Núria Tabares: “La IA millora l’eficiència dels veterinaris”

La veterinària, experta en assessorament i màrqueting, advoca per formar els professionals en les noves tecnologies i dotar-los d’eines per gestionar l’estrès

Núria Tabares és veterinària i especialista en 'coaching' Núria Tabares és veterinària i especialista en 'coaching'

Llicenciada en Veterinària i experta en coaching i neuromàrqueting, actualment fa tasques de consultoria en màrqueting i gestió del talent a l’empresa Coaching Ability. Núria Tabares compagina aquesta activitat amb la docència, on exerceix de professora associada a la Facultat d'Economia i Empresa de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Autora dels llibres ‘ Neuromàrqueting per a veterinaris: Enamora al teu client’ i ‘Detección, gestión y prevención de conflictos en los centros veterinarios’, darrerament s’ha especialitzat a analitzar els motius que desencadenen la tensió laboral entre els professionals veterinaris.  

Quin paper pot assolir la tecnologia en el futur de la medicina veterinària?

La tecnologia jugarà un paper clau en el futur de la veterinària, aportant millores en el diagnòstic, tractament i seguiment de les malalties animals. Gràcies als avanços en diagnòstic, com la ressonància magnètica, la tomografia computaritzada i l'ecografia avançada, es podrà obtenir informació més precisa sobre les condicions de salut dels animals, de manera no invasiva. Això permetrà als veterinaris realitzar diagnòstics més adients i prendre decisions terapèutiques més eficaces. Un altre avanç mèdic és amb l'estudi del genoma dels animals, amb els quals els veterinaris podran predir la predisposició genètica a determinades malalties i ajustar els tractaments de manera específica per a cada individu. Això millorarà l'eficàcia dels tractaments i reduirà els efectes secundaris. 

I com es podran aplicar les tècniques quirúrgiques?

Els veterinaris podran fer procediments amb una precisió mil·limètrica i menor invasió. Això reduirà el dolor postoperatori i afavorirà una recuperació més ràpida per als animals. I finalment altres noves utilitats que s'estan aplicant  actualment és la  telemedicina i el monitoratge remot. Els tutors dels animals podran comunicar-se amb veterinaris de forma remota pel seguiment d'una malaltia crònica o un tractament sense haver de desplaçar-se. Els nous dispositius de monitoratge remots actuals ja permetran als veterinaris controlar de manera contínua els signes vitals dels animals i detectar canvis en temps real. Realment ens venen molts avanços i reptes per als veterinaris al qual també haurem de fer una línia d'aprenentatge i formació a les noves tecnologies i l'ús correcte de la Intel·ligència Artificial (IA).

"Ens venen molts avanços i reptes i haurem de fer una línia d'aprenentatge i formació a les noves tecnologies" 

Quins beneficis poden aportar eines com la telemedicina, els dispositius portàtils i els sistemes de monitoratge remot?

Posem un exemple pràctic per a entendre millor en què ens pot ajudar aquestes tecnologies. Tenim un gos d'uns vuit anys que, segons els tutors, des de fa un temps beu i orina més i que el veuen més desanimat. Com a veterinaris, després d'una exploració li traiem sang per a una analítica i aquesta mostra serà analitzada per un aparell d'hematologia i bioquímica que ja té incorporada tecnologia avançada IA, donant-nos un informe precís i detallat. D’aquesta  informació, concloem que té diabetis, que és una malaltia crònica. 

Com a veterinaris, prescriurem un tractament específic a la seva malaltia, però necessitarem fer seguiments de glucosa i de la medicació aplicada. Això, actualment ho podem fer gràcies a un sistema de monitoratge continu de glucosa, on obtenim en el mòbil dels tutors o del veterinari/a resultats al moment. Podem fer el seguiment del pacient a través d'una  videoconferència en línia per a verificar si han de seguir el mateix tractament o modificar la dosi aplicada a l'animal. Crec que amb aquest exemple es reflecteix el potencial que tenim ara per a diagnosticar i tractar malalties amb aquestes noves eines.

Partint de la base d’un software com el de Qvet, o qualsevol altre, com es poden incrementar les vendes a través de la intel·ligència artificial?

Concretament, el que fa QVET es ajudar a l’auxiliar de taulell a oferir al seu client aquells productes que poden ser del seu interès. Per aconseguir-ho, la IA fa una anàlisi immediat de les necessitats del client, de la mateixa manera que ho faria un venedor expert. Això millora l’experiència del consumidor, ja que obtindrà tot allò que realment necessita per la seva mascota gràcies a l'ajuda de l'auxiliar de taulell recolzat per la IA de QVET, anomenada Ares. Conseqüentment, augmentarà les vendes de la clínica. Actualment, estem veient com les clíniques augmenten un 20% les vendes en botiga gràcies a l’ús de la IA de QVET i la bona feina dels auxiliars que se n’ocupen del taulell.

"Els professionals es veuen afectats amb fatiga per compassió, per l'impacte emocional de cuidar animals malalts i aplicar l'eutanàsia"

Com pot facilitar la IA diagnòstics veterinaris més ràpids i precisos?

Mitjançant l'anàlisi de dades clíniques, històrics i de diagnòstic, pot identificar patrons ocults i tendències. La IA ajuda als veterinaris en la presa de decisions, donant recomanacions basades en casos similars. A més, pot detectar malalties en fases primerenques i millorar la interpretació d'imatges mèdiques. Aquesta tecnologia millora l'eficiència dels veterinaris, agilitzant els diagnòstics i optimitzant el tractament dels animals. La combinació de l'expertesa dels veterinaris amb les capacitats de la IA permet una millora significativa en els diagnòstics. 

En un dels llibres que ha publicat, ‘Neuromarketing para veterinarios: Enamora a tu cliente’, s’apel·la a les emocions... com s’enamora un client del sector veterinari?

En el llibre "Neuromàrqueting per a veterinaris: Enamora al teu client", s'aborda com enamorar els clients en el sector veterinari mitjançant l'ús de les emocions. Enamorar un client en aquest àmbit implica anar més enllà de la simple prestació de serveis mèdics. Es tracta d'establir una connexió emocional i generar confiança mitjançant diferents estratègies. 

En primer lloc, és fonamental mostrar empatia cap als tutors. Comprendre les seves necessitats i preocupacions, així com demostrar interès genuí per la salut i el benestar dels seus animals de companyia. Una comunicació clara i efectiva juga un paper clau. Explicar els procediments, diagnòstics i tractaments de manera comprensible i amb empatia ajuda a generar confiança i seguretat en els clients. Proporcionar una experiència positiva és essencial per enamorar els clients. Això implica crear un ambient càlid i acollidor a la clínica (olor, colors), assegurar un tracte amable i respectuós i oferir un servei de qualitat excel·lent. Cuidar els detalls i estar atents a les necessitats dels clients contribueix a crear una connexió emocional duradora.

Un altre dels temes que tracta és la detecció, la gestió i la prevenció dels conflictes als centres veterinaris. Com es gestiona aquest aspecte?

La gestió dels conflictes als centres veterinaris es basa en una comunicació efectiva, l'establiment de polítiques clares, la formació en habilitats de gestió de conflictes i gestió de l'estrès, una cultura de respecte i col·laboració, i, en casos necessaris de conflictes enquistats, la intervenció externa ajuda a baixar les tensions. Aquestes estratègies ajuden a mantenir un entorn de treball positiu i a proporcionar una atenció veterinària de qualitat.

Les dades d’un estudi de VetSurvey conclouen que un 64% dels veterinaris es declara estressat. Quins són els motius principals?

Els motius principals d'aquest estrès inclouen la càrrega de treball intensa, amb llargues hores, moltes responsabilitats i salaris precaris amb poca conciliació familiar, mantenir un equilibri entre la vida laboral i personal també és clau per a un benestar general. La presa de decisions difícils relacionades amb el tractament i la salut dels animals també contribueix a l'estrès. La interacció amb els tutors especialment en situacions emocionals com malalties de pronòstics greus o amb expectatives irreals per part d'ells. Els veterinaris també es veuen afectats amb fatiga per compassió, per l'impacte emocional de cuidar animals malalts i aplicar l'eutanàsia.

Un dels problemes endèmics del sector comenta que és l’estrès. Proposa abordar-ho des de tres vessants: el sector, el centre veterinari i el professional. Com s’executa aquest diagnòstic per millorar els fenòmens de ‘burnout’?

En primer lloc, en l’àmbit sectorial, cal realitzar estudis i anàlisis per comprendre les causes estructurals que contribueixen a l'estrès en la professió veterinària. Fer una recopilació de dades sobre càrrega de treball, demandes laborals, condicions laborals i aspectes econòmics que poden influir en el benestar dels professionals veterinaris.

En segon lloc, a escala del centre veterinari, és important avaluar l'ambient de treball i les polítiques internes. Això pot incloure l'aplicació d'enquestes de satisfacció laboral, l'avaluació de les pràctiques de gestió de capital humà i l'establiment de programes de suport i benestar dels empleats.

Finalment, en l'àmbit individual, es pot dur a terme un diagnòstic personalitzat per avaluar els nivells d'estrès i burnout dels professionals veterinaris. Això pot implicar l'ús de qüestionaris estandarditzats, entrevistes i avaluacions psicològiques per identificar els factors de risc i detectar de forma precoç si començaràs a tenir cansament emocional, despersonalització i desmotivació laboral.

Més informació
La vida ‘techie’ dels animals
VacApp, l'app veterinària
Avui et destaquem
El més llegit