• Economia
  • El Parlament i el Consell europeus pacten facilitar el reemborsament de paquets de viatge

El Parlament i el Consell europeus pacten facilitar el reemborsament de paquets de viatge

Els ciutadans podran cancel·lar viatges "sense penalització" i rebre una "compensació total" en situacions inevitables que afectin l'origen o el destí

Interior d'un aeroport ple de gom a gom | iStock
Interior d'un aeroport ple de gom a gom | iStock
Redacció VIA Empresa | ACN
Barcelona
03 de Desembre de 2025 - 02:17

El Parlament Europeu i els estats membres -a través del Consell de la UE- han arribat a un acord provisional per facilitar el reemborsament de paquets de viatge cancel·lats. Segons la decisió adoptada la matinada d'aquest dimarts, els consumidors tindran dret a cancel·lar el seu viatge "sense penalització" i a rebre "una compensació total" en cas que sorgeixin "circumstàncies inevitables i extraordinàries que afectin el viatge, tant al punt de destí com al punt de partida". De la mateixa manera, els usuaris també tindran dret a rebutjar vals de compensació que els ofereixin les agències, dotant-los això de la possibilitat de reclamar el retorn íntegre de l'import abonat.

 

L'acord, segons han detallat els colegisladors en un comunicat, es produeix en el marc de la revisió de la directiva sobre paquets de viatges, la qual pretén aconseguir una protecció "més efectiva" dels viatgers a la UE. Segons el Consell i el Parlament, el pacte "reforça els drets dels consumidors, redueix les càrregues per als operadors i aclareix les obligacions dels organitzadors de paquets".

Les noves regles -que hauran de ser aprovades formalment per les dues institucions a principis de 2026- acoten la definició de què es pot arribar a considerar 'paquet de viatge', per aclarir d'aquesta manera quins productes s'han de sotmetre a la futura legislació.

 

Entre els punts més destacats de l'acord hi ha la possibilitat dels usuaris de cancel·lar un viatge i rebre una compensació si es produeixen circumstàncies extraordinàries tant des del punt de sortida com en el punt d'arribada. Segons els colegisladors, cada cas es tractarà "de forma individual", tenint en compte les recomanacions i avisos que hagi traslladat cada operador als seus clients. "Si els viatgers són conscients dels riscos en el moment de la reserva però decideixin adquirir el producte de totes maneres, no podran sol·licitar la cancel·lació sense pagar una penalització", sostenen els colegisladors.

Opció a rebutjar els vals compensatoris

La directiva actualitzada amb aquest acord també inclou nous detalls sobre l'ús de vals, uns productes que van proliferar arran de la crisi de la covid-19. Un cop entri en vigor el text, s'establirà que els consumidors podran rebutjar aquests vals i sol·licitar un reemborsament en un termini de 14 dies si ho prefereixen. Els vals, a més, hauran de tenir una validesa màxima de 12 mesos. A més, s'exigeix a les empreses el reemborsament de forma automàtica qualsevol val de forma "total o parcial" que no s'hagi utilitzat sense necessitat que el client ho demani.

Aquests serveis, alhora, "han d'estar coberts per garanties d'insolvència i ser prorrogables o transferibles una vegada" i el seu valor "haurà de correspondre, com a mínim, a l'import del reemborsament al qual haurien tingut dret" els clients.

Després que l'acord es formalitzi i entri en vigor a principis del 2026, els estats membres disposaran de 28 mesos per adaptar la seva legislació nacional a les noves exigències i de sis mesos addicionals per començar a aplicar les noves disposicions.