Assegura Alberto 'Tito' Álvarez (Barcelona, 1976) que el pròxim 9 de desembre “tot Catalunya veurà el que passa si el taxi desapareix”. El portaveu d’Élite Taxi materialitzarà la mobilització número 123 de l’associació taxista, en plena guerra contra els vehicles de transport amb conductor (VTC). Una batalla originada entre finals del 2013 i principis del 2014, quan Uber aterrava a l’estat espanyol sota la denominació d’UberPop, i quan Álvarez recorria els primers quilòmetres com a taxista. Una dècada (i una multa de 122.910 euros) més tard, però, Álvarez té motius per somriure: el passat 25 de setembre, el Parlament de Catalunya registrava la futura Llei del Taxi (denominada oficialment Llei de Transport de Persones de Vehicles de fins a nou places), una normativa que afavoreix el col·lectiu taxista i que reserva una posició secundària pel VTC, segons el portaveu d’Élite Taxi, un model “deshumanitzador”.
En un final d’any convuls pel col·lectiu taxista, 'Tito' Álvarez acut a la redacció de VIA Empresa per avançar tots els detalls de la mobilització que tindrà lloc aquest mes de desembre, debatre sobre el futur del taxi (i del VTC) i explicar les batalles diàries que afronta, amb una determinació inexorable, com a taxista: “El groc i negre està fet d’una altra pasta”. Amb la mateixa convicció, Álvarez assegura que “no em tancaran la boca. Ni a base de multes que, per cert, no pagarem”.
Què passarà a Barcelona aquest pròxim 9 de desembre?
Doncs que hi haurà una mobilització que serà un exemple per a qualsevol classe treballadora o per a qualsevol col·lectiu a qui li estiguin trepitjant drets i no es pugui defensar. El taxi demostrarà que organitzant-te pots guanyar.
Quan Élite Taxi la va anunciar, va dir que seria una “mobilització històrica”. Per què ho serà?
Per nosaltres totes les mobilitzacions són històriques, fins i tot les més petites. Però sí que és cert que aquesta serà molt especial perquè a nosaltres, d’alguna manera, sempre ens han acusat de protegir únicament el groc i negre, i ara s’està tramitant una llei que afecta tots els taxistes del territori, i estem fent un pla d’expansió, amb diverses assemblees. Per tant, el que es veurà el dia 9 serà increïble, sincerament. Tot Catalunya veurà què passa si el taxi desapareix, perquè no n’hi haurà gairebé ni un.
El veig molt convençut. No serà una falsa alarma, com la vaga que finalment va desconvocar arran del recent acord entre el Barça i Uber?
Nosaltres pressionem molt, i no tenim ni un pèl de ximples. Fa molts anys que estem en això i hem desconvocat moltes mobilitzacions, i crec que fer-ho també és un gest valent, el de no deixar-te portar per la pressió del sector. Aleshores, ens vam reunir amb el Barça, i vaig exposar que havien fet un acord amb una empresa que a Barcelona i a Catalunya està operant de manera il·legal. Ells van dir que el seu departament de compliment (compliance) ho havia revisat tot i que ho tornarien a revisar, i que si detectaven alguna cosa il·legal, trencarien el contracte.
"El Barça sempre ha format part de la meva vida, però el taxi és el que em dona de menjar"
Aleshores vam donar la paraula de desconvocar la mobilització al director general, i nosaltres quan donem la paraula sempre la complim, però també vam dir que no pararíem i que aportaríem totes les proves que demostren que diem la veritat. El Barça ja les té. Els donarem un temps prudencial.
Vostè va declarar que va desconvocar la vaga "per amor al Barça", malgrat que el club no es va fer enrere en cap moment. Li va poder més el blaugrana que el groc i negre?
No, no, en absolut. El Barça sempre ha format part de la meva vida, és un sentiment, però el taxi és el que em dona de menjar, el Barça no. El Barça de fet em fa gastar més diners (riu), però el taxi també és un sentiment, encara més, és una manera de viure.

Parlant del Barça, justament té partit de Champions el mateix 9 de desembre.
Sí, és cert, encara que el partit de Champions és a les 21h, i la mobilització està convocada des de les 10h fins a les 16h. Hi haurà taxis per treure la gent, sempre que el taxista vulgui anar-hi, perquè hi ha molta gent ferida que no vol portar ningú, i que diuen “doncs que hi vagi l'Uber”. Estem fent una feina de conscienciació perquè això no passi, però mai se sap, el futur ho dirà. El que li asseguro és que nosaltres no permetrem que se’ns insulti ni que se’ns escupi a la cara. Ni el Barça, ni cap administració, ni Uber, ni Cabify. Absolutament ningú.
Diu que li està donant un temps prudencial al Barça, però realment veu possible que trenquin el contracte amb Uber?
Li soc sincer? M’és igual, perquè aquest món està podrit amb el capital de grans multinacionals. Hem vist últimament declaracions, per exemple, del president del Gremi de Restauració, donant suport a Uber. Un gremi que ha estat beneficiari de les ajudes de la covid-19, que ha lluitat per ocupar espais públics de la ciutat amb terrasses, i que ara està demanant que ens esborrin del mapa, quan som un sector igual de regulat que ells. I després veus que el Gremi està patrocinat per Uber. Es beneficien de l’àmbit públic, però després donen suport a això. És a dir, donen suport que, per exemple, un repartidor d’Uber et porti una hamburguesa per dos euros un dia de pluja. Per mi això és ser un hipòcrita. Nosaltres estem en un altre món.
En un altre món?
A Élite no permetem tenir taxistes d’Uber, ni de cap aplicació internacional. Cal predicar amb l’exemple. Hem vist el cas de grans defensors de la cultura que promocionen Uber, perquè els paguen bé, i que després van a premis com els Goya o els Ondas a reclamar els drets de les dones en països com l’Aràbia Saudita, països que precisament tenen fons que financen empreses com Uber. És tot molt hipòcrita. I cadascú que sigui tan hipòcrita com vulgui, però molts fan un flac favor a allò que diuen que són.
"No permetrem que se’ns insulti ni que se’ns escupi a la cara. Ni el Barça, ni cap administració, ni Uber, ni Cabify. Absolutament ningú"
El partner del Barça és el mateix que el de Luís Figo. No sé què els semblarà això als culers, però a mi com a barcelonista de naixement em fa un fàstic impressionant. Són contradiccions que t’has d’empassar quan ve algú amb diners. Nosaltres no som així, ni ho serem mai.
Vostè defensa el paper del taxi com a servei públic essencial. En quina mesura un servei públic essencial es pot permetre amenaçar de bloquejar els accessos d’una ciutat com Barcelona?
Bé, nosaltres no bloquejarem res. Ens posarem a la Gran Via, al Passeig de Gràcia, i ens manifestarem com un dret constitucional que és, no farem absolutament res il·legal. A més, el pròxim 9 de desembre posarem els serveis mínims gratuïts en hospitals i urgències.
Sap quan es veu realment que som un servei essencial? Quan hi ha una apagada i portem la gent a casa seva, per descomptat, gratuïtament, mentre Uber i companyia es posen a multiplicar preus. Sap també quan es veu que som un servei essencial? Quan hi ha una pandèmia i portem els sanitaris. Quan hi ha un atemptat i surten tots els taxis a la Rambla a treure la gent, quan en plena Operació Gàbia anem a les rondes a treure els nens i la gent gran d’allà, i a portar aigua i menjar a tothom, perquè als taxis ens deixaven passar els controls. Això és un servei essencial. Quan hi ha una emergència i som allà, sense que ningú ens ho hagi de manar. I sempre hi serem.
S’ha sentit acompanyat durant tots aquests anys?
Sí. M’he sentit més acompanyat que castigat. Cada dia m’arriben missatges de taxistes, de kellys, les noies de la neteja, o de treballadors del món sanitari. Els missatges que més m’arriben són els de la gent de baix. Els que em puguin arribar de mitjans de comunicació o de polítics, per exemple, em semblen més anecdòtics, encara que també els agraeixo, és clar. Cada dia rebo missatges que realment em toquen aquí dins (assenyala el seu pit) i aquesta és la meva energia, la meva benzina.
És cert que vostè es va endinsar en el món del taxi quan va irrompre Uber? Com van ser els seus inicis?
Jo vaig entrar al taxi en el Mobile World Congress de 2013, i al cap de sis mesos ja estàvem lluitant abans que entrés Uber a Espanya, que ho va fer l’abril de 2014 amb l’UberPop. Eren cotxes particulars, que també els utilitzen ara, per molt que diguin que no. De fet, en aquells inicis, en vam trucar un i el vam esperar 25 taxistes a l’Estació del Nord, i va arribar un home amb un BMW molt bonic, que no entenia res del que estava passant. Era un home que tenia una discapacitat i cobrava una pensió d’invalidesa. Allà va ser quan ens vam adonar realment del greu problema que venia, i va començar la nostra lluita.
Quantes mobilitzacions ha dut a terme Élite Taxi des de llavors?
122.
I ara ve la 123.
Sí. Però, a veure, les mobilitzacions no volen dir tallar Barcelona. Hem ocupat l’edifici de Transports i Mobilitat diverses vegades, o, quan ens volien treure parades històriques de taxi, anàvem de nit amb una furgoneta, ens disfressàvem de pintors, posàvem cons, i pintàvem una parada de taxi, encara que fos molt senzilla. És activisme pur, ho dic de debò, el groc i negre està fet d’una altra pasta. I, és clar, sabem on són els límits. Al taxi hi ha dos àmbits, l’empresarial, i l’activista que nosaltres portem a les venes. És un còctel espectacular.
"Al taxi hi ha dos àmbits, l’empresarial, i l’activista que nosaltres portem a les venes. És un còctel espectacular"
Parli’m de l’àmbit empresarial.
Miri, a nosaltres, els últims anys, se’ns ha titllat de monopoli. Això és mentida. El taxi és un mercat regulat. Adam Smith, que és el pare de l’economia moderna, ja deia que hi ha d’haver un marc regulador on tothom pugui competir en les mateixes condicions. Això ho deia ell, i així és, ja que som un mercat regulat amb milers d’empreses que competeixen entre si, i ara, ens veiem als jutjats lluitant contra la multa de 123.000 euros que l’Autoritat Catalana de la Competència (Acco) ens ha posat per boicot a Uber. No té cap sentit.
Va ser un boicot?
No, nosaltres vam defensar i defensem els drets de tots els taxistes. I Uber va pressionar molt l’Acco, a més els seus advocats van fent conferències amb la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), la seva presidenta, Cani Fernández, va ser l’advocada d’Uber quan nosaltres li vam guanyar la sentència a Europa el 2017, aleshores, no sé, potser alguna cosa d’això hi té a veure.
Com algú que defensa els autònoms, jo sempre que Uber faci les coses malament ho diré i, és clar, tots els taxistes que estan dins d’Uber per nosaltres són uns traïdors. Ara bé, per a què serveix Competència? Si saben perfectament que empreses com Uber o FreeNow estan subvencionant viatges per sota del cost per eliminar la competència i després crear un monopoli. Sempre responen que, quan això passi, sancionaran aquestes empreses, però la realitat és que els posaran una multa del 5% de la seva facturació anual, i no els faran ni pessigolles.
Però Competència no els va interposar la multa per defensar els drets dels taxistes sinó per, literalment, “posar en marxa una campanya de pressió” contra els taxistes que es volien unir a Uber.
Però això no té res a veure amb Competència. Per a aquestes qüestions, que vagin a un Jutjat Penal. Jo no puc controlar que un taxista insulti un altre que s’ha posat a Uber, això nosaltres no ho podem evitar. Nosaltres simplement vam denunciar que qui entri a Uber és un traïdor, i vam donar els nostres arguments, com ara que Uber fa deu anys que intenta eliminar el taxi. A totes les ciutats on ha entrat ho ha aconseguit, menys aquí, perquè aquí hi ha molta consciència i no han aconseguit créixer, i aleshores és quan han anat a l’Autoritat de Competència.
Nosaltres defensem els drets dels taxistes, i com a associació que defensa aquests drets, podem dir el que pensem. No em faran tancar la boca, ni a base de multes que, per cert, no pagarem.

Com creu que s’ha de regular el sector?
A Barcelona hi ha unes 10.500 llicències per a taxis. Jo he proposat que cap empresa d’intermediació pugui tenir més de 1.500 taxis adscrits, i així competim en igualtat de condicions. Què passa? Que després et diuen que no es pot frenar el creixement d’una empresa. A mi em sembla molt bé que una empresa creixi, però no a costa de fer competència deslleial.
Aleshores, veu incompatible la presència de taxis i VTC a la ciutat?
Miri, el taxi i el VTC sempre han conviscut, fins que van arribar Uber, Cabify i Bolt, i van dir que ara uns cotxes, conduïts per gent amb vestit que t’ofereixen una ampolleta d’aigua en pujar, faran de taxi perquè això és el més modern. I ara aquests mateixos conductors són persones explotades, que van amb xandall, sense aire condicionat, que et donen aigua calenta, i que van sempre mirant el mòbil perquè no coneixen la ciutat. Són models deshumanitzadors, i això no és competir, és atacar un sector que està regulat.
De fet, aquest any, els VTC han sumat a Barcelona 1.800 cotxes immobilitzats i set milions en multes.
I si sumes des del 2023 són més de 5.300 immobilitzacions i dotze milions. Però estem parlant d’Uber, que està per damunt de tot, perquè després se’n va al Barça a dir que són un partner meravellós, i el Barça... en fi, el Barça està tan necessitat que agafarà diners d’on sigui.
Hi ha desenes i desenes de VTC immobilitzats, però paguen i continuen operant reiteradament. Després la gent es queixa que als carteristes els enxampen i surten l'endemà. Doncs aquests models són els carteristes del transport. Si els VTC es volen quedar, que es quedin treballant com a taxis, amb preus regulats, sense poder abusar dels consumidors, complint amb les normes de les assegurances de responsabilitat civil, amb unes tarifes regulades, amb uns horaris, complint amb treballadors donats d’alta a la seguretat social, en definitiva, complint amb tot això que no fan amb els riders.
Élite Taxi denuncia la gran quantitat de conductors de VTC que circulen sense llicència, però vosaltres també patiu la presència de taxistes pirates. Quines mesures preneu per detectar-los?
El que fem és denunciar-los. Ara hi ha una proposta de llei al Parlament que està a punt d’aprovar-se, i que suposarà el final de tota la mala praxi del taxi. La credibilitat es guanya denunciant el que també tens a casa teva, i amb aquesta nova llei, quan un taxista estafi un client, el taxi anirà al dipòsit i s’imposarà una sanció de 4.001 euros per treure el vehicle.
"La credibilitat es guanya denunciant el que també tens a casa teva"
És una llei pionera, ja que a més preveu que tots els vehicles de menys de nou places de transport portin un dispositiu amb geolocalització, connectat a una plataforma de control on tots haurem d’estar obligats a entrar i des d’on es controli tot. Nosaltres volem que es castigui la mala praxi, sigui d’un costat o de l’altre. Volem ser el millor taxi del món, però per això necessitem una administració valenta.
I què opinen els VTC d’aquesta llei?
Tots hi estan en contra, fins i tot certes associacions del taxi. Ens hem quedat pràcticament sols. Però amb la raó, i defensant un model on el ciutadà és al centre.
La nova llei del taxi obliga els conductors a acreditar un nivell B1 de català. Creu que el descontentament dels VTC també ve per aquí?
Això és una proposta nostra. Encara que a la llei consti el nivell B1, nosaltres ja hem demanat el nivell B2 de català, perquè vivim un moment en què la llengua catalana està en perill. Tingui en compte que el taxi de l’àrea metropolitana fa 64 milions de serveis cada any, aleshores, si tots i totes parlem català, no hi ha cap sector que vehiculi millor la llengua que el nostre. Llavors proposem que absolutament tothom passi la prova de l’idioma, els que hi som ara i els que hi vindran.

Recentment, han afirmat que Barcelona i Catalunya tenen l’oportunitat de tornar a liderar Europa en mobilitat urbana, a través del viatge compartit en taxi. En què consisteix exactament?
El taxi compartit ja existeix, i hi ha dues modalitats. D’una banda, si vostè va a una mateixa destinació, el taxi pot fer diversos recorreguts i omplir el vehicle, aleshores l’usuari paga un 75% menys perquè el taxi té quatre places. Aquest cas es dona, per exemple, si vas a l’aeroport. I, d’altra banda, hi ha el que jo en dic el taxi-Tinder, amb el qual si, per exemple, vull anar a Badalona i veig que un taxi va cap a Premià de Mar, li pregunto per l’aplicació si vol fer match i, si accepta, recalcula la ruta i aleshores pot guanyar més pel mateix trajecte i l’usuari estalviar-se un bon percentatge del viatge.
Aquesta opció, a més, ompliria la capacitat dels vehicles, i a través de la tecnologia l’usuari pagaria molts menys diners i el taxista guanyaria més, perquè al final seria una mena de bus urbà porta a porta.
El sector VTC destaca que Barcelona és la ciutat amb menor ràtio tant de vehicles VTC com de taxis, amb 3,4 per cada 1.000 habitants, davant de ciutats com París (5,5) o Lisboa (8,5). Hi ha alguna ciutat europea en què ens hàgim de fixar, o de la qual puguem aprendre?
Barcelona. Quan surti aquesta llei, a la qual tant de por tenen Uber i totes aquestes plataformes, es demostrarà que es poden fer les coses d’una altra manera. Apostant per un servei públic que pot donar un servei molt millor i, sobretot, sense deixar el poder a qui té tants diners, perquè quan els que acumulen riquesa utilitzen la seva posició dominant per treure’t fins a l’últim cèntim de cada recorregut, entrem en un terreny molt perillós.
"Cal erradicar el model de VTC que tenim actualment"
Això és el que fan ells, i per això crec que cal erradicar el model de VTC que tenim actualment i treure una nova autorització, que seria la VTC tradicional i que defineixi el servei que fan. I això a la llei ja està contemplat, és l’alta disposició, amb dues hores de reserva prèvies, una hora mínima de servei i cotxes de més de 4,90. Si fan falta taxis, posem més taxis, però no ens inventem alguna cosa que gestionen quatre voltors.
De quin color espera veure Barcelona en els pròxims anys?
Groc i negre. Barcelona serà groga i negra, i espero que blaugrana també, però sense l’escut tacat. El groc i negre són part de la història de la ciutat, tenen els mateixos anys d’història o més que el Barça, i sé que tant el club, com els seus aficionats i la ciutat necessiten taxis, i estem disposats a donar-ho tot, però sense que ens prenguin el pèl, perquè tenim una identitat i uns valors que són inqüestionables.