
Veure un motor com si s’estigués a dins d’aquest, compartir continguts amb unes ulleres de realitat virtual o assistir a una reunió on es poden afegir objectes en 3D. Són només algunes de les experiències que avui dia permet la tecnologia immersiva. És en aquest camp on Tetravol, amb més de 25 anys d’experiència, s’ha convertit en una empresa de referència. La companyia, ubicada al DFactory, l’ecosistema d’indústria 4.0 de referència internacional impulsat pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), s’ha especialitzat en el desenvolupament de la realitat virtual i augmentada. Actualment, sembla que parlem d’una tecnologia amb una gran acceptació, però tal com assegura el president de Tetravol, Héctor Zapata, “som molt pocs els que podem portar a terme un projecte integral amb aquesta tecnologia, ja que eines com les ulleres de realitat augmentada, que permeten la immersió total, fa poc que estan al mercat”. Això sí, Zapata augura que abans d’acabar-se la dècada, les ulleres de realitat virtual seran els substituts dels telèfons mòbils que tenim a la nostra butxaca. “Cal que es perfeccionin les millores tècniques i es redueixi la mida”.
Zapata explica que les grans tecnològiques, com Meta o Apple, ja estan apostant per aquest segment, dissenyant ulleres similars a les que s’utilitzen per a la visió tradicional. “En l’àmbit del desenvolupament de software per a les experiències immersives, ens hi trobem molt ben situats”. De fet, Tetravol no només desenvolupa les aplicacions de realitat virtual o augmentada, sinó que hi participa, juntament amb el client, en la fase de disseny, creació i el modelatge 3D, fent productes a mida.
Passejar per un aquari virtual que recrea l’Aquàrium de Barcelona, visitar un balcó de la façana interior de la Casa Batlló amb l’objectiu d’analitzar el seu procés de rehabilitació, testar productes industrials, visualitzar-los o crear i dissenyar joies són altres prestacions que permet la tecnologia de Tetravol. “Amb les ulleres, s’avança en aspectes com l’aprenentatge, l’entrenament o en el moment d’ensenyar un producte”.
Tetravol utilitza tecnologies avançades com la realitat virtual, augmentada i mixta, Web3, el metavers, la fotogrametria i el modelatge 3D
Les fàbriques del futur
Tetravol utilitza tecnologies avançades com la realitat virtual, augmentada i mixta, Web3, el metavers, la fotogrametria i el modelatge 3D. En la seva llarga trajectòria, ha estat testimoni directe de l’evolució del hardware, els dispositius, però també de la millora de les tecnologies web. Al respecte, Héctor Zapata assenyala que “el nostre camí es dirigeix cap al metavers, entès com el conjunt d'aplicacions que fem servir per a augmentar la nostra realitat”. Entre els projectes que el poden fer possible, s’hi troba ‘L’Aula del Futur’, un espai per a compartir continguts amb ulleres de realitat virtual, amb l’afegit de què les persones que hi participen poden interactuar amb objectes en 3D.
La seva presència al DFactory, on estan ubicats des de fa aproximadament un any, és valorada molt positivament. “És un espai que ajuda a crear indústria 4.0, que són les fàbriques del futur”. Així, Tetravol ha recreat amb eines de realitat augmentada i virtual la mateixa ampliació del DFactory. La col·laboració amb altres empreses de l’ecosistema del hub afavoreix la creació de sinergies i accelera els processos productius, segons Zapata.
Sobre el DFactory, la companyia afirma que "és un espai que ajuda a crear indústria 4.0, que són les fàbriques del futur"
A més de la realitat augmentada, Tetravol desenvolupa configuradors de producte interactius, simuladors de realitat virtual per a la formació i entrenament, fotogrametria i bessons digitals, aplicacions Web3 amb realitat estesa, gamificació i desenvolupament de metaversos.
Experiències immersives
El seu enfocament en tecnologies capdavanteres permet a les empreses crear experiències immersives i atractives que transformen la manera de presentar productes, capacitar empleats i connectar amb la seva audiència. La capacitat de Tetravol per a integrar aquestes tecnologies en estratègies de comunicació empresarial situa les seves solucions a l'avantguarda de la innovació digital.
La companyia disposa, a més de la seu del DFactory, un altre a un entorn tecnològic com el Citilab de Cornellà de Llobregat. Amb una plantilla d’uns 15 treballadors, la seva facturació anual supera els 150.000 euros gràcies al seu enfocament global. Fundada el 1998 a Barcelona, Tetravol ha desenvolupat 100 projectes en l’àmbit internacional, en múltiples sectors com l'educació, la formació, el comerç electrònic, el màrqueting experiencial, els museus i els parcs temàtics. El seu equip multidisciplinari és expert en tecnologies immersives, garantint solucions personalitzades i d'alta qualitat per a cada client.
Zapata destaca la necessitat d'acostar la tecnologia immersiva als usuaris de manera clara i pràctica: “El desafiament més important que tenim és comunicar clarament tot el que la tecnologia immersiva permet realitzar avui dia. La velocitat de l'avanç tecnològic sol anar per davant del coneixement del mercat, creant una barrera important. Hem superat aquest repte apostant per casos pràctics concrets i tangibles”. Un dels productes innovadors amb els quals treballa són les pàgines web en 3D interactives. “Les tradicionals es troben en procés d’extinció”. En aquest cas, el metavers també formarà part de l’evolució.