
Amb l’inici de la darrera setmana d’agost, entrem al principi de l’ocàs d’una temporada d’estiu marcada, com cada any, pel turisme. Com a receptora, Catalunya ha signat el millor juliol de la seva història en el negoci hoteler, amb 2,6 milions de clients segons l’INE, un rècord que també s’ha registrat a l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona - El Prat, amb 5,54 milions de passatgers durant el setè mes de 2025, un 2,9% més que l’any passat.
L’augment de preus, la tensió geopolítica o els temuts aranzels no han reduït pas les ganes de la gent de marxar uns dies de casa. Segons el Barómetro de vacaciones 2025 elaborat per Europ Assistance, vuit de cada deu espanyols tenia previst viatjar durant l’estiu (l’enquesta es va fer al març), i el 46% assegurava que augmentaria el seu pressupost de viatge, per un 29% que el mantindria i un 17% que el reduiria.
En les previsions dels enquestats, els destins nacionals (56%) s’imposaven als internacionals (30%), una tendència contrària a la mitjana europea (35% i 50%, respectivament). Descansar, explorar la natura, trobar-se amb familiars i amics o descobrir noves cultures eren les principals expectatives d’uns viatgers que es guiaven principalment pel clima (39%), les activitats disponibles (31%) i la seguretat (29%) a l’hora d’escollir indret.
La preponderància del viatge nacional és probablement la que situa el cotxe com el mitjà de transport més usat pels espanyols de viatge, en un 58% dels casos. Tanmateix, l’avió és segon amb un 49%, gairebé la meitat de la població disposada a viatjar, malgrat que fins a un 20% dels enquestats considerin la petjada ecològica com un factor “essencial” a l’hora d’escollir viatge, i que un 52% ho considerin un factor important. La possibilitat de viatjar llargues distàncies posiciona l’avió com a vehicle per excel·lència, però això no l’exempta de problemàtiques habituals com els retardaments, les cancel·lacions o la pèrdua d’equipatges.
Un 49% dels espanyols tenia previst fer servir l'avió als seus viatges d'estiu, el segon transport per darrere del cotxe (58%)
Les aerolínies amb més reclamacions d'usuaris
Aquesta mena de situacions poden arribar a esguerrar els viatges planificats durant mesos, i sovint són gestionades un cop tornats a casa amb les reclamacions pertinents. Reclamio és una de les companyies que s’especialitza en aquesta mena de processos des de fa més de nou anys, una trajectòria que li ha donat la capacitat d’acumular dades quantitatives que identifiquen les aerolínies i destins amb més problemàtiques.
De la gran varietat de companyies aèries que operen a l’estat espanyol, l’empresa que acumula més reclamacions és Vueling, responsable del 26,1% de les peticions gestionades per Reclamio aquest estiu. Aquesta situació, segons explica l’empresa especialitzada en un comunicat de premsa, s’ha anat agreujant amb els anys: l’aerolínia amb seu a Barcelona representava el 23,1% de les reclamacions el 2024 i el 18,5% el 2023.
Segons dades ampliades que Reclamio ha compartit en primícia a VIA Empresa, el principal motiu que justifica les reclamacions dels usuaris a Vueling són els retardaments, dels quals la companyia n’ha comptabilitzat 4.500 des del juny de 2022. La segona raó més comuna és la cancel·lació de vols, amb un total de 2.883 casos, seguida pels retardaments d’equipatges (1.636), la pèrdua d’equipatges (1.577) i els casos d’overbooking (955).
Vueling lidera les reclamacions dels passatgers per incidències a l'Estat aquest estiu amb un 23,1% dels casos
En segona posició, a prop de Vueling i marcant gran distància amb les següents aerolínies, es troba Iberia, responsable del 20,4% de les reclamacions registrades per Reclamio. La companyia madrilenya, propietat —igual que Vueling— del hòlding International Airlines Group (IAG), es diferencia de l’aerolínia barcelonina en el fet que el motiu més habitual de les reclamacions està vinculat a l’equipatge.
El retardament de les maletes és la raó número u, amb un total de 3.666 casos des de juny de 2022, una xifra notòriament alta que trenca amb la tendència que marquen la resta d’aerolínies, afectades principalment per retardaments i cancel·lacions. La segona posició, seguint aquesta línia, és la pèrdua d’equipatge, amb 2.801 incidències, i a continuació ja sorgeixen motius més habituals com els retardaments de vols (1.924) i les cancel·lacions (1.462), amb xifres relatives inferiors a altres companyies.
A parer del responsable de Reclamio, Jordi Mercader, és “lògic” que Vueling i Iberia liderin el podi, ja que “les companyies amb més passatgers tenen més números de tenir més reclamacions”. Amb tot, aquest no és l’únic motiu que explica el seu lideratge distanciat de la resta d’aerolínies: “L’habitual saturació estiuenca dels aeroports espanyols, les escales curtes, la sobrecàrrega d’hores de la tripulació, l’habitual overbooking de les aerolínies de baix cost i les vagues de personal també estan darrere del nombre final de reclamacions que rep una aerolínia”.

En tercera posició del rànquing trobem Ryanair, empresa que, malgrat la “mala fama” acumulada i de ser l'aerolínia amb més passatgers a l'Estat, es distancia notòriament de Vueling i Iberia, amb un 8,1% de les reclamacions registrades. En el seu cas, la companyia irlandesa segueix el mateix patró que la barcelonina, amb els retardaments (4.388 casos) i cancel·lacions de vols (1.893) com a grans i principals causes, i de manera més minoritària, l’overbooking (313) i la pèrdua d’equipatge (157).
La quarta aerolínia amb més reclamacions imposades és l’asturiana Volotea, que es troba molt a prop de Ryanair, amb un 8% de les incidències. De nou, els retardaments lideren amb 1.469 casos (en aquest cas, sí que molt allunyada de la irlandesa), seguits per les cancel·lacions (1.893), el retardament d’equipatge (289) i la pèrdua del mateix (228).
Finalment, la cinquena plaça és ocupada per Binter Canarias, que representa un 6,3% de les reclamacions gestionades per Reclamio. Els retardaments, amb 1.152 incidències des de juny de 2022, i la cancel·lació de vols, amb 294 casos, són les raons més comunes.
Retardaments de vols, cancel·lacions i pèrdua d'equipatge
El repàs de les principals aerolínies ens permet confirmar les tendències que s’observen en els nombres absoluts de les reclamacions per tipologia d’incidència. Com avançàvem, els retardaments de vols són la causa principal de problemàtiques als aeroports, amb un total de 20.554 casos registrats en els darrers quatre anys. Vueling i Ryanair plegades representen en 43,2% de les incidències d’aquesta categoria.
En segona posició s’ubiquen les cancel·lacions, amb un total d’11.176 casos, liderades per les 2.883 de Vueling, però amb una distribució força més equitativa que altres casos. La pèrdua (7.901) i retardament d’equipatge (7.824) són la tercera i quarta causa més habitual, amb l’anomalia ja assenyalada d’Iberia, que pel seu compte ja representa el 35,5% de les reclamacions per pèrdua d’equipatge i el 46,9% de les vinculades al retardament. L’overbooking tanca el top-5 de causes de reclamacions amb 2.604 incidències.
Iberia representa el 35,5% de les reclamacions per pèrdua d'equipatge i el 46,9% per retardament d'equipatge
Pel que respecta als orígens i als destins, l’Aeroport de Madrid - Barajas encapçala totes dues classificacions, amb 8.039 reclamacions en els viatges de sortida i 7.376 en els d’arribada. El Prat ocupa la segona posició en tots dos casos, però girant la tendència, ja que registra gairebé tres mil casos menys que Madrid en els vols en què actua d’origen (5.118 casos), però la distància s’escurça per sota dels 800 en els vols de destí (6.593).
París - Orly (2.521 reclamacions d’origen, 2.371 de destí), Lisboa - Humberto Delgado (1.890 i 1.998), Palma - Son Santjoan (1.802 i 1.792) i Màlaga - Costa del Sol (1.254 i 1.290) són els següents aeroports amb més reclamacions registrades per Reclamio. Finalment, els altres dos aeroports catalans de passatgers registren xifres residuals: 26 incidències d’origen i 30 de destí a l’Aeroport de Girona - Costa Brava, i 17 d’origen i 9 de destí a l’Aeroport de Reus des de juny de 2022.