"Tota empresa que s'obri a Tailàndia necessita un 51% de capital local"

Un català ha sabut capitalitzar el seu bloc Mundo Nomada i convertir-lo en una empresa amb seu a Bangkok

En Pol Comaposada té 29 anys i ja en fa tres que dirigeix la seva pròpia empresa a Tailàndia. Aquest sabadellenc va aprofitar l'experiència i les coneixences d'un any sabàtic per muntar una agència de viatges especialitzada en el sud-est asiàtic.

D'un blog a una empresa... Quina és la història de la seva agència de viatges?
A mitjans de 2009 vaig prendre la complicada decisió de deixar la meva feina i anar-me'n tres mesos a Nova Zelanda a estudiar anglès. El meu viatge es va allargar i va acabar sent un any sabàtic improvisat per Oceania i l'Àsia, vaig visitar uns deu països. A l'acabar el viatge no veia clar el fet de tornar a Barcelona i vaig decidir provar de trobar feina en alguna ciutat asiàtica i vaig escollir Bangkok. A Bangkok hi vaig trobar una feina, força mal pagada, fent classes d'espanyol i m'hi vaig quedar. Llavors vaig començar a escriure el meu bloc de viatges.

Mundo Nómada.
Sí, inspirat en els blogs de dos viatgers americans que vaig conèixer a les Illes Fiji. Al cap de dos anys de força feina Mundo Nómada ja tenia més de 80.000 visites mensuals i rebia comentaris i correus electrònics a diari de gent interessada a viatjar pel Sud-est asiàtic.

Tot un èxit!
Uns lectors del País Basc em van demanar que els fes una visita guiada per Bangkok i aquesta va ser la llavor que em va portar al cap de gairebé un any a crear la meva empresa Mundo Nómada Travel. Actualment oferim circuits per tot Tailàndia i part de Cambodja i aviat començarem amb trekkings pel Nepal.

Tailàndia és una destinació turística de primer nivell. Com lluita contra la competència?
La majoria de viatges organitzats a Tailàndia es venen en agències a Espanya. Nosaltres som diferents ja que només venem online i fem coses a mida, personalitzades. Des del bloc Mundo Nómada ofereixo informació gratuïta sobre com viatjar per compte propi, i des de l'empresa Mundo Nómada Travel, ofereixo viatges organitzats per aquells a qui no acabo de convèncer de fer-ho pel seu compte o aquells que prefereixen tenir-ho fàcil i organitzat.

Amb quines fortaleses?
Conec força Tailàndia perquè porto tres anys escrivint sobre el país. Hi he viatjat bastant, hi visc, i hi faig classes en dues universitats. El coneixement del país i el fet que nosaltres organitzem els viatges és el que penso que ens fa diferents a les agències tradicionals, en les que molt sovint qui et ven el viatge no ha estat mai al país de destí i ni tant sols l'organitza (ho compra a un tour operador local).

Tenint la seu a Tailàndia però els clients a casa, Internet deu jugar un paper molt important en la seva companyia.
Importantíssim. Tot ho fem a través d'Internet i encara que jo sóc nou en això del turisme, ja veig que el present i el futur del sector turístic passa per Internet.

Què busquen els turistes a Tailàndia?
Exotisme. Busquen platges paradisíaques diferents a les nostres. Busquen selva i naturalesa tropicals així com gaudir de Bangkok, una ciutat caòtica però vibrant i plena de vida. I tot en un país segur, acollidor, amb bones infraestructures i uns serveis de qualitat a uns preus molt competitius. També busquen cultura. Volen conèixer la història de Tailàndia, veure les seves ciutats històriques en les que hi ha temples en runes que tenen més de 800 anys i solen interessar-se molt per la seva religió: el budisme.

Hi ha molt turisme de negocis o més aviat empreses que viatgen a un lloc com aquest per fer team bulding divertint-se?
Els nostres clients solen ser parelles o grups petits, tot i que també hem tingut algun grup mitjà. Altres tour operadors més importants sí fan viatges d'empresa amb grups enormes. Cada cop hi ha més gent interessada en venir a fer negocis, però solen viatjar pel seu compte.

Ha estat fàcil muntar l'empresa? Quines dificultats i facilitats ha trobat?
No va ser gens fàcil, ni prendre la decisió ni portar-la a la pràctica. Primer, perquè les lleis tailandeses són molt restrictives quant als estrangers. Tota empresa que s'obri a Tailàndia ha d'estar en un 51% a mans tailandeses. Per això vaig haver de buscar dos socis locals interessats i de confiança. Un segon fet que complica les coses és que, com és normal, tots els documents estan en tailandès. I el tailandès és un idioma de que té un alfabet propi amb 44 consonants i 32 vocals.

Què ofereix Tailàndia a banda de turisme? Oportunitats de negoci?
Exportar des de Tailàndia és relativament fàcil i hi ha forces oportunitats. Molta gent exporta coses, per exemple roba. Importar ja és més complicat. Als tailandesos de calers de Bangkok els encanten els productes exòtics i/o exclusius, així que animo a tots aquells que es dediquin als productes gourmet o d'alguna forma exclusius a provar sort al país. Tailàndia és a més un país que està creixent molt i que està estratègicament situat al centre del Sud est Asiàtic, una regió amb 10 països i més de 600 milions de persones que s'estan unint políticament en una espècie d'Unió Europea que és diu ASEAN. I per si això fos poc, la Xina i la Índia estan a tocar. Suposo que per aquestes raons i perquè Bangkok té un aeroport molt important i unes infraestructures força bones, centenars d'empreses (entre elles algunes d'espanyoles) tenen oficina a la capital de Tailàndia.

Avui et destaquem
El més llegit