• Economia
  • Primavera, Sónar i Cruïlla: l’èxit dels grans festivals que mouen Catalunya

Primavera, Sónar i Cruïlla: l’èxit dels grans festivals que mouen Catalunya

A Catalunya, aquest sector està format per 379 empreses que facturen conjuntament 854 milions d’euros i ocupen més de 4.000 professionals

    2manydj al Sónar de Dia | Cedida
    2manydj al Sónar de Dia | Cedida
    07 de Juny de 2025

    Catalunya i Barcelona s’han posicionat com un dels principals escenaris per a festivals de música en viu de referència internacional, com el Primavera Sound, el Sònar o el Cruïlla. Segons les últimes dades de la Unitat d'Anàlisi i Estudis de l'Institut Català d'Empreses Culturals (ICEC), en total, al llarg de l'any 2023 es van celebrar fins a 361 festivals, cicles i mercats musicals. La música és una de les indústries culturals més rellevants, tant pel seu pes econòmic com pel seu caràcter innovador i tecnològic. A Catalunya, aquest sector està format per 379 empreses que facturen conjuntament 854 milions d’euros i ocupen més de 4.000 professionals. Aquestes dades provenen de l’informe Les indústries musicals a Catalunya, elaborat per Acció amb la col·laboració de Barcelona Music Lab.

     

    Les indústries musicals a Catalunya baten rècords després de la pandèmia, amb la música en viu com a motor principal del sector. Segons l’informe, el 51% de les empreses catalanes del sector es dediquen a la música en directe, i generen el 82% de la facturació total. Festivals com el Cruïlla, el Sònar o el Primavera Sound en són exemples destacats i casos d’èxit que han contribuït a posicionar Catalunya com un referent internacional en aquest àmbit.

    A Catalunya, aquest sector està format per 379 empreses que facturen conjuntament 854 milions d’euros i ocupen més de 4.000 professionals

    El Festival Cruïlla celebra el seu 15è aniversari del 9 al 12 de juliol de 2025, una edició especial que commemora una trajectòria consolidada. “És un número molt rodó, i em sembla molt bonic haver arribat fins aquí. Creiem que toca celebrar-ho d’una manera especial”, explica Jordi Herreruela, director del festival, a VIA Empresa. Una de les propostes destacades d’aquesta edició serà el concert de Love of Lesbian, que actuarà com a espectacle commemoratiu del quinzè aniversari del Cruïlla.

     

    Herreruela també destaca que aquest 2025 es compleixen cinc anys des que el Cruïlla aposta per un model de festival que va més enllà de la música. “Fa cinc anys vam començar a posar l’accent en la programació de comèdia i en les arts”, explica. Enguany, el festival vol reforçar encara més aquesta visió amb la creació d’un nou espai dedicat a la dansa. A més, s’hi sumarà una mostra de joves dissenyadors de moda. “De manera que aquest any el Cruïlla serà música, comèdia, arts, dansa i moda”, apunta Herreruela.

    El pressupost anual se situa entre els 9 i els 10 milions d’euros

     Jordi Herreruela, director del Festival Cruïlla | Carolina Santos
    Jordi Herreruela, director del Festival Cruïlla | Carolina Santos

    Pel que fa a les xifres, el director del Festival Cruïlla, detalla que el pressupost anual se situa entre els 9 i els 10 milions d’euros. D’aquest total, un 60% es destina a la contractació d’artistes, un 20% a la producció, un 12% al personal i a l’estructura de l’equip, i la resta a comunicació i màrqueting. En relació amb la facturació, el 55% prové de la venda d’entrades, el 20% de serveis, un altre 20% de patrocinadors i la resta de subvencions públiques.

    El 95% dels assistents són residents del territori

    Pel que fa al públic, el Festival Cruïlla s’ha adreçat des dels seus inicis al públic local. De fet, el 95% dels assistents són residents del territori. A més, destaca l’impacte positiu que això té en termes de sostenibilitat: “El 80% de les emissions generades per un gran esdeveniment provenen del desplaçament del públic. Nosaltres, en enfocar-nos en el públic local, comencem ja amb una reducció important d’emissions i som un festival molt més sostenible”.

    Un altre cas d’èxit destacat és el Sónar, un festival que combina música electrònica amb propostes divulgatives, creatives i inspiradores relacionades amb la tecnologia i la cultura digital. Aquest 2025, el Sónar torna a Barcelona el dijous 12, divendres 13 i dissabte 14 de juny, amb activitats tant diürnes com nocturnes. El Sónar de Dia tindrà lloc a la Fira de Montjuïc i estarà obert de 13 hores a 00 hores. El Sónar de Nit, per la seva banda, se celebrarà a la Fira Gran Via de l’Hospitalet, obrint portes a les 20 hores el divendres i a les 21 hores el dissabte, i tancant la festa a les 7.30 hores del matí.

    Pel que fa a l’edició de 2024, les assistències es van repartir en 54.000 persones al Sónar de Dia, 66.000 al Sónar de Nit i 34.000 a l’OFFSónar. El públic va ser majoritàriament nacional (70%), amb un 30% de públic internacional.

    A Catalunya hi ha més de 50 empreses 'music tech'

    Cap a on evoluciona el fenomen? L’informe subratlla la importància creixent de la tecnologia dins del sector musical. Actualment, a Catalunya hi ha més de 50 empreses music tech, és a dir, especialitzades en el desenvolupament de tecnologia pròpia aplicada a la música. Alguns exemples destacats són BMAT, centrada en el monitoratge musical mitjançant intel·ligència artificial i amb més de 200 treballadors, o Sonosuite, que ha creat un programari per a la distribució de continguts digitals.

    En aquest context, el fet que Barcelona s'hagi consolidant com el cinquè millor ecosistema de startups de Europa i un dels principals pols tecnològics del continent representa un actiu clau per al creixement futur del sector musical català i per reforçar la seva projecció a escala internacional.