
11
de Novembre
de
2015
Act.
11
de Novembre
de
2015
Quan una empresa entra en la situació de no poder assumir els deutes amb els seus creditors per manca de liquiditat o efectiu, s'entra en un procediment concursal. S'inicia llavors un procés per trobar la fórmula per poder pagar els deutes. La situació de concurs es pot resoldre de dues maneres: una consisteix a arribar a un acord amb els creditors de quitació i espera. L'altra, força més dràstica, passa per la liquidació dels actius de la societat.
La liquidació d'una empresa, procés regulat pel dret mercantil, es fa sempre sota la supervisió d'un jutge, que assigna un administrador concursal perquè s'encarregui del procés de negociació amb creditors per reflotar l'empresa i si fos el cas, la liquidació. En aquests casos els creditors, amb les seves diferents prelacions establertes per la llei, tenen la màxima prioritat, així que l'administrador concursal intenta per diverses vies trobar la manera de satisfer els crèdits de l'empresa, ja sigui cercant inversors potencials, aconseguint un acord amb els treballadors o liquidant els actius. Les liquidacions es fan, tradicionalment, mitjançant una subhasta. Per això, pot ser que l'administrador concursal demani la col·laboració d'empreses dedicades a la liquidació d'actius.
Aquest és el cas d'International Auction Group, una entitat especialitzada en la liquidació dels diferents actius (tangibles o intangibles) propietat de la concursada: equips industrials, immobles o fins i tot els drets de cobraments (deutors de l'empresa). Per fer-ho, IAG es dedica a organitzar subhastes, principalment a través d'una plataforma online.
Fins arribar a la subhasta, l'empresa ha de seguir uns passos que comencen per cercar els potencials clients "d'entrada", és a dir, les empreses en concurs de creditors. Aquestes arriben directament dels administradors concursals, però a IAG també compten amb un departament que s'encarrega d'analitzar el mercat i els diferents sectors industrials i localitzar les empreses, segons explica el responsable de Màrqueting de l'empresa, Francesco Mortara. Llavors es valoren els béns a liquidar i es presenta una proposta a l'Administrador Concursal, ja sigui per comprar tota la unitat productiva i posar-la a subhasta o bé només gestionar la venda.
De cara a la subhasta, cal anar a la recerca dels clients "de sortida", és a dir, els compradors potencials dels actius i la maquinària que se subhastarà. Poden ser altres empreses del mateix sector, inversors que volen obrir una activitat en el futur, dealers o petits consumidors.

Subhastes online
La subhasta pot ser tradicional o bé, com fan a IAG, via online, una modalitat encara poc implantada al nostre país, però amb força tradició a països anglosaxons. La subhasta online parteix dels mateixos preceptes que una subhasta convencional: una venda organitzada on el postor que pagui més diners s'emporta el producte. Les noves tecnologies han permès que els compradors no s'hagin de desplaçar i que, només amb un clic, puguin fer les seves ofertes.
"Antigament, quan algú subhastava una empresa, es citaven en grans descampats, amb camions, llavors tothom feia la seva oferta i en un dia es liquidava tot. Nosaltres fem el mateix, però no en descampats, sinó a través de la nostra plataforma online, adaptada al món modern", explica Mortara.
La subhasta online permet arribar a tot el món i competir amb empreses estrangeres, "les que millor s'han adaptat al món d'Internet", diu. Algunes, afegeix, fins i tot fan servir aplicacions mòbils.
És rendible una empresa que liquida actius d'empreses en crisi? L'any 2014, IAG va facturar més de vuit milions d'euros i la tendència, apunten, és a l'alça. No obstant, recorda Mortara, "qualsevol activitat econòmica comporta uns riscos. Es tracta de preveure com reaccionarà el mercat i saber-te adaptar".
Els concursos, a la baixa
Actualment a Espanya el nombre de processos concursals comença a anar a la baixa després d'uns anys a l'alça. Així, si al 2007 només es van fer 1.000 concursos, al 2013 va arribar a un total de 9.310; mentre que al 2014 la xifra ja va començar a reduir-se fins els 6.997 processos concursals, segons un estudi d'Informa D&B.
Catalunya, que és la comunitat on es fan més concursos, també és la que està registrant un major descens, juntament amb Madrid. Pel que fa a sectors, l'immobiliari i la construcció és el sector amb més concursos declarats, seguit pel comerç, la indústria, el sector energètic, el del transport i l'hostaleria. Concretament, segons publica aquest dimecres l'Institut Nacional d'Estadística (INE), les empreses que es van declarar en concurs de creditors van baixar un 22,7% en el tercer trimestre de l'any en relació amb el mateix període del 2014.
La liquidació d'una empresa, procés regulat pel dret mercantil, es fa sempre sota la supervisió d'un jutge, que assigna un administrador concursal perquè s'encarregui del procés de negociació amb creditors per reflotar l'empresa i si fos el cas, la liquidació. En aquests casos els creditors, amb les seves diferents prelacions establertes per la llei, tenen la màxima prioritat, així que l'administrador concursal intenta per diverses vies trobar la manera de satisfer els crèdits de l'empresa, ja sigui cercant inversors potencials, aconseguint un acord amb els treballadors o liquidant els actius. Les liquidacions es fan, tradicionalment, mitjançant una subhasta. Per això, pot ser que l'administrador concursal demani la col·laboració d'empreses dedicades a la liquidació d'actius.
Aquest és el cas d'International Auction Group, una entitat especialitzada en la liquidació dels diferents actius (tangibles o intangibles) propietat de la concursada: equips industrials, immobles o fins i tot els drets de cobraments (deutors de l'empresa). Per fer-ho, IAG es dedica a organitzar subhastes, principalment a través d'una plataforma online.
Fins arribar a la subhasta, l'empresa ha de seguir uns passos que comencen per cercar els potencials clients "d'entrada", és a dir, les empreses en concurs de creditors. Aquestes arriben directament dels administradors concursals, però a IAG també compten amb un departament que s'encarrega d'analitzar el mercat i els diferents sectors industrials i localitzar les empreses, segons explica el responsable de Màrqueting de l'empresa, Francesco Mortara. Llavors es valoren els béns a liquidar i es presenta una proposta a l'Administrador Concursal, ja sigui per comprar tota la unitat productiva i posar-la a subhasta o bé només gestionar la venda.
De cara a la subhasta, cal anar a la recerca dels clients "de sortida", és a dir, els compradors potencials dels actius i la maquinària que se subhastarà. Poden ser altres empreses del mateix sector, inversors que volen obrir una activitat en el futur, dealers o petits consumidors.

Subhastes online
La subhasta pot ser tradicional o bé, com fan a IAG, via online, una modalitat encara poc implantada al nostre país, però amb força tradició a països anglosaxons. La subhasta online parteix dels mateixos preceptes que una subhasta convencional: una venda organitzada on el postor que pagui més diners s'emporta el producte. Les noves tecnologies han permès que els compradors no s'hagin de desplaçar i que, només amb un clic, puguin fer les seves ofertes.
"Antigament, quan algú subhastava una empresa, es citaven en grans descampats, amb camions, llavors tothom feia la seva oferta i en un dia es liquidava tot. Nosaltres fem el mateix, però no en descampats, sinó a través de la nostra plataforma online, adaptada al món modern", explica Mortara.
La subhasta online permet arribar a tot el món i competir amb empreses estrangeres, "les que millor s'han adaptat al món d'Internet", diu. Algunes, afegeix, fins i tot fan servir aplicacions mòbils.
És rendible una empresa que liquida actius d'empreses en crisi? L'any 2014, IAG va facturar més de vuit milions d'euros i la tendència, apunten, és a l'alça. No obstant, recorda Mortara, "qualsevol activitat econòmica comporta uns riscos. Es tracta de preveure com reaccionarà el mercat i saber-te adaptar".
Els concursos, a la baixa
Actualment a Espanya el nombre de processos concursals comença a anar a la baixa després d'uns anys a l'alça. Així, si al 2007 només es van fer 1.000 concursos, al 2013 va arribar a un total de 9.310; mentre que al 2014 la xifra ja va començar a reduir-se fins els 6.997 processos concursals, segons un estudi d'Informa D&B.
Catalunya, que és la comunitat on es fan més concursos, també és la que està registrant un major descens, juntament amb Madrid. Pel que fa a sectors, l'immobiliari i la construcció és el sector amb més concursos declarats, seguit pel comerç, la indústria, el sector energètic, el del transport i l'hostaleria. Concretament, segons publica aquest dimecres l'Institut Nacional d'Estadística (INE), les empreses que es van declarar en concurs de creditors van baixar un 22,7% en el tercer trimestre de l'any en relació amb el mateix període del 2014.