El passeig de l'Àngel de Barcelona en el primer dia de rebaixes d'hivern | ACN
El passeig de l'Àngel de Barcelona en el primer dia de rebaixes d'hivern | ACN

Les rebaixes, una treva a la guerra de les promocions permanents

El comerç considera que és important millorar la comunicació de l'inici d'aquest període i preveu un increment moderat de les vendes

Només fa dos anys que el Govern va liberalitzar les rebaixes: va eliminar-ne el calendari, les va convertir en una recomanació i no en una imposició i va donar llum verda als comerciants perquè cadascun triï quan vol fer els descomptes. Dos anys marcats per, com sosté el president de Barcelona Oberta a VIA Empresa, Gabriel Jené, “un canvi de tendència” i per un consumidor que es mou “en funció dels nous formats”. El Black Friday i els descomptes permanents han pres protagonisme als dos períodes de rebaixes de tota la vida i el comerç busca la manera d’adaptar-se a les noves realitats.

Més info: Black Friday: la història interminable de les rebaixes

Però no tothom gaudeix de les mateixes possibilitats per adaptar-se als canvis. Ni els petits podran fer els mateixos descomptes que els grans, ni els diferents sectors podran estirar tant de la corda com ho faran altres. Així ho posa de manifest el vicepresident de Comertia i director general de Benitosports, Benito García, que, primer de tot, fa una menció especial a “la diversitat del comerç en funció del sector” perquè cada un “té una problemàtica diferent”. “No és el mateix el tèxtil, que pot fer descomptes del 50%, que el sector dels electrodomèstics, que difícilment arribaran al 10%”, afegeix.

Ja deia el president president de Comertia i fundador de Casa Viva, German Cid, en declaracions a aquest diari que les rebaixes “perden força” amb aquest nou sistema de descomptes permanents i apuntava que "ja ens hem oblidat d'aquelles imatges de bojos entrant en planxa a les botigues". En aquest sentit, el president de Barcelona Oberta assenyala que el Black Friday “fa que l’efecte promocional concentri una part de les vendes de Nadal per aquestes dates” i, a més, subratlla que “hi ha un transvasament de les vendes del pont de desembre que se’n van al divendres negre”.

Mecanismes d’expulsió

García descriu aquestes jornades com a “mecanismes d’expulsió d’alguns del mercat” i ho exemplifica explicant que “si tu ets un gran equip com el Barça, tens dos plantilles i pots jugar dos dies a la setmana. Els que tenen un marge superior i costos inferiors, poden avançar les rebaixes, mentre que els equips modestos que el segueixen acaben lesionats”. Segons el seu parer, “el fenomen d’expulsió són els baixos costos fruit dels avantatges fiscals i laborals que tenen a les organitzacions”.

Ara bé, Jené va un pas més enllà i es qüestiona tot això. “Si les conseqüències no fossin bones, no ho farien, i s’hi apunta tothom, inclosos sectors que no ho fan en tot l’any. Tothom s’apunta al Black Friday”, sentencia.

Tanmateix, però, tots dos estan d’acord en què el 7 de gener és el primer dia oficial de rebaixes, en què això “s’ha de comunicar millor” i en què “s’ha de respectar el primer dia”. El president de Barcelona Oberta posa de relleu que “si bé es va acceptar la liberalització, també es va demanar reforçar la comunicació dels períodes de rebaixes perquè això és bo per l’interès general perquè afecta l’economia”.

La mort de la idea comercial

García es lamenta que “és una pena que s’hagi perdut la idea comercial de rebaixes per l’avançament que fa tothom” i recorda que “abans la gent esperava al dia 7 i s’escapava de la feina, hi havia una certa picaresca en el comportament del consumidor, era un dia potent per al comerç i ara s’ha perdut”. Així mateix, posa de manifest que “la idea comercial de les rebaixes ja no hi és”, mentre rememora els “trets de sortida” d’aquest període de fa alguns anys, quan les portes dels comerços s’omplien de gent. “L’abús de les promocions i el fenomen online” han contribuït, al seu judici, a la pèrdua de la màgia de les rebaixes.

García: "La gent ha prostituït tant les rebaixes que han agafat la bandera de la promoció constant per vendre"

“La gent ha prostituït tant les rebaixes que han agafat la bandera de la promoció constant per vendre”, continua explicant el vicepresident de Comertia, mentre posa damunt la taula que aquells que fan promocions constants “maten la idea comercial i la fórmula, així com la posada en marxa d’una acció comercial”. I no només això. També sosté que “maregen el consumidor i perden credibilitat amb el client”.

En aquest mateix sentit, el president del Consell de Gremis, Joan Guillén, demana “respectar el model de les rebaixes per mantenir una campanya forta de vendes i que es percebin com han de ser: un període determinat i únic en què el consumidor pot accedir a condicions de descompte per estar precisament en aquesta data”. Guillén afegeix que “cal posar en valor” les rebaixes, però també el comerç per “tenir un sector reforçat” ja que recorda que, a més, “aquest any també tenim el repte de lluitar contra el comerç il·legal”.

Un full price fictici

I és que si no es dóna valor a les rebaixes, “el full price acaba sent fictici”, sosté Jené, mentre que, de la seva banda, el també director general de Benitosports, “tu passeges abans de Reis pel carrer i veus descomptes que van del 10% al 70%”.

Segons el vicepresident de Comertia, a tot això s’hi afegeix un punt més i és que el fet que les rebaixes comencin en dilluns no els afavoreix. “Començar en dilluns desanima perquè la gent torna a la feina i, si no tenen horaris flexibles, haurem d’esperar a divendres a la tarda”. Mentrestant, García considera que aquest any, les rebaixes funcionaran “amb normalitat, ni amb grans pujades ni baixades, una mica com l’any passat”. El primer període de rebaixes del 2018 va estar marcat per un increment del 13% de les vendes respecte el 2017, centrades, principalment, en roba, calçat, complements i telefonia mòbil.

Més info: Els catalans es gasten 357 euros durant les rebaixes

El Consell de Gremis preveu un creixement per aquest any d’entre el 3% i el 5% respecte el 2018 i lamenta que, “malgrat hi hagi major venda, els descomptes privats o especials permanents provoquen una disminució de les expectatives del consumidor vers les rebaixes”. Precisament per això, la patronal de Comerç de Foment del Treball recorda en un comunicat que “en alguns sectors, les rebaixes representen el 40% anual de les vendes”, així com que “la major part es realitzen durant la primera quinzena”.

Moderació positiva

De la seva banda, el president de Barcelona Oberta considera que serà una campanya “positiva des del punt de vista de les vendes” pel factor climatològic: el novembre i desembre del 2018 “no ha fet el fred que tocava i hi ha un excedent important en roba d’abric”, motiu pel qual hi haurà “descomptes importants i agressius i més vendes”. Tanmateix, però, també subratlla que la campanya de Reis “ha estat molt potent i ha funcionat molt bé”, però insisteix en què “barregem les rebaixes anticipades, que s’han convertit en un factor promocional afegit en aquest període”.

Catalunya és el territori líder en tot l'Estat en contractacions per la campanya de rebaixes

Tot i els descomptes permanents d’algunes botigues, Catalunya lidera les contractacions per aquest període de l’any. La campanya de rebaixes crea 23.071 llocs de feina, un 9% més que el 2018, i és el territori de tot l’Estat espanyol on es generen més contractes per aquestes setmanes.

Les rebaixes són com aquell caramelet que si el menges un parell de vegades l’any el valores, però que si el tens cada dia perd la màgia i la gràcia. Els consumidors han canviat la seva manera de fer i alguns comerços i sectors veuen com als grans se’ls obre un món ple de possibilitats gràcies als seus recursos, recursos que els petits no tenen. Caldrà veure com evoluciona el consum i també de quina manera la liberalització de les rebaixes continuarà influenciant en això.

Més informació
Catalunya lidera les contractacions per les rebaixes
Emiliano Maroto: "Per Reis cada vegada es compra menys"
Avui et destaquem
El més llegit