El sector turístic català ressuscita el seu col·legi professional

Davant l’impacte de la crisi a l’activitat i l’ocupació, Coptur ha endegat la campanya #sócturisme per estar present als òrgans de decisió

La junta directiva de Coptur | Cedida La junta directiva de Coptur | Cedida

Les declaracions del ministre de Consum del Govern espanyol, Alberto Garzón, en les quals qualificava el turisme com una ocupació “precària, estacional i de poc valor afegit” són les que van impulsar un grup de treballadors a recuperar el Col·legi Oficial del Sector Turístic de Catalunya (Coptur). De fet,  en plena crisi d’aquest àmbit, un dels que més està patint les restriccions sanitàries i d’activitat de la pandèmia, el col·legi es reactiva després d’estar més d’una dècada sense funcionar. La CEO de Coptur, Reyes Faulo, recorda que l’entitat es va crear l’any 1992, aprofitant el vent favorable dels Jocs Olímpics per a Barcelona, i va ser la primera de l’Estat espanyol. “Era un projecte basat en un model personalista, dirigit pel professor de Dret Civil, Ramon Arcarons”, recorda.

Després de la mort d’Arcarons l’any 2010, les funcions i l’acció del col·legi es van aturar. Ara, 11 anys després, el Coptur ja té el vistiplau del Parlament i ha constituït la seva junta directiva. Com a canvi principal, els estatuts han introduït “una reinterpretació de la norma, que permetrà a través d’una rogatòria, que un professional amb cinc anys d’experiència acreditada es pugui col·legiar sense necessitat d’estar titulat”, explica Faulo.

La defensa i la reivindicació dels professionals que formen part del sector són algunes de les motivacions inicials del Coptur. Els responsables de l’entitat destaquen que es tracta d’un àmbit productiu que genera una ocupació de 398.000 persones, segons les dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat). Faulo rememora quina va ser l’espurna perquè diferents professionals s’unissin per constituir aquest nou òrgan. “Amb el primer confinament, vam tenir temps de veure els telenotícies i comprovar des de fora la nostra realitat, en què hi ha moltes dificultats per compatibilitzar la vida laboral i la familiar i ens vam adonar que fins ara s’ha sentit la veu de les entitats empresarials, però no tant una visió tècnica o professional”.

La ‘conquesta’ social

Com a exemple de la voluntat d’integrar-se a l’entorn social, el Coptur, amb una junta directiva de 16 persones, tindrà la seva seu a un hub tecnològic i ha endegat la campanya #sócturisme. Conscienciar a la societat sobre el valor de feina que fa el cambrer, el recepcionista o el grum d’un hotel o del seu paper en l’experiència del client són alguns dels objectius que persegueix la iniciativa.

Faulo: "Volem ser un instrument de suport i visibilització del sector, que la societat conegui la tasca dels professionals, les seves inquietuds i reivindicacions"

“Som un sector de persones cap a les persones”, apunta Faulo, que afegeix la transversalitat del sector, que s’estén a l’hoteleria, la logística, el transport, les cases rurals, la restauració o la gestió d’espais. En aquest escenari de crisi perllongada, defensa que una de les solucions imprescindibles és “articular un sistema d’ajuts directes per rescatar els treballadors oblidats, aquells que ocupaven feines temporals que van desaparèixer i que van ser acomiadats a l’inici de la pandèmia”.

Coptur rebutja erigir-se en un sindicat o una patronal. “Volem ser un instrument de suport i visibilització del sector, que la societat conegui la tasca dels professionals, les seves inquietuds i reivindicacions”, tal com comenta Reyes Faulo.

Nou model turístic

Prenent com a base la sostenibilitat i la diversificació, el nou col·legi es mostra disposat a abordar un model diferent de turisme. La seva CEO ho detalla. “La pandèmia ens ha donat una oportunitat de canvi, però aquesta transició s’ha de fer tenint en compte els professionals”. Per aquest motiu, el Coptur vol estar present a tots els òrgans de decisió i planificació del sector, com la Taula del Turisme de Barcelona.

Faulo: "La pandèmia ens ha donat una oportunitat de canvi, però aquesta transició s’ha de fer tenint en compte els professionals"

La posada en escena de l’entitat tindrà lloc durant aquest mes de març, en el qual està previst un acte de presentació a l’aire lliure amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, que serveixi per homenatjar els professionals d’aquest sector i donar ànims als qual estan desocupats. A partir d’allà, s’iniciarà la campanya de col·legiació.

Més informació
Turisme de Barcelona entra al Consell Mundial de Viatges i Turisme
El turisme a la cua de la recuperació
Avui et destaquem
El més llegit