La firma Qilimanjaro ha posat en marxa al Districte 22@ de Barcelona el primer Quantum Data Center multimodal del món. L'empresa, especialitzada en computació quàntica, ofereix amb el nou complex la possibilitat que les empreses, la recerca i les administracions puguin explorar de primera mà quines són les aplicacions reals d'aquesta tecnologia, des de la simulació de nous materials fins a la reducció dels recursos necessaris per a l'entrenament de models d'intel·ligència artificial. El conseller d'Empresa i Treball, Miquel Sàmper, ha assistit a la inauguració del centre i ha destacat el projecte com a "exemple" del que es pot assolir "quan el talent científic i tecnològic del país troba suport, confiança i projecció".
El centre comptarà amb una desena d'ordinadors quàntics i podrà donar servei a milers d'usuaris. Mitjançant la plataforma SpeQtrum oferirà accés al núvol quàntic a empreses, centres de recerca i universitats d'arreu d'Europa.
El centre comptarà amb una desena d'ordinadors quàntics i podrà donar servei a milers d'usuaris
El Departament d'Empresa i Treball subratlla que amb aquest projecte, Qilimanjaro "reafirma" el "compromís" amb una Europa "tecnològicament sobirana i sostenible, capaç de competir i col·laborar en els àmbits més avançats de la ciència i la innovació".
El Quantum Data Center, afegeix el Departament, "simbolitza una nova etapa per a la tecnologia europea", en què ciència, indústria i institucions "treballen de manera conjunta per construir un futur més sostenible, responsable i al servei de la societat".
"Des del Govern de Catalunya compartim plenament aquesta ambició i treballem per impulsar un ecosistema digital i tecnològic potent, capaç d'atreure inversió, retenir talent i generar oportunitats de qualitat arreu del nostre territori", ha indicat Sámper durant la inauguració.
Per al desenvolupament i consolidació del seu projecte a Barcelona, Qilimanjaro ha comptat amb el suport del departament amb la línia de finançament Innova Creixement per un valor d'1,5 milions d'euros fins a l'any 2030. També ha comptat amb el suport d'Acció, l'agència per a la competitivitat de l'empresa, mitjançant la línia d'ajuts per a projectes d'R+D empresarial.
Marta Estarellas, directora executiva de Qilimanjaro Quantum Tech, ha definit la instal·lació com un "ecosistema obert on la indústria, la recerca i les institucions" a través del qual "poden preparar-se per al futur". També ha afirmat que la computació quàntica "no és una promesa llunyana, sinó una realitat que ja està transformant la manera com entenem la innovació".