La crisi de l’EverGiven i els nous riscos del comerç marítim

L’Universitat Catòlica de València acull una jornada sobre el transport de mercaderies per mar després de la crisi al canal de Suez

l bloqueig del Canal de Suez pel megavaixell Evergiven va provocar milions en costos per les asseguradores marítimes | ACN l bloqueig del Canal de Suez pel megavaixell Evergiven va provocar milions en costos per les asseguradores marítimes | ACN

La Universitat Catòlica de València ha acollit unes jornades centrades en els riscos que presenta el comerç marítim després de la crisi de l’EverGiven al canal de Suez. A l’acte, en què han participat representants de diversos sectors relacionats amb el transport de mercaderies per mar, s’han analitzat, a més, les conseqüències econòmiques i logístiques d’aquest incident i altres accidents en els darrers anys. 

Un dels sectors més afectats pels nous riscos que presenta el transport marítim és el de les assegurances. Segons el soci de la corredoria valenciana Tractio Risk Rafael Real, el fet que les embarcacions siguin cada cop més grans i naveguin per aigües més problemàtiques "agreuja el risc d’accidents i de pèrdues cada cop més grans, amb reclamacions d’entre 1.000 i 2.000 milions de dòlars per afectacions a càrrega, casc, salvament i costos de remoure les restes del naufragi".

Real, que ha estat acompanyat en les jornades pel director de l’autoritat portuària de València, Francesc Sànchez i el navilier del grup Alonso Jorge Alonso entre altres, ha volgut destacar la manca de coordinació entre el desenvolupament dels vaixells i les infraestructures de transport, i els perills que això comporta. Segons el soci de Tractio, "la fabricació dels contenidors ultra grans pretenia reduir costos i emissions, però les infraestructures portuàries i les vies de navegació no s’estan desenvolupant al mateix ritme, cosa que provoca un major risc de sinistres de grans magnituds". 

Des de l’asseguradora destaquen les complicacions que obre per al seu sector un panorama com aquest. "Les aliances entre línies, els megavaixells i la falta de claredat per part de les navilieres fan que sigui molt complex determinar l’exposició al risc per part d’una asseguradora", lamenta Real, que considera que aquesta incertesa comporta cada cop més fallides entre empreses del sector. El soci de Tractio posa com a exemple les grans pèrdues generades pels accidents del Maersk Honan o l’enfonsament del Golden Ray. També, en el cas del trànsit marítim per passatgers, recorda exemples com l’accident del Costa Concordia.

Més informació
Arriba a Barcelona el primer vaixell afectat pel bloqueig del Canal de Suez
Avui et destaquem
El més llegit