
El sector de l'automoció va registrar una caiguda del 2% de la facturació el passat 2024. Tot plegat ha quedat recollit als resultats presentats per l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac), els quals mostren un total de 76.855 milions d'euros entre totes les empreses i fabricants d'automòbils que operen a l'Estat i que estan adherides a la patronal. Tot i la davallada, Anfac ha destacat la "fortalesa i resistència" del sector en un context marcat tant per la transformació cap a les zero emissions com per les tensions geopolítiques i econòmiques amb efectes sobre la cadena logística i l'activitat comercial.
Amb tot, el resultat net d'Anfac es va situar en els 2.018 milions d'euros durant l'any passat. D'altra banda, l'edat mitjana del parc automobilístic es va situar en els 14,5 anys d'antiguitat.
En l'àmbit de la inversió, la indústria de l'automoció es manté com un dels principals inversors industrials a Espanya i Europa, amb 2.434 milions d'euros invertits, un 2,6% més que l'any anterior. Així mateix, el sector es manté com un dels més estables en ocupació, amb 57.189 llocs de treball. Pel que fa a l'aportació de l'automoció a l'Estat, va créixer un 1,7% fins als 39.838 milions d'euros, dels quals 6.052 milions procedeixen dels impostos, un 7,5% més.
El director general d'Anfac, José López-Tafall, ha destacat que Espanya es manté com el sector productor europeu de vehicles i continua en el top 10 mundial. "És un dels pilars fonamentals de l'economia espanyola i europea, i a més contribueix a la prestació dels serveis públics gràcies a les seves importants contribucions a la hisenda pública. Per tant, seguir apostant per la seva transformació significa apostar pel desenvolupament del país", ha afegit.
L'elèctric, deures pendents
L'informe ressalta l'evolució del mercat electrificat el 2024, que va retrocedir un lleu 0,4% amb un total de 124.716 vehicles, incloent-hi turismes, comercials, pesats i autobusos. La patronal atribueix aquest descens al retrocés de les vendes de comercials elèctrics (-27,9%) mentre que els altres grups com turismes (1,9%) com industrials i autobusos (+24,5%).
Pel que fa a la quota de vehicles electrificats es va situar en l'11,4%, encara lluny dels objectius de la reducció d'emissions i mitjana europea, que es va tancar en un 20,7%.