La piscina d'una casa rural de Monells | Gerard Vilà (ACN)
La piscina d'una casa rural de Monells | Gerard Vilà (ACN)

Els últims dies d'un agost (menys) turístic

Noves campanyes publicitàries busquen remuntar una temporada turística marcada per la Covid en què el nucli familiar és el principal client objectiu

Les darreres restriccions per la incidència de la Covid-19 han limitat les reunions: només una desena de persones es poden ajuntar, tant en Catalunya, País Valencià com en molts altres territoris. I això també repercuteix en el turisme i sobretot en com ens relacionem. Per això, les darreres campanyes turístiques estan buscant conquerir el turisme familiar, a més del nacional que és el que salvarà, si és que es pot salvar encara, la temporada.

La campanya Catalunya és casa teva aposta pel turisme familiar a territori català. Amb aquest objectiu s'ha creat un nou espai web sobre turisme familiar dotat de contingut "inspiracional i experiencial" pensat especialment per a les famílies amb infants. Les famílies hi poden trobar propostes per fer amb els més petits de la casa, des d'un bateig de submarinisme pensat especialment per a ells, passant per una ruta en caiac al parc de l'Alt Pirineu o practicar el ioga a les platges de Lloret de Mar.

També al web es poden consultar una agenda d'esdeveniments i activitats, informació pràctica. A més, s'ha creat el Club de Caçadors de Llegenda, un joc protagonitzat pels diferents éssers de llegenda que viuen a les diferents destinacions familiars catalanes, que s'ubiquen al litoral, 19, i altres 8 a l'interior. El director de l'Agència Catalana de Turisme, David Font, ha assegurat aquests dies que "el turisme familiar és un dels productes clau en la nostra estratègia turística".

També Catalunya s'està esforçant a aconseguir bones xifres amb el turisme d'interior. Aquesta darrera setmana ha publicat un nou un compendi de bones pràctiques centrades en la promoció turística de les destinacions rurals per tal d'ajudar a donar visibilitat a aquestes zones, "de gran potencial i importància en termes turístics donat l'atractiu inherent que ofereixen, però que es troben en entorns encara desconeguts pels visitants", assegura el Departament d'Empresa que lidera la consellera Àngels Chacón. 

Tanmateix, el sector turístic de Ponent i Pirineu ha tancat una temporada d'estiu "millor del que s'esperava", com recull l'ACN. De fet, al mes d'agost s'han superat les previsions i inclús les xifres són millors que les de l'any passat. Durant aquest mes molts allotjaments de muntanya han fregat la plena ocupació, mentre les cases rurals de la demarcació de Lleida s'han situat al voltant del 80%. Des del Patronat de Turisme han indicat que la caiguda del turista internacional ha estat assimilada pel turista català, que enguany ha optat per destinacions tranquil·les amb la natura com a principal protagonista. Per contra, parlen de "taca negra" a la ciutat de Lleida arran del confinament a principis de juliol.

La caiguda del turista internacional ha estat assimilada pel turista català, que ha buscat la tranquil·litat de destinacions interiors i en contacte amb la natura 

Al País Valencià, mentrestant, se segueix apostant per la campanya Mediterrani en viu i segur per atreure la confiança dels mercats. El site creat ex professo desglossa les experiències turístiques en 12 categories, que van des del sol i la platja passant per les estades wellbeing, l'enoturisme o el turisme cultural. Més general, sense focalitzar-se només en les famílies, la campanya valenciana també es treballa molt a les xarxes socials, on es comparteixen propostes de destinacions i plans de tota mena. A més, la web de turisme familiar de Turisme Comunitat Valenciana inclou una guia, elaborada amb Tour&kids, en què es detallen propostes turístiques per fer en família als territoris valencians. 

Les xifres: recuperar-se no és fàcil

No és fàcil remuntar una temporada com aquesta com estan mostrant les xifres. Aquest dilluns s'ha conegut com l'Aeroport del Prat ha registrat un terç dels vols per aquestes dates d'Operació Tornada. També el nombre de treballadors donats d'alta en la Seguretat Social en activitats vinculades al sector turístic ha registrat al juliol una caiguda interanual de l'11,6%, fins els 2.314.971 cotitzadors (302.889 menys) per la crisi del coronavirus, segons les dades incloses a l'Informe sobre Ocupació al Turisme elaborat per Turespaña, dependent del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme. Es trenca així, a conseqüència de l'impacte ocasionat per la pandèmia, la tendència d'increments per al mes de juliol que es va iniciar el 2013, tornant-se a nivells similars als aconseguits el 2015 i 2016.

Per exemple, les pernoctacions en els apartaments turístics també han caigut un 61,3% al juliol a Catalunya en relació al mateix mes de l'any passat, fins a les 469.984, pels efectes de la Covid-19, segons dades provisionals de l'Enquesta d'ocupació en allotjaments turístics extrahotelers de l'INE.  i és que l'avís de l'agència de rating Moody's en què anunciava la setmaba passada "les dificultats que, dissortadament, tindran els territoris mediterranis" per recuperar-se econòmicament, perquè el colp al turisme és dels més ensordidors. I és que diuen que a les Balears, però també a Catalunya i al País Valencià, és on serà més difícil remuntar els dolents resultats d'un agost atípic.

Més informació
El turisme valencià busca nous models
'És la teva Barcelona', l'impuls del comerç al turisme local
Avui et destaquem
El més llegit