrats, i amb una línia d'assaig. Té una gran acollida per part del llibreter. 

I La Campana.

És el segell que van fundar la Isabel Martí i el Josep Maria Espinàs i que el nostre grup va incorporar fa 4 anys. És un segell molt divers, amb molts llibres internacionals que han tingut grans vendes, com els de Joël Dicker, l'Edna Fernandes, l'Albert Sánchez Pinyol, el Carles Porta… Estem molt orgullosos de tot el nostre projecte en català i volem continuar impulsant les publicacions en català, a través d'aquests 4 segells però també a través d’altres on publiquem literatura infantil en català, a través del segell Beaescoa, el segell Montena…

Recentment el món editorial ha rebut un atac amb el vet de Vox i PP a Burriana a Cavall Fort, El Temps, Enderrock i altres publicacions i revistes en català. Ho percebeu com un fet anecdòtic o realment pot esquitxar el món editorial en català?

Jo crec que avui en dia hi ha un gran descontentament social que no únicament succeeix aquí. Està passant a escala mundial. És una tendència que estem veient en molts països i que, com sempre, això provoca extrems i provoca situacions que estan fora de lloc.

Jo no sé què succeirà perquè no tenim una bola de vidre. Però sí que penso que nosaltres tenim un compromís amb la llengua castellana i catalana. Som l’editor líder en llengua castellana a escala mundial, amb empreses a 9 països. Estem molt presents a l’Amèrica Llatina. I tenim molt de respecte a tota la cultural local. Com a cultura local, evidentment, la cultura catalana la volem mantenir i continuarem apostant per ella. Així que sí, podran haver-hi daltabaixos, però nosaltres continuem amb la nostra tasca de publicació d'autors locals d'Amèrica Llatina i autors locals.

Cabutí: "Per a nosaltres l'important és que la gent llegeixi el contingut que publiquem. El format és secundari"

Teniu alguna publicació per la qual patiu per si rep també un vet semblant?

No. Nosaltres tenim un catàleg molt divers i plural. Ara bé, el que sí que pensem és que s'ha de defensar la cultura i la diversitat, i no pots anar pel món vetant cultura.

Nuria Cabutí, CEO de Penguin Random House Grupo Editorial | Oscar Llobet
Núria Cabutí, CEO de Penguin Random House Grupo Editorial | Oscar Llobet

Com enfoqueu vosaltres la irrupció tecnològica en el món editorial?

Per a nosaltres l'important és que la gent llegeixi el contingut que publiquem. El format és secundari. Si la gent vol llegir en format de butxaca, o de gran format, en format digital o àudio, no importa. Nosaltres estem al servei del lector.

Les edicions digitals en els darrers anys s’han quedat amb un 10% del nostre mercat, i és una xifra força estable. Publiquem tot el nostre contingut en format digital i el tenim disponible arreu del món, a través d’un clic. Es pot accedir a qualsevol contingut en català o en castellà a qualsevol lloc del món.

Cabutí: "Les edicions digitals en els darrers anys s’han quedat amb un 10% del nostre mercat"

I el format d’audiollibre?

Funciona molt bé en el món anglosaxó i en el món germànic. Aquí a poc a poc va tenint més demanda, i per això estem fent moltes edicions d'audiollibres i una tasca de promoció.

Amb l'audiollibre arribes a un altre tipus de públic i, a més, és l'únic format que et permet fer una altra tasca mentre escoltes un contingut.

Un parell de recomanacions literàries per aquest estiu?

Calces al sol, de Regina Rodríguez. I un altre molt diferent: Descontento democrático, de Michael Sandel. Aquest segon és un llibre de no-ficció que explica per què hem arribat on hem arribat, per què la gent està tan descontenta i perquè estan ressorgint aquests populismes. És una reedició d'un llibre que ell ja havia escrit, que ara incorpora noves parts.

I algun llibre d’empresa?

Et recomano esperar a la tardor, que tindrem el llibre sobre Elon Musk, escrit per Walter Isaacson, un gran autor de no-ficció nord-americà que també va escriure la biografia de l’Steve Jobs.  

Esperarem, encara que com trigui molt, quedarà desfasat. L’Elon Musk darrerament dóna contingut nou cada setmana.

Més informació
Musk es desmarca i es marca sol
Els 10 grans errors d’Elon Musk a Twitter
Avui et destaquem
El més llegit