El vehicle d'ocasió ja supera els 20.000 euros a Catalunya

Els preus dels cotxes de segona mà continuen a l'alça enmig d'un mercat automobilístic incapaç d'estabilitzar-se

El vehicle elèctric esdevé el gran protagonista del mercat d'ocasió | iStock El vehicle elèctric esdevé el gran protagonista del mercat d'ocasió | iStock

El preu del vehicle d'ocasió continua la seva tendència alcista i supera els 20.000 euros de mitjana a Catalunya. Si bé la mitjana espanyola se situa just per sota d'aquest llindar, al voltant dels 19.880 euros, fins a sis territoris ja el superen: a més del país, els compradors de vehicles d'ocasió han de fer un desemborsament històricament alt a Madrid, el País Valencià, el País Basc, Astúries i les Canàries. A l'altra banda de la forquilla hi ha les Balears, amb una caiguda del preu de l'1,7%, fins als 19.308 euros, segons el baròmetre de Coches.net.

L'augment del preu, que ja s'ha disparat en 5.000 euros des de l'inici de la pandèmia a causa dels efectes de la crisi de subministraments sobre el mercat del vehicle nou, ha provocat un retrocés en les vendes d'un 9%, fins als 166.105 vehicles durant el mes de juliol. Si es compara amb el mateix període de 2021, la caiguda és encara més pronunciada, del 15%, una variació negativa lleugerament superior a la que ha patit el cotxe nou, d'un 12,5%.

Els vehicles que més han patit la pujada de preus en la seva xifra de vendes han estat els seminous, aquells amb una antiguitat menor als 12 mesos, que han retrocedit un 43% en termes interanuals; així com els fabricats fa entre un i tres anys, que han caigut per sobre del 30%. Els vehicles d'ocasió més antics, amb més de cinc anys, aconsegueixen amortir la caiguda, tot i que les seves vendes disminueixen un 7% durant el juliol.

La pronunciada caiguda de vendes d'ocasió de cotxes dièsel (-17% interanual) i gasolina (-15%) contrasta amb l'augment de l'interès pels seminous elèctrics, que en comparació amb el setè mes del 2021 s'han comprat un 21% més. Si bé el dièsel encara és el sistema de propulsió que més unitats ven –amb certa diferència, fins a 95.799 unitats només al juliol– la intenció d'adquisició de vehicles propulsats per bateria s'ha disparat en el darrer any en un 18%, per les caigudes d'entre cinc i sis punts de les seves contraparts tradicionals.

Segons el responsable de relacions institucionals de Coches.net, Marcel Blanes, els preus més elevats s'han assolit a "les comunitats amb més volum en vendes". El fenomen es dona, segons Blanes, a conseqüència "de la constant caiguda en vendes dels vehicles nous que no deixa que l'oferta del vehicle d'ocasió es recuperi", amb l'agreujant de l'augment de la demanda.

Més informació
El primer cotxe elèctric fabricat a Tarragona, a punt per rodar
La falta d'oferta apropa el vehicle d'ocasió als preus del nou
Avui et destaquem
El més llegit