
La productivitat de les empreses logístiques ha caigut un 5% entre 2019 i 2022 mentre que s’ha incrementat un 7,6% a la resta de l’economia. Així ho recull l'informe Contribució de la logística a l’economia, elaborat pel Clúster Logístic de Catalunya i Pimec i presentat aquest dijous en el marc del Saló Internacional de la Logística (SIL).
L'estudi assenyala que les activitats logístiques no han pogut reduir el seu cost de personal de forma proporcional a la caiguda de facturació. Entre els principals factors que expliquen aquesta davallada, l'estudi assenyala un alt cost de personal, que no s'ha pogut reduir de forma proporcional a la caiguda de facturació; a l'absentisme i a les barreres legals.
Un dels factors en el qual han incidit és en la necessitat d’ampliar els convenis dins del sector, que ara mateix s’empara en el del transport, per cobrir les necessitats de tota la cadena de valor logística. “No té res a veure una activitat logística de transport que la d’un magatzem, però està tot agrupat i reivindiquem que se separi per ser més productius”, ha lamentat durant la presentació de l'estudi el president del Clúster de la Logística de Catalunya, Ignasi Sayol, que ha demanat que, com a mínim, s’introdueixi un conveni per als operadors logístics.
El també president de Pimec Logística ha assegurat que les despeses de personal representen el 68% dels costos de les empreses, mentre que a la mitjana de l’economia el percentatge és del 53%. A més, ha denunciat que l’absentisme “s’ha disparat” especialment a la franja entre 20 i 35 anys per la “manca de compromís” amb la feina i una “altra cultura de la vida i el treball”. Aquests elements impacten sobre un sector que s’ha vist obligat a duplicar els estocs davant dels episodis de trencament de la cadena de subministrament per les tensions internacionals.
Per respondre a aquesta conjuntura, hi ha una tendència creixent a l’automatització de processos per reduir personal i, així, evitar costos. “S’estan fent moltes inversions en tecnologia clarament per eliminar la mà d’obra”, ha avisat.
Impacte de la reducció de jornada i dels aranzels
D’altra banda, Sayol ha afirmat que la reducció de jornada a 37,5 hores seria “demolidora” per al sector, format per moltes petites i mitjanes empreses. Un altre factor que afecta negativament el sector és el “col·lapse de les infraestructures” com l’autopista AP-7, o bé la manca d’alternatives de ferrocarril, que provoquen que “les entregues siguin molt més llargues”. “Aquest dèficit també redueix la productivitat, perquè amb les xarxes col·lapsades, nosaltres estem col·lapsats també”, ha afegit.
Malgrat tot, el sector logístic es troba en una dinàmica positiva i el 2022 va generar prop de 30.000 milions d’euros, un 10,9% del PIB català, superant les dades prepandèmia. “Ja hem superat la covid, pesem més en l’economia i pensem que continuarem creixent, el sector és molt dinàmic”, ha assegurat Sayol. Pel que fa als aranzels, ha assegurat que és “optimista” i que espera que les empreses trobin mercats addicionals als països que implementin mesures proteccionistes, com els Estats Units.