VTC: 3.000 llocs de feina en joc

El Govern aprova el decret llei que exigeix 15 minuts de precontractació malgrat les amenaces d'Uber i Cabify de retirar-se de Catalunya i acomiadar tots els seus conductors

Vehicles VTC a la Diagonal durant la reunió dels taxistes amb l'administració | Europa Press
Vehicles VTC a la Diagonal durant la reunió dels taxistes amb l'administració | Europa Press

La continuïtat dels vehicles de transport amb conductor (VTC) perilla a Catalunya. El Govern ja ha aprovat el decret llei que estableix 15 minuts d'anticipació en la contractació d'aquest tipus de serveis, malgrat les amenaces d'Uber i Cabify a abandonar la comunitat, fet que comportaria l'acomiadament dels 3.000 treballadors. Just abans de l'anunci de la Generalitat, Carlos Segarra, portaveu dels conductors, anunciava la decisió dels conductors a abandonar el tall de la Diagonal, després de 10 dies de protesta, malgrat que tenen intenció d'actuar legalment contra la Generalitat, imposant, fins i tot "querelles criminals" contra membres del Govern i altres responsables de la normativa.

Més info: Uber i Cabify podrien abandonar Barcelona

Davant dels possibles acomiadaments, Comissions Obreres avisa que "la responsabilitat és de les plataformes a través de les quals les empreses VTC reben els serveis, com Uber o Cabify". El sindicat ha demanat avançar cap a un escenari de convivència entre taxi i VTC que asseguri unes condicions justes per als treballadors i reclama incloure "ambdós en un marc de competència, inscrit en estratègies de mobilitat com a dret públic, que garanteixi que ambdós serveis poden realitzar les funcions complementàries habilitades per les seves llicències específiques".

Pel que fa a les llicències, CCOO exigeix el seu control efectiu per part de l'Administració "ja que es tracta d'un bé de titularitat pública que en cap cas pot estar condicionat per l'especulació a la qual les sotmet la venda a oferta i demanda". Alhora, han senyalat les males pràctiques de les plataformes que, segons afirmen, utilitzen "les llicències VTC en nom de l'avenç tecnològic o el servei a la ciutadania, per instal·lar els seus models de negoci basats en la precarietat, l'externalització o la inexistència d'un marc regulador clar", malgrat que també en el cas dels taxis hi ha treballadors amb "baixos salaris, jornades de més de dotze hores i set dies a la setmana, moltes vegades operant com a falsos autònoms o contractats per ETT".

Ábalos rebutja legislar a escala estatal

Per la seva banda, el ministre de Foment, José Luís Ábalos, ha rebutjat aquest dimarts regular a nivell estatal el sector del taxi i dels VTC, com demanava el PP de Pablo Casado. En un esmorzar del diari Las Provincias, Ábalos ha assegurat que el Tribunal Suprem ja va deixar clar que el transport urbà ha de ser regulat en el mateix espai on s'ubica l'activitat. "Hi ha alguna explicació raonable perquè el tramvia, el metro, el bus, els patinets o les bicicletes de lloguer es regulin en l'àmbit urbà però no els VTC?", es demanava Ábalos. Amb tot, també ha criticat l'ús la violència per pressionar en el conflicte en les mobilitzacions dels taxistes. "No em sembla adequat que es bloquegin les ciutats, sigui qui sigui", ha dit.

De moment, però, el Departament de Treball no té constància de cap expedient de regulació d'ocupació de les empreses de VTC, segons ha confirmat aquest dimarts el Secretari General de Treball, Afers Socials i Famílies, Josep Ginesta. Per ara només s'han anunciat "EROs preventius" i no s'ha constatat encara "un impacte econòmic real per a la viabilitat de les empreses".

Més Informació
Uber i Cabify s'hauran de contractar amb 15 minuts d'antelació
Els taxistes es querellaran contra Uber i Cabify
Glovo nomena vicepresident d'enginyeria a un antic directiu d’Uber
Avui et destaquem
Comentaris