El negoci de la moda a Catalunya posa el client al centre de la seva estratègia | iStock
El negoci de la moda a Catalunya posa el client al centre de la seva estratègia | iStock

Catalunya no passa de (la) moda

Les quasi 800 empreses del sector facturen 14.500 milions d'euros i ocupen quasi 64.500 persones en territori català

Una "economia productiva, innovadora, integradora, sostenible i oberta al món". Així és l'economia catalana i així és, també, el sector de la moda a Catalunya. La consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, té clar que per ser competitius "cal posicionar Catalunya com a un referent a escala internacional" i, precisament per això, demana "prendre consciència i quantificar què representa tota la cadena de valor del sector de la moda, amb més de 800 empreses a Catalunya". Ho ha dit durant la presentació de l'estudi elaborat pel Departament d'Empresa i Coneixement sobre el sector de la moda a Catalunya entre el 2012 i el 2017 a pocs dies de la celebració de la 080 Fashion Week, on s'ha posat de manifest que les 793 empreses que s'hi dediquen facturen 14.500 milions d'euros i donen feina a pràcticament 64.500 persones.

La taula rodona celebrada a Acció que planteja els reptes de futur de la moda a Catalunya

La taula rodona celebrada a Acció que planteja els reptes de futur de la moda a Catalunya

Amb la sala d'Acció plena a vessar -amb gent de peu i altres persones que ni tan sols hi han pogut accedir-, Chacón ha posat especial èmfasi en el fet que la moda "és talent, creativitat i indústria", motiu pel qual també demana "prendre consciència de la importància que té per la facturació i imatge de la nostra economia". Una imatge que demostra l'evolució de Catalunya al llarg dels anys i que s'adapta a les transformacions que viu el món, però que no oblida les seves arrels. En paraules de la directora de desenvolupament del negoci i responsable dels partnerships estratègics de 21 Buttons, Cristina Llibre, "l'online ha de ser la continuació de l'offline, de cara a futur tendirem a tenir una botiga amb més experiència".

Més info: La moda catalana desfila per la passarel·la de l''ecommerce'

Les empreses que tenen les seves pròpies cadenes de botigues, a més, han impulsat el creixement del sector un 2,4% anual, però aquí s'hi han de sumar les companyies de nova creació que ja neixen "en base a propostes de valor diferenciades, nínxols de mercat de creixement i major rendibilitat en el mercat", que és el futur que ja tenim a tocar a Catalunya.

Competir a escala global

L'estudi també detecta que les marques de moda de dimensió petita o mitjana amb seu a Catalunya competeixen amb les grans marques globals. Moltes d'elles basen la seva estratègia en el low cost, al mateix temps que creixen les marques prèmium o en l'àmbit del luxe. "O enamores o ets barat, però si optes per ser barat, tens molts riscos de fracassar", sosté el CEO d’Andge Investments, Jan Andreu, que ha confessat que la seva empresa ha decidit "carregar-se el Black Friday" perquè el seu objectiu és, precisament, enamorar i no fer-ho a costa de la qualitat del seu producte. "S'està produint una redefinició del luxe, que serà molt més subtil i més relacionat amb l'experiència", relata.

Chacón: "La moda, ni molt menys és un sector dels que estigui acabant, és i seguirà sent"

Justament la del Black Friday i els descomptes permanents és una qüestió que ha influït molt el sector de la moda, dividit entre llançar-se de cap a les rebaixes sense data establerta o bé fer-ho només quan toca perquè, segons el president del clúster ModaCC i director de Designer Society & Teoh i Lea, Pep Generó, els descomptes permanents "deterioren el compte de resultats". "Veurem què passa -continua-, però hi ha empreses que apostaran pel descompte permanent i altres que marxaran d'aquest món per apostar per altres models comercials".

Pep Generó i Àngels Chacón expliquen la importància de créixer internacionalment de les empreses catalanes

Pep Generó i Àngels Chacón expliquen la importància de créixer internacionalment de les empreses catalanes

De fet, la directora de Monobrand de Desigual, Natalie Schmidt, considera que "el Black Friday ha vingut per quedar-se perquè el client és el que vol i lluitar contra això és molt difícil. És aquí i ho ha canviat tot: els descomptes, les rebaixes i Nadal, però l'hem d'entendre com a una oportunitat per ser més creatius i afegir-hi un valor".

El client, al centre del món

Si bé els clients són innovadors en les seves maneres de compra -un 40% dels consumidors a escala internacional ja són omnicanals-, les empreses s'han d'adaptar a aquesta realitat i anar de la mà de les preferències de les persones. En aquest sentit, la sostenibilitat apareix com a nou criteri de compra i, tot i que l'estudi assenyala que "encara no és tan important com el preu i la marca", continua creixent aquest tipus de demanda. El problema, però, és que com apunta la consultora de Cluster Development, Maria Pedrals, encara "no hi ha un consens de què vol dir sostenibilitat en aquest sector, cadascú veu diferents aspectes" i les empreses han d'adaptar-se segons el seu propi criteri. De fet, si el mercat de segona mà també creix amb força en el sector és segurament perquè molts ho vinculen amb la sostenibilitat.

Sanahuja: "El sentiment de proximitat del consumidor envers una marca s'ha d'aconseguir amb la personalització i emoció en el procés de compra, més enllà de l'experiència"

Però "el més rellevant dels canvis del negoci és la connexió amb el client final, que sigui al centre", cosa que fa que vendre ja no sigui la única prioritat de les empreses. És per això que moltes opten per convertir el tracte amb el client en una experiència vivencial. Una experiència que sovint comença a internet i que, justament per aquest motiu, empeny les companyies a veure el seu futur en la omnicanalitat.

Més info: L'antropocentisme és el futur del 'retail'

El responsable de comunicació d'Epson Ibérica, Raul Sanahuja, afegeix un punt més a la qüestió i és "el sentiment de proximitat del consumidor envers una marca", cosa que s'ha d'aconseguir amb la "personalització i emoció en el procés de compra, més enllà de l'experiència". I la moda també és possible imprimir-la.

Transformació digital, sostenbilitat, proximitat, innovació, internacionalització... La moda és un sector que sempre ha estat un reflex de la imatge de Catalunya i que ho continuarà sent perquè, segons la consellera d'Empresa i Coneixement, "ni molt menys és un sector dels que estigui acabant, és i seguirà sent".

Més Informació
Les rebaixes, una treva a la guerra de les promocions permanents
Black Friday: la història interminable de les rebaixes
Avui et destaquem
Comentaris