Una startup es ven o es compra?

El catorzè i el quinzè episodi del pòdcast d'EmprènCat aborda les claus de com s’opera amb una empresa emergent i l’ADN dels emprenedors

El catorzè episodi d'EmprènCat aborda com s’opera amb una startup
El catorzè episodi d'EmprènCat aborda com s’opera amb una startup
Redacción VIA Empresa
Barcelona
12 d'Octubre de 2023

Només un 40% de les startups generen benefici. El 60% restant es divideix entre el 30 que assoleix el ‘break even’ (el punt de rendibilitat) i un altre 30% que acumula pèrdues. Les companyies que formen part del primer cas són les protagonistes del catorzè episodi del pòdcast  d'EmprènCat, sota el títol: ‘Vendre l'startup’. El pòdcast  és una producció de la Generalitat de Catalunya, que es pot escoltar a les principals plataformes o directament a Spotify, Google Podcasts i Apple Podcasts.

 

Així, es deixen sobre la taula una sèrie d’interrogants com si l’startup que has creat és teva i només teva o pot ser comprada per algú que hi tingui interès (i diners)? Les empreses emergents es venen o es compren? Què és millor, liderar la negociació de la teva startup o que ho faci algú extern? I una vegada venuda, millor apartar-se de la gestió o quedar-s'hi un temps? Per posar llum a aquests dubtes, Carles Trenchs, director general d'Aldea Ventures, i especialista en processos de compra i venda d'startups, reflexiona sobre les millors decisions.

Abans de res, Trenchs advoca per canviar el paradigma. “La majoria d’empreses es compra, més que es venen”. De fet, assegura que “les companyies emergents han d’estar presents al mercat i construir relacions amb firmes estratègiques, tot i que no es munten per ser venudes, sinó que aquest és un procés derivat de la presència d’un negoci visible i que es conegui”.

 

Carles Trenchs: “La majoria d’empreses es compra, més que es venen”

En el cas d’afrontar la venda de l’startup, Trenchs defensa que és el fundador qui en decideix el futur, però serà el comprador qui marqui el rol de l’antic propietari. Si l’operació suposa l’entrada de fons d’inversió per fer créixer el negoci, l’expert recomana “compartir el viatge, el projecte empresarial per fer-lo avançar entre tots els socis”.

Passió i consciència 

Quins són els trets diferencials dels empresaris que inicien un projecte? A aquest aspecte es dedica el quinzè capítol del pòdcast d'EmprènCat, anomenat ‘Quines són les característiques del lideratge emprenedor? El darrer capítol del pòdcast EmprènCat es proposa definir el perfil de lideratge emprenedor: Quines característiques ha de tenir i en què ha de destacar més?

Irene Tarradellas, directora d'Impact Hub Barcelona, Cristian Rovira, president de Netmentora Catalunya, i Lluís Juncà, director general d'Innovació, Economia Digital i Emprenedoria expliquen les claus per ser un bon líder. Tots coincideixen que la funció d’aquesta figura implicar crear-ne nous líders, no simples seguidors.

Irene Tarradellas: "Emprendre sense valorar l’impacte del que fas ja no té cap sentit"

Entre les seves característiques, es troben: comunicar amb passió el projecte, tenacitat per lluitar per un objectiu, gestionar equips i alinear-los a un objectiu, disposar d’una xarxa de contactes, coneixements de management, voler ser líders,  ser conscient de l’impacte de les seves decisions i estar disposat sempre al canvi.  

Rovira i Juncà en destaquen el fet de comunicar amb passió per encomanar les virtuts d’un projecte emprenedor, mentre Tarradellas creu que el lideratge emprenedor, avui dia, és indestriable del fet de mesurar i ser conscient de l’impacte que les decisions pròpies tenen sobre els altres. De fet, Tarradellas assenyala que “emprendre sense valorar l’impacte del que fas ja no té cap sentit”.

Un altre punt en comú és la creença que l’emprenedor ja no pot caminar ni lluitar sol. Per aquest motiu, aposten per establir una xarxa de contactes que serveixi per obrir portes i faciliti l’entrada a noves perspectives de negoci. Una vegada consolidat el projecte, sembla que ja es pot fer el salt d’emprenedor a empresari, tot i que els rols es creuin constantment i s’arribi a la conclusió de què l’emprenedoria és una forma de ser. 

Pots escoltar el pòdcast sencer a la pàgina web de la Xarxa Emprèn.