• Economia
  • Posar preu i pivotar: dues accions dels emprenedors

Posar preu i pivotar: dues accions dels emprenedors

El desè i l'onzè episodi d'EmprènCat detallen com escollir el valor d’un producte, reorientar-lo per la falta de demanda i acostar-lo a la realitat del mercat

Pivotar és una de les accions essencials pels emprenedors
Pivotar és una de les accions essencials pels emprenedors
Redacción VIA Empresa
Barcelona
26 de Juliol de 2023
Act. 26 de Juliol de 2023

En el marc de l’aventura empresarial dels emprenedors, existeix certa unanimitat en què un dels elements més complicats és posar preu al teu producte. Per aquest motiu, el desè episodi del pòdcast  d'EmprènCat aborda aquesta qüestió sota el títol: ‘Aprendre a posar preu al teu producte’. El pòdcast  és una producció de la Generalitat de Catalunya, que es pot escoltar a les principals plataformes o directament a Spotify, Google Podcasts i Apple Podcasts.

 

En aquest capítol, el professor de Direcció de Màrqueting de l’escola de negocis Esade, Carles Torrecilla, explica com decidir el preu adequat per al teu producte en el present, com es feia en el passat i apunta a com es preveu que es faci en un futur ben proper. En aquest cas, vaticina que la revolució dels preus dinàmics està a les portes d'arribar.

El màrqueting mix

Torrecilla assegura que “un dels aspectes més difícils és saber en quin moment del meu pla de negoci haig de fixar el preu”. En aquest sentit, el professor assenyala que es conformen una sèrie de decisions a prendre, amb una perla que és el producte, com el comunicarem i a quin preu el comercialitzarem. És el que es defineix com a màrqueting mix. La fixació del preu, última fase del pla d’empresa, acaba sent un caos si abans no s’han seguit uns processos protocol·litzats. “Si l’emprenedor comenta que s’ha de guiar per la intuïció o a través d’assaig-error a l'hora de fixar el preu és que alguna cos ha fet abans malament”.

 

Carles Torrecilla: “Si l’emprenedor comenta que s’ha de guiar per la intuïció o a través de l'assaig-error a l'hora de fixar el preu és que alguna cosa ha fet abans malament”

Tard o d’hora, un emprenedor ha de prendre una decisió essencial: pivotar. Darrere d’aquest verb, es troba l’acció de reorientar el seu producte per diversos motius: la falta de demanda, el desajust amb la realitat del mercat o perquè el context ha canviat de forma substancial i allò que era d'interès ara ja no ho és. A aquest aspecte es dedica l’onzè capítol del pòdcast d'EmprènCat, anomenat ‘Pivotar, el verb més comú entre les persones emprenedores’.

Replantejar el camí

El professor d’Esade, Marcel Planellas, expert en el seguiment de les estratègies empresarials, ofereix algunes pistes, que són un autèntic aprenentatge pels emprenedors. A diferència de l’aposta per iterar, que implica reforçar un producte, pivotar suposa replantejar el camí després del fracàs de la trajectòria anterior. Cal pivotar en quatre moments concrets: si el producte no ha aconseguit captar ni tan sols els primers clients, un creixement inferior al previst, quan la competència ho està fent millor que un mateix o en perdre la il·lusió pel projecte.

Marcel Planellas: "“No és suficient amb detectar una necessitat o tenir una idea, cal validar-la el més ràpid possible per definir un producte que sigui mínimament viable

A l’hora de passar de la idea a la realitat, Planellas recomana “testar ràpidament el projecte per comprovar que les hipòtesis que s’havien pensat assolir. Al final, pivotar és experimentar”. L’experimentació té a veure amb fer proves, revisar si se sap produir i oferir el servei, comprovar si els futurs clients hi estan interessats o si l’oferta de l’empresa cal validar-la. “No és suficient amb detectar una necessitat o tenir una idea, cal validar-la el més ràpid possible per definir un producte que sigui mínimament viable”.

Tant a l’hora de posar preu com en el moment de pivotar, un dels riscos més alts als quals s’enfronten els emprenedors és enamorar-se del seu producte i de la seva idea i no ser capaç de reorientar-se. És el dilema empresarial entre perseverar o pivotar i és una de les primeres preguntes que s’han de fer.

Pots escoltar el pòdcast sencer a la pàgina web de Xarxa Emprèn.