El sector químic de Catalunya va generar un volum de negoci de 29.100 milions d’euros el 2025, l’equivalent al 9% del producte interior brut català, segons mostra un estudi elaborat per Acció i presentat aquest dilluns. En conjunt, l’àmbit químic català agrupa 1.750 empreses i més de 65.700 treballadors, amb dades del 2024. Dins l’Estat espanyol, Catalunya lidera el sector químic, ja que concentra el 25% de les empreses, el 37% de la facturació i el 31% dels treballadors en el conjunt del gremi. L’estudi afegeix que Catalunya ha estat la cinquena regió del món en nombre de projectes d’inversió estrangera captats en aquest sector durant el període 2021-2025.
Les exportacions del sector químic català van assolir 98.499 milions d’euros entre els anys 2021 i 2025, un 43% més que el quinquenni anterior, i suposen el 42% del total de les exportacions de l’àmbit químic a l’estat espanyol. Els principals mercats del producte català són França, Itàlia, Alemanya, Portugal i els Estats Units.
El sector es concentra en tres grans pols químics a Tarragona, Barcelona i el Vallès
Per la seva banda, les importacions del sector van arribar als 91.279 milions d’euros en el mateix quinquenni entre 2021 i 2025, amb un creixement del 23% respecte del període anterior, i representen el 38% de les importacions del gremi en el conjunt de l’Estat. Els principals països d’origen són Alemanya, França, la Xina, Itàlia i els Països Baixos.
Pel que fa a la capacitat d’atracció d’inversió estrangera, entre el 2021 i el 2025, Catalunya va captar 53 projectes d’inversió internacional en aquest àmbit, amb una inversió total de 955 milions d’euros i la creació de 1.735 llocs de treball.
L’informe remarca que aquestes xifres situen Catalunya com la cinquena regió del món i la segona de la Unió Europea en nombre de projectes d’inversió internacional en el sector químic, només superada per Flandes (Bèlgica). Els principals països d’origen d’aquestes inversions són Alemanya, la Xina, els Estats Units i els Països Baixos, amb projectes impulsats per companyies com Covestro, AkzoNobel, Dow o Archroma.
El sector es concentra en tres grans pols químics a Tarragona, Barcelona i el Vallès, que agrupen el 77% de les empreses, el 87% de la facturació i el 80% de l’ocupació del conjunt del gremi a Catalunya. Cadascun d’aquests pols està especialitzat en diferents àmbits: Tarragona, en química bàsica i petroquímica; el Vallès, en productes químics especialitzats; i Barcelona, en activitats corporatives i en la producció de perfums i cosmètica.