• Economia
  • Els festivals de música de Catalunya que atreuen més assistents

Els festivals de música de Catalunya que atreuen més assistents

Més d'un centenar de festivals de música es celebren d’un cap a l’altre del territori català, entre els mesos de maig i setembre

Primavera Sound 2023 | Christian Bertrand, Cedida
Primavera Sound 2023 | Christian Bertrand, Cedida
Elena Busquets | VIA Empresa
Directora de VIA Empresa
13 d'Agost de 2023

Catalunya, que acull centenars de festivals de música en viu durant tot l’any, concentra entre els mesos d’estiu la gran majoria de la seva oferta. Amb l’aturada de la pandèmia vista des del retrovisor, enguany, més de 100 festivals de música s’estan celebrant d’un cap a l’altre del territori català, entre els mesos de maig i setembre. Barcelona, per descomptat, és l’epicentre de la música, tant nacional com internacional, amb la major concentració de macrofestivals, però la música d’aquests esdeveniments està present a la majoria de comarques catalanes. De fet, si fa unes setmanes dèiem que Catalunya era terra de hubs tecnològics, també podem afirmar que ho és de festivals de música en directe.

 

De l’època postpandèmica no hi ha dades oficials actualitzades amb el nombre de festivals de música que es celebren a Catalunya. L’últim informe oficial publicat és el de l’Impacte dels festivals de música de Catalunya de l’any 2019, del Departament de Cultura de la Generalitat. Segons el document, en aquell any es van celebrar fins a 389 festivals de música al territori català, dels quals 250 van obtenir finançament o suport de la Generalitat. D’aquests 250, el Departament en va fer una radiografia: tots ells van sumar 2,1 milions d'espectadors, i només 10 d’aquests festivals van concentrar el 46% dels espectadors. De fet, fins a 190 festivals (el 76% del total) van acollir menys de 5.000 assistents.

Asistentes a los 250 festivales de música que recibieron ayudas por parte de la Generalitat en el año 2019 | Departament de Cultura
Assistents als 250 festivals de música que van rebre ajudes per part de la Generalitat l'any 2019 | Departament de Cultura

Val a dir que, des de l’informe de la Generalitat, han nascut festivals nous -com el Magnífic Fest de Lleida, amb 8.000 assistents-  i d’altres han mort, com el de Clownia, o s’han vist cancel·lats a l’últim moment, com el Festival ARTS d’Estiu, que fins ara se celebrava a la platja dels Pins de Pineda de Mar i enguany, 10 dies abans de l’inici de l’esdeveniment, va rebre la negativa per part de l’Ajuntament del municipi a causa del soroll excessiu provocat per l'esdeveniment. L’esdeveniment havia venut ja 38.000 entrades i esperava vendre’n més: l’any 2022 va aplegar fins a 65.000 assistents.

 

Tornant a l’època estiuenca, l’època dels festivals per antonomàsia, segons dades de VIA Empresa, des del 19 de maig, moment en què l’Embassa't de Sabadell dóna el tret de sortida als festivals estiuencs des de l’amfiteatre del Parc de Catalunya, fins a la celebració de La Mercè (que no és pròpiament un festival) a Catalunya s'hauran celebrat més d'un centenar de festivals, que hauran aconseguit aplegar un volum superior a 1,5 milions d'espectadors. N'hi ha molts que no comparteixen dades d'assistència, com el Poesia i + (Maresme), el Montblanc Fest (Tarragona), el Talarn Music Experiences (Pallars Jussà), el festival Barna'n'roll (Barcelona), el We Love Fest (Amposta), el Roca Foradada (Torredembarra)...; moltíssims que apleguen entre 5.000 i 12.000 assistents, de més a menys: el Tramunfest (Girona), el festival de Torroella de Montgrí (Empordà), l'Idílic (Platja d'Aro), el Salat Porta Ferrada (Costa Brava), el Festiuet (El Vendrell), el Magnífic Fest (Lleida), l'Embassat de Sabadell, l'Eufònic (Terres de l'Ebre), el Festival de Música Antiga dels Pirineus, l'Empordà Músic Festival... ; més d'una desena que juguen a segona divisió i atreuen entre 15.000 i 35.000 espectadors: el Tempo de Girona, el Share Festival Negrita (Barcelona), el màgic Festival Vida (Vilanova i la Geltrú), Terramar (Sitges), Canet Rock (Canet de Mar), Sons del Món (Alt Empordà), el Cabró Rock (Vic), el Tingladu (Vilanova i la Geltrú), l'Anòlia (Igualada), Portalblau (l'Escala), l'Ítaca (l'Empordà), l'Acampada Jove de Sant Sadurní (l'Anoia)... I el llistat no s'acaba. 

Ara bé, n'hi ha uns quants que juguen en primera divisió, alguns d'ells coneguts i copiats arreu del món, i que arriben a aplegar en qüestió de tres dies, centenars de milers de persones. En el número 1 i amb una gran diferència de volum, s'hi troba el Primavera Sound, però quins (i com) són els 10 festivals de música de Catalunya que aconsegueixen atreure més públic?

El 10 festivals de música amb més assistents

El Primavera Sound Barcelona -cal dir Barcelona, perquè enguany ha debutat a Madrid- va aplegar entre l'1 i el 3 de juny, al Parc del Fòrum de Barcelona, fins a 253.000 assistents. Si comparem amb l'edició del 2022 (500.000 assistents) hi ha una davallada gegantina, però perquè l'edició del darrer any va ser doble, de dos caps de setmana, a causa de la cancel·lació de la del 2021. Amb tot, continua estant al capdavant de la indústria festivalera, i amb un alt renom internacional: enguany el 52% dels assistents eren internacionals i, l'any anterior, per exemple, ho van ser prop del 70%.

Sobre l'aventura del festival a la capital madrilenya, l'organització del Primavera Sound ha anunciat recentment que no repetiran l'experiència. Després d'una edició marcada i entorpida per problemes climàtics i dificultats logístiques per la ubicació del recinte (molt allunyat del centre de la ciutat), des de l'organització han considerat que Madrid "no compta amb un recinte capaç d'allotjar amb garanties" l'esdeveniment. 

En segona posició s'hi troba el Sónar, que ha celebrat el seu 30è aniversari amb 120.000 assistents, 2.000 menys que l'any passat. El petit descens ve, probablement, perquè enguany en aquesta edició no es va fer cap concert inaugural. Si no, de fet, hauria estat "l'any amb més assistents de la història del festival", presumia Ventura Barba, el director executiu de la promotora que hi ha darrere del Sónar, l'Advanced Music.

El Sónar, de fet, no és un festival de música a l'ús. Conjugat entre el Sónar de Dia a la Fira de Montjuïc (51.000 assistents) i el Sónar Nit a la Fira Gran Via (69.000), combina música tecno i experimental amb experiències divulgatives, de descobriment i inspiració vinculades amb la tecnologia i la cultura digital. El 68% dels assistents són locals. 

Edición antigua del Sónar +D | EP
Edició antiga del Sónar +D | EP

El tercer i quart festivals de música de Catalunya que atreuen més masses surten de Barcelona i s'emplacen un a Figueres, a l'Alt Empordà, i l'altre a Palamós, al Baix Empordà. Són l'Acústica i el White Summer. Cap dels dos ha tancat la seva edició d'enguany i, per tant, només tenim dades d'anys anteriors, on han assolit els 100.000 assistents. L'Acústica, conegut com "l'aparador musical de Catalunya", celebrarà el seu 20è aniversari del 31 d'agost fins al 3 de setembre. El White Summer, que va començar el 4 d'agost i i acabarà el 15, ha canviat d'escenari per a la seva 11a edició: fins ara s'havia celebrat a Pals, però enguany, amb la compra del festival per part de Clipper's Live (la promotora de Cap Roig), s'ha decidit traslladar-lo a un camp de Palamós, a tocar de la carretera C31. Això sí, mantenint la mateixa fórmula: unint música en viu, moda, gastronomia, tallers creatius i exhibicions artístiques.

La cinquena posició torna al Parc del Fòrum de Barcelona. És el Festival Cruïlla, que s'ha celebrat del 5 al 8 de juliol, i ha atret 76.000 espectadors, majoritàriament barcelonins. De fet, un 90% dels assistents provenen de la província de Barcelona i, d'aquests, un 61% són de la mateixa ciutat. Un 7% dels assistents són d'altres punts de Catalunya i, un percentatge més petit, de la resta d'autonomies. La presència d'estrangers és gairebé anecdòtica. També és destacable l'edat d'aquests assistents: el 47% del públic té entre 30 i 40 anys, i un 35% supera els 40 anys. 

Per sota s'hi troba un festival que sona a ritme llatí: el Reggaeton Beach Festival, que entre el 22 i 23 de juliol, va ajuntar 60.000 espectadors. El reclam artístic el protagonitzen representants rellevants de l'escena del reggaeton internacional i la fórmula és replicada per DQuality a molts altres territoris de l'estat espanyol: Benidorm, Madrid, Tenerife, Mallorca, Asturias, Santander i Marbella.

El mateix volum d'assistents va aconseguir el Rock Festival en l'edició del 2022, encara que amb una oferta i públic completament diferent. Enguany, però, l'esdeveniment de música rock i heavy metal cau del TOP 10 i passa de tenir 60.000 espectadors a tenir-ne 4.000: pocs dies abans de la celebració del festival, l'organització va anunciar la baixa d'alguns artistes i un canvi d'ubicació i de nom. Ja no es celebrava al Parc de Can Zam, a Santa Coloma de Gramanet, sinó al Sant Jordi Club, sota el nom -no tan diferent- Barcelona Rocks 2023. Segons ha anunciat l'organització, el canvi ha sigut puntual i l'any vinent, el certament tornarà al format i emplaçament habituals.

En setena posició s'hi troba el festival d'estiu més antic de Catalunya: el Porta Ferrada, nascut l'any 1958. Encara no ha tancat la seva 61a edició -se celebra del 30 de juny fins al 20 d'agost-, però l'any 2022 va aplegar 49.357 assistents, i res fa pensar que enguany aquesta xifra disminueixi. De fet, al contrari: la cancel·lació del festival ARTS d'Estiu i la reubicació d'alguns dels seus concerts en el Guíxols Arena, sota el paraigües del Porta Ferrada, podria atreure encara més públic. 

El Porta Ferrada és el festival d'estiu més antic de Catalunya, nascut l'any 1958

L'Alma Festival ha debutat aquest 2023 en l'escena dels festivals musicals encara que, la família que hi ha darrere i la productora, Concert Studio, coneixen molt bé el mercat. El seu director, Martín Pérez, ha estat el fundador de Cap Roig, Jardins de Pedralbes i Mil·lenni, encara que després els dos primers han canviat de mans. Alma Festival, de fet, neix després que Clipper's Live guanyés el concurs per organitzar el festival Jardines de Pedralbes, i la família Martín decidís traslladar el seu exitós festival al Poble Espanyol, rebatejant-lo com a Alma i obrint la possibilitat a replicar el model a altres territoris de l'Estat. En aquesta primera edició de 15 dies de concerts ha aconseguit 48.000 assistents, dels quals el 60% són de Barcelona, el 15% de la resta de Catalunya, un 15% d'altres comunitats autònomes i un 10% internacionals. 

En la novena i desena posició s'hi troben dos festivals amb un propietari comú, Clipper's Live. Són el festival de Cap Roig, a Calella de Palafrugell, i Les Nits de Barcelona, que ara es fa als Jardins de Pedralbes. El primer, el de Cap Roig, no ha tancat encara la seva 23a edició, a Calella de Palafrugell. Ho farà el 19 d'agost i, si revalida l'èxit de l'any anterior, tancarà amb 43.200 espectadors. Les nits d'Estiu va aplegar, en 25 nits de concerts i un emplaçament emblemàtic de la ciutat, 38.000 espectadors. Un 81% d'ocupació per al seu debut. 

En aquest llistat és cert que hi ha 10 festivals, però mans són moltes més. Una mica del pastís, complex de mostrar al complet, ja el va dibuixar el Roger Vinton en el seu Laberint del Poder dedicat als festivals de música, encara que en aquest reportatge n'hem vist algunes ramificacions més d'aquesta teranyina: com els de Clipper's Live o la família Perez. Sospitosos habituals que aconsegueixen moure centenars de milers de persones cada estiu per saltar i ballar, amb l'horabaixa de fons, al ritme dels seus grups de música preferits i que fan que Catalunya sigui, també, terra de festivals de música.