"Si el taxi no menja, no hi haurà pau"

Els taxistes es manifesten contra les plataformes VTC i, en especial, contra Free Now, a qui qualifiquen de "Free Merda"

Centenars de taxistes recorren el centre de Barcelona contra Free Now | ACN Centenars de taxistes recorren el centre de Barcelona contra Free Now | ACN

"Taxis sí, pirates no", "ens prenen el pèl", "les VTC assalten els taxis a mà armada", "si el taxi no menja, no hi haurà pau" o "ens volen sotmetre com a Madrid". Enèsim enfrontament del sector del taxi contra el Vehicle de Transport amb Conductor (VTC) al centre de Barcelona. El col·lectiu reclama que s'obligui a les plataformes digitals de transport com Free Now, Uber o Bolt a adaptar-se a la normativa i adherir-se a la tarifa regulada. "No pensem rendir-nos davant de mentiders, neoliberals i lobbies de Brussel·les”, apunta el portaveu d'Élite Taxi Tito Álvarez a VIA Empresa. “A part que estic cansat de mediar entre la Generalitat, organitzacions i policia, que fan els ulls grossos davant les VTC", continua Álvarez. De moment no descarten noves mobilitzacions i el punt de mira és la fira audiovisual ISE, que té previst rebre la visita de més de 50.000 assistents a la capital catalana entre el 31 de gener i el 3 de febrer.

L’origen del problema

“VTC, totes al revés”, “del taxi no se’n riu ningú”, “Free Merda” i molts desqualificatius d’un col·lectiu de taxistes que confessa que protesten per deixar clar, un cop més, que la "tarifa regulada és el més sagrat que té el taxi" i per “afavorir els usuaris i consumidors”. Un nou front després d'aconseguir que Catalunya tingui des de fa uns mesos una normativa que restringeix l'activitat urbana de les VTC.

Tito Álvarez (portaveu d'Élite Taxi): "La tarifa regulada és el més sagrat que té el taxi"

Segons els taxistes, que s'emparen en sentències del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, aquestes plataformes són operadores de taxi perquè no es limiten a posar en contacte les dues parts, com fa Picmi, l'aplicació intermediadora de l'Institut Metropolità del Taxi (IMET), sinó que també influeixen sobre condicions de prestació del servei, modificant preu final, realitzant cobraments, establint criteris de qualitat dels cotxes que treballen amb la plataforma o gestionant l'assignació dels serveis.

El portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, es dirigeix als taxistes abans de l sortida de la marxa lenta, a l'Avinguda Maria Cristina | ACN
El portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, es dirigeix als taxistes abans de la sortida de la marxa lenta, a l'Avinguda Maria Cristina | ACN

Els portaveus, que han acabat la protesta a les portes del Parlament de Catalunya, demanen una reunió al conseller de Territori, Juli Fernàndez, i el president de la Generalitat, Pere Aragonès, perquè defineixin “què és una plataforma digital de transport”, de manera que aquestes plataformes "no trobin buits legals i que no puguin posar el preu que volen". Per a les dues associacions del taxi, aquest buit legal està perjudicant de manera important l'usuari del taxi, que paga més per un servei de pitjor qualitat. I, demanen que "els Mossos i la Guàrdia Urbana treguin del carrer els més de 1.500 VTC que treballen fora de la llei".

Més info: Mobilització del sector del taxi contra els "atacs" de Free Now, Uber i Bolt

La rèplica de les VTC

La manifestació dels taxistes contra Free Now, Bolt i Uber no ha estat l'única d'aquest dimarts al matí. El sector de les VTC tradicionals ha organitzat una marxa lenta d’uns 200 conductors i xofers que ha sortit de l'aeroport del Prat per denunciar que es troben atrapats en el litigi que des de fa anys mantenen els taxis i plataformes com Uber o Cabify. "Som un sector que fa una activitat totalment diferenciada. No podem estar regulats en funció d'uns dictats que han vingut del sector del taxi i que ens carreguen d'una reglamentació que no podem assumir i que ens limita", ha destacat el portaveu de l'associació VTC-Gran Turisme de Catalunya, Roman Llort. D'altra banda, el sector avisa que la falta de conductors professionals pot fer "impossible" atendre tots els assistents d'una cita com el Mobile World Congress (MWC), que comença el pròxim 27 de febrer.

Álvarez (portaveu d'Élite Taxi): "Els Mossos i la Guàrdia Urbana han de treure del carrer els més de 1.500 VTC que treballen fora de la llei"

Entre aquests conductors professionals que exerceixen com a xofers "a demanda" per a executius i viatgers d'alt poder adquisitiu, el conflicte obert de taxis i plataformes els deixa en una situació de desprestigi i d'incertesa total. "Ara mateix o ets taxista o treballes per una gran companyia, i nosaltres no fem això i ningú ens té en compte".

El cas de Bolt: “Anireu a les comissaries”

Aquest dilluns Bolt va anunciar que desafiaria la llei i els taxistes amb una vaga a la japonesa a Barcelona. De fet, els conductors de la coneguda aplicació volien prestar els seus serveis de manera gratuïta, quan els taxistes sortissin a protestar l’endemà. Com a conseqüència, van tenir una resposta ràpida dels taxistes, que van anunciar que farien servir els viatges gratis de Bolt per portar-los a comissaries de la Guàrdia Urbana: "Són il·legals". Segons ha confessat Tito Álvarez aquest matí: “tots tenim descarregada l’aplicació i, mira, curiosament no es pot demanar cap cotxe de Bolt. Ho hem aconseguit”.

Els taxistes volien fer servir els viatges gratis de Bolt per portar-los a comissaries de la Guàrdia Urbana

Dos taxistes enganxen un dels cartells reivindicatius amb motiu de la marxa lenta contra Free Now | ACN
Dos taxistes enganxen un dels cartells reivindicatius amb motiu de la marxa lenta contra Free Now | ACN

Madrid de rerefons i la permissivitat de les VTC

Al voltant de 5.000 taxis, pràcticament un terç de la flota total de Madrid, van protestar el 12 de gener per l'imminent reglament del taxi del govern de la Comunitat de Madrid, que pretén elevar de tres a 50 el nombre màxim de llicències per persona, desregular absolutament els horaris laborals i liberalitzar tarifes. De fet, la norma que regula els VTC a Madrid, aprovada l’any passat, és la més permissiva de totes les comunitats autònomes. Els taxistes acusen Ayuso de voler “uberitzar” el sector.

Julio Sanz, president de la Federació Professional del Taxi de Madrid va defensar que els taxistes “no busquen un augment salarial ni augmentar les tarifes, sinó continuar com fins ara”. El president de la patronal considera que el nou reglament és “una catifa vermella” i un “vestit a mida” per a les empreses que volen “erradicar el taxi tal com està ara”, en clara al·lusió a empreses com Uber, Cabify o Bolt.

La norma que regula els VTC a Madrid, aprovada l’any passat, és la més permissiva de totes les comunitats autònomes

Unes reivindicacions similars a Catalunya i que duren des de fa anys amb el rerefons de "si el taxi no menja, no hi haurà pau". Es preveuen noves mobilitzacions durant els pròxims dies amb l’arribada de l’ISE i el Mobile World Congress, que captivarà milers de viatgers i encuriosits d’un sector que atraurà totes les mirades. I que el taxi, ben segur, aprofitarà.

Més informació
L'app pública de taxi de Barcelona estarà en marxa a la tardor
El taxi torna a les mobilitzacions
La necessària delimitació del taxi com a servei d’interès públic
Avui et destaquem
El més llegit