Les mones de Pasqua esquiven la crisi

La reducció del marge amb la mà d'obra ha permès, en gran part, als pastissers no incrementar la despesa del consumidor

Imatge d'unes mones de Pasqua a Barcelona | ACN Imatge d'unes mones de Pasqua a Barcelona | ACN

Il·lusió i optimisme són les paraules amb les quals el Gremi de Pastissers de Catalunya ha encarat la campanya de Pasqua. L’entitat calcula que s’han venut més de 700.000 artesanals a tot el territori, en un context general que, en principi, ha estat  marcat per l’increment de preus.  Un condicional no complert en el sector. “La xocolata ha pujat un 17%”, apunta Antoni Bellart.

Ara bé, el president del Gremi assegura que les mones de xocolata tenen el mateix cost que l’any passat. Les figures de jugadors i jugadores del Futbol Club Barcelona (Gavi, Robert Lewandowski, Aitana Bonmatí o Alèxia Putellas), l’univers Harry Potter o les pel·lícules de Disney són els personatges més venuts. La festivitat no deixa de banda a cap col·lectiu i, per aquesta raó, cada any s'incrementen el nombre de mones i pastissos destinats a celíacs o intolerants a la lactosa. Així i tot, l'Associació de Celíacs de Catalunya xifra en 50 el nombre d'obradors i pastisseries amb capacitat per oferir opcions segures per a celíacs. 

3d9f6c35 2bf3 4d3a a973 f7f00123d6bc
Expositor de mones sense gluten | ACN - Gemma Sánchez

L’únic encariment s’ha registrat amb les mones de pa de pessic. “Aquí si hi ha un increment d’un 3-5%, perquè els ous han pujat un 70% i el sucre un 60%, no tenim més opció que repercutir-ho”, exposa Bellart. Actualment, l’entitat té més de 500 establiments associats. A més, el Gremi també compta amb una escola per on cada any passen uns 400 alumnes. 

La inflació no enterra la tradició 

Més enllà que no ha existit un increment generalitzat dels preus, des del Gremi de Pastissers de Catalunya entenen “que amb una tradició com la mona, tant els compradors com els pastissers fem mil esforços”. La reducció de marges en la creació de la mona és una de les raons principals pels quals, l’increment de preus no afecta el desig dels fillols i les filloles.

“Moltes vegades, el preu final d’una mona depèn de les hores o la creativitat del pastisser”, insisteix Antoni Bellart en declaracions a VIA Empresa. A diferència de les grans empreses o pastisseries, segons el president, els establiments artesanals ja tenen una clientela fixa, “sense necessitat de destinar grans xifres a campanyes de publicitat i, vulguis o no, això ajuda a mantenir preus”. 

Pel que fa als complements o la mida de les mones, els pastissers no escatimen en qualitat per rebaixar la despesa. “El preu no canvia molt en funció d’afegir un o molts complements”, declara el màxim dirigent del Gremi de Pastissers. Un altre de les grans novetats d’enguany és la col·laboració dels pastissers amb la Universitat de Barcelona per la creació de la Mia, una figura de xocolata que representa una noia científica.

fotonoticia 20230327171656 1920
Imatge de la mona de la Universitat de Barcelona | Gremi de Pastissers


L’objectiu d’aquest projecte és visibilitzar i promoure la ciència entre els més petits. Els treballs tècnics han estat supervisats per la delegació del rectorat per a la Divulgació Científica, el Vicerectorat de Recerca i la unitat de Cultura Científica i Innovació. "El valor del projecte és que es tracta de divulgació per compartir en família i tot relacionant-ho amb una tradició tan nostra com és la mona", expressa Gemma Marfany, professora de la UB. 

Més informació
Però tiet, això és la meva mona de Pasqua?
Els pastissers descarten apujar preus per Pasqua
L'alça de preus força els pastissers a augmentar fins a un 3% el preu dels panellets
Avui et destaquem
El més llegit