• Economia
  • El president de Renfe admet que el servei de Rodalies està "molt deteriorat"

El president de Renfe admet que el servei de Rodalies està "molt deteriorat"

Fernández Heredia ha defensat el model d'empresa mixta i ha afirmat que és "extrapolable" a la resta de territoris

    Un tren aturat a l'andana de l'estació de Rodalies de Cerdanyola del Vallès a l'espera de tenir autorització per seguir la marxa | ACN
    Un tren aturat a l'andana de l'estació de Rodalies de Cerdanyola del Vallès a l'espera de tenir autorització per seguir la marxa | ACN
    Redacció VIA Empresa
    16 de Juliol de 2025 - 01:19

    El president de Renfe, Álvaro Fernández Heredia, ha admès que el servei de Rodalies està "molt deteriorat" i que la seva millora és una "assignatura pendent". En un esmorzar informatiu d'Executive Fórum, Fernández Heredia ha assegurat que des de l'operadora s'està "bolcat" a revertir aquesta situació però ha avisat que "la realitat de Rodalies és molt complexa". En aquest sentit, ha remarcat que s'està fent un "esforç inversor en manteniment sense precedents". Sobre la gestió, Fernández Heredia ha defensat el model d'empresa mixta i ha afirmat que és "extrapolable" a la resta de territoris. D'altra banda, el president de l'operadora ha dit que es renovarà la web de Renfe i que en el servei Avant s'introduirà el pagament per ús.

     

    Durant la seva intervenció, Fernández Heredia ha assenyalat que cada any s'estan invertint 600 milions d'euros a Rodalies i ha lamentat que justament quan més recursos s'hi estan destinant "pitjor servei" s'està oferint als usuaris. Amb tot, el president de Renfe ha explicat que l'any que ve es podran començar a percebre algunes millores, coincidint amb l'entrada en servei dels nous trens.

    Sobre el model d'empresa mixta, per a Fernández Heredia, introduir una administració local "només pot oferir avantatges i qüestions positives". Concretament, s'ha referit al fet de poder comptar amb l'experiència de Renfe com a operador i amb l'administració que "està més a prop dels ciutadans i de les necessitats reals i que és la finançadora del servei".

     

    El president de la companyia també s'ha referit al cessament d'Antonio Carmona com a director de Rodalies. Ha afirmat que Carmona es mereix "l'agraïment i reconeixement" i ha reivindicat la seva figura com a portaveu i representant institucional a Catalunya. "Poca gent ho fa millor que ell i té un reconeixement molt estès per part d'usuaris, de les plataformes, de les administracions i dels propis companys i mitjans de comunicació", ha subratllat.

    D'altra banda, el president de Renfe ha avançat que l'any que ve la companyia disposarà d'una nova web i ha reconegut que l'actual "s'ha de millorar" i ha bromejat sobre el fet que sigui "una de les qüestions recurrents en totes les paròdies televisives". Segons Fernández Heredia, la nova web serà "més àgil" i no produirà tants "incidents" com ara.

    Sobre el servei Avant, que encara gaudeix d'un 50% de bonificació per als abonaments multiviatge fins a finals d'any, Fernández Heredia ha comentat que s'instaurà un nou sistema de pagament per ús a partir del 2026. "Els usuaris Avant són molt importants per a nosaltres perquè són de mobilitat recurrent, gent que utilitza els nostres serveis per anar a treballar. És un servei que vertebra el territori com pocs altres serveis", ha comentat.

    D'aquesta manera, ha especificat que es podrà viatjar a altres destins fora dels habituals i que s'aconseguiran majors descomptes i amb la tarifa "més convenient" en funció de l'ús.

    Competència deslleial a l'alta velocitat

    Sobre la liberalització de l'alta velocitat, Fernández Heredia ha assegurat que no té inconvenient en operar en un entorn de competència entre operadors però ha lamentat la "competència deslleial" de companyies que operen "a pèrdues" i amb empreses públiques franceses i italianes al darrere. "Crec que hem de llançar una reflexió europea sobre què estem fent, francament. Quin sentit té que una companyia vagi a un altre país a competir a pèrdues?", s'ha preguntat.