L'aturada del sector del taxi d'aquest dimarts a Barcelona ha agreujat la guerra entre els diversos operadors de la ciutat. La "mobilització històrica" promesa pel seu portaveu, Tito Álvarez, en una entrevista a VIA Empresa el passat divendres 28 de novembre, s'ha saldat amb un ball de xifres i reaccions que han escenificat la tensió entre els manifestants i els VTC. Malgrat que l'organitzadora de la vaga, Élite Taxi, ha afirmat que el 90% del taxi català s'ha adherit a la protesta, les dades que ha ofert l'associació han divergit notablement de les que ha difós posteriorment la Guàrdia Urbana. L'entitat encapçalada per Álvarez ha confirmat que uns 1.700 cotxes han participat en l'aturada de Gran Via i passeig de Gràcia, pels 500 vehicles que ha calculat oficialment la policia local.
"Ha estat un gran èxit, tot ha sortit molt bé", ha confessat un Álvarez que ha reiterat durant tota la jornada que la d'aquest dimarts es tractava d'una convocatòria "més important que moltíssimes mobilitzacions iguals que havíem fet" pel component de "reafirmació" del sector. Ara bé, ni tan sols el recompte d'Élite Taxi s'ha apropat a l'objectiu dels 3.000 vehicles que s'havia fixat el seu portaveu. Álvarez, però, no li ha donat importància. "L'impacte de veritat no és que vinguin 5.000 taxis a la Gran Via, sinó els que respecten l'aturada, i jo no he vist cap taxi circulant en dues hores per la ciutat", ha reblat a VIA Empresa.
D'altra banda, Álvarez ha denunciat un "intent de boicot" per part d'altres organitzacions de taxistes. En concret, s'ha referit al Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC), l'Agrupació Taxi Companys (ATC) i, sobretot, a l'Associació de Taxistes Pakistanesos de Catalunya (PakTaxi), a qui ha qualificat d'"esquirols" perquè han animat els seus conductors a continuar operant amb normalitat durant la jornada. Malgrat que les tres entitats van justificar la seva absència pels "inconvenients" que la mobilització generaria als barcelonins, en el cas de PakTaxi, Álvarez ha atribuït la seva no-adhesió a l'obligatorietat d'un nivell mínim de català que defensa Élite Taxi.
Tanmateix, els VTC han valorat la jornada com una gran derrota de l'organitzador. "[Tito] va anunciar una mobilització de 3.000 cotxes i amb prou feines n'hi ha hagut 300", han assenyalat a aquest diari. Aquest sector és el principal afectat per la nova Llei del Taxi, encara en procés de tramitació, ja que preveu eliminar progressivament el miler de cotxes d'aquesta tipologia que hi ha a Barcelona. Durant la jornada, Álvarez i els manifestants els han comparat amb "pirates" i "carteristes", mentre que a Uber l'han considerat de "màfia" i "càrtel". Al seu torn, a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) l'han titllat de "còmplices".
"No paga massa la pena respondre a les acusacions de Tito i Élite Taxi, perquè tot el que han fet ja ha estat condemnat per l'Autoritat Catalana de la Competència (Acco)", han reaccionat des del sector VTC. Les seves paraules fan referència a la multa de prop de 123.000 euros que el regulador va imposar el 2023 a l'associació per impedir, mitjançant pressions, que els taxistes treballessin per companyies com Uber o Cabify.
Élite Taxi ha demanat a l'Acco retirar l'honorabilitat a Uber per operar a Catalunya a causa de les 2.132 sancions que acumulen en dos anys
Precisament, la mateixa Acco a la qual els manifestants s'hi han dirigit aquest dimarts per presentar una demanda amb què han sol·licitat retirar l'honorabilitat a Uber per operar a Catalunya. A parer dels taxistes, per "infringir de manera sistemàtica la normativa que regula el transport de viatgers". En aquest cas, l'entitat representada per Álvarez ha fet esment de les 2.132 sancions que els VTC han acumulat durant els últims dos anys a la capital catalana. Només aquest 2025, les multes s'enfilen al voltant dels set milions d'euros.
El VTC, però, considera que tot plegat no ha tingut prou força. "Avui és el principi del final per a Tito Álvarez", han remarcat fonts sectorials a VIA Empresa. Hores abans, la patronal Unauto ha carregat contra Élite Taxi per "segrestar" Barcelona i els ha reduït a una "minoria de taxistes". I és que la discrepància del recompte de manifestants s'ha fet palesa a tots els punts de la jornada, on no han faltat les traques i les fumarades grogues i negres. Un altre exemple s'ha produït amb la protesta davant Foment del Treball, cap a la una del migdia. "No hi havia ni 100 persones i han hagut de desconvocar la vaga tres hores abans", han criticat des del VTC.

Per la seva banda, la Guàrdia Urbana ha elevat la xifra total als 350 manifestants, mentre que Álvarez ha comptabilitzat "uns 600" i ha justificat la xifra per una qüestió d'organització: "Molta gent s'ha quedat a Gran Via perquè volien vigilar els cotxes". Pel que fa a la desconvocatòria, ha explicat que s'ha dut a terme per tal de no bloquejar la ciutat, però ha reafirmat que l'aturada s'ha mantingut "a tot Catalunya" fins a les quatre de la tarda.
"Si és o no el final de Tito Álvarez ja es veurà a la llei", ha respost el portaveu, en declaracions a aquest mitjà. Des d'Élite Taxi han presumit del suport de "la majoria de grups del Parlament", els quals, expliquen, els han assegurat que compliran els seus pactes. En cas contrari, Álvarez ha amenaçat amb una vaga indefinida el pròxim març, mes en què la ciutat acull el Mobile World Congress (MWC). L'única condició és que la nova llei sigui una realitat aleshores.
La reacció d'Uber: una oferta
Per la seva banda, Uber ha reaccionat a l'aturada d'aquest dimarts amb una oferta als taxistes. L'empresa ha garantit el pagament de 1.500 euros per finançar l'assegurança a cada taxista que s'incorpori a la plataforma fins al 31 de març. Per accedir a la mesura, els conductors hauran de ser titulars d'una llicència de taxi i fer almenys 250 viatges amb la plataforma en els primers 60 dies de la seva incorporació.
Cap dirigent, però, ha volgut valorar els fets de la jornada d'aquest dimarts. "Aquesta vaga es feia per reclamar una llei que ja s'està tramitant, no sé fins a quin punt era necessària la mobilització", ha criticat un portaveu d'Uber a VIA Empresa. La companyia de VTC lamenta que amb la nova llei "6.000 treballadors sortiran perjudicats, mentre que els ciutadans de BCN perdran un 30% de l'oferta i trobar un taxi serà missió impossible, encara més que avui".
Uber lamenta que amb la nova llei, a Barcelona serà "missió impossible" trobar un taxi i l'oferta es reduirà un 30%
Tal com es va pactar el passat mes de setembre, el nou text limitarà la presència dels VTC a l’àrea metropolitana de Barcelona a una nova categoria, anomenada d’alta disposició, que obligarà a contractar el servei amb dues hores d’antelació i amb una durada mínima d’una hora. La previsió és que, un cop entri en vigor, se suprimiran unes 600 llicències VTC a les quals s'hi hauran de sumar unes 300 més que aniran expirant amb el transcurs del temps.
A més, la nova llei també preveu incorporar l'esmentat nivell mínim de català per als taxistes i una plataforma digital de control que, a través de la geolocalització, habilitarà la vigilància tant de taxis com de VTC per tal d'assegurar el compliment de la normativa.