• El secret de l'èxit de les empreses que més creixen

El secret de l'èxit de les empreses que més creixen

Per aconseguir beneficis i engrandir-se les noves empreses han de superar anys de dificultats i afrontar el projecte amb una sèrie de valors personals i empresarials

Personal and business values are what make firms grow
Personal and business values are what make firms grow
Judith Vives
Corresponsal
18 de Maig de 2016
Act. 20 de Maig de 2016
Com en les primeres hores de vida d'un nadó, per a una empresa el primer any d'activitat sempre és el més crític. Són moments complicats en què l'emprenedor ha de fer front a un munt de dificultats, i de les accions que realitzi dependrà la seva continuïtat o no. Es calcula que la mitjana de vida d'una empresa nova és de nou mesos, i que les que aconsegueixen sobreviure més enllà, sovint ho fan registrant pèrdues durant els primers anys i amb poques garanties de tenir un futur assegurat. Davant aquest panorama, és normal que qualsevol emprenedor es pregunti si hi ha algun secret per superar la travessia del desert i fer viable l'empresa.

El secret existeix i és el resultat d'una suma de trets personals i valors empresarials. Així ho ha explicat l'economista Oriol Amat en la conferència que ha servit de cloenda de les jornades Enlaira't celebrades al Masnou, Alella i Teià aquesta setmana passada. Segons Amat, la recepta de l'èxit combina diversos ingredients: la humilitat, l'austeritat, l'empatia, la capacitat d'interacció amb altres empreses i, sobretot, la resiliència (la capacitat de sobreposar-se a les dificultats). Aquests són els trets característics dels emprenedors que triomfen. I juntament amb aquest ventall de valors personals, no s'ha d'oblidar l'estratègia econòmica i el control financer, l'aposta per l'equip, la innovació i la recerca de l'excel·lència.

"La falta de finançament i la falta d'equip són les principals raons de la mortalitat de les empreses", resumeix Oriol Amat. No obstant això, l'economista ha repassat també un seguit de trets negatius que es repeteixen en moltes de les empreses que han acabat fent fallida: "Són empreses poc flexibles davant del canvi, sense visió a llarg termini, que estan molt endeutades, que no aposten per la innovació o que tenen uns costos descontrolats". Defectes, tots ells, que es contraposen als valors positius de les empreses amb gran desenvolupament.

Saldo positiu d'empreses creades
Amat assenyala que entre 2014 i 2015 el nombre total d'empreses va augmentar en 8.055 empreses i que al 2015, per primera vegada des de l'inici de la crisi al 2008, Catalunya va registrar un balanç positiu en el nombre d'empreses, ja que se'n van crear 104.492 enfront les 96.437 que van tancar. Aquest saldo positiu, sumat a un lleuger augment del PIB, permet mirar-se la realitat econòmica amb cert optimisme: "tenim una certa remuntada i l'economia va amunt", assegura. Segons Amat, l'any 2014, el 53% de les empreses catalanes van incrementar les seves vendes i el 67% de les empreses van obtenir beneficis. Però només el 3% de les empreses varen experimentar un alt creixement.

"Molt poques empreses són realment exitoses i, en canvi, són moltes les que ho passen malament i tanquen" remarca abans d'analitzar els trets definitoris de les empreses d'alt creixement, és a dir, les que amb més de cinc treballadors registren un augment de les vendes del 15%. "Aquestes empreses es passen quatre anys perdent diners, després estan uns anys estables i després guanyen molts diners", explica.



Com són les empreses d'alt creixement?
Les empreses d'alt creixement, com poden ser Inditex o Desigual, són empreses que donen molta importància al seu equip i que "aposten per la gent". Tenen la capacitat de saber gestionar els conflictes, són resilients i també, perquè no, es mouen amb un bon grau d'ambició. Fan gala, això sí, d'unes finances "prudents", però saben que han de destinar una bona part dels seus recursos a la innovació. En molts casos es tracta també d'empreses internacionalitzades i que dissenyen el seu pla estratègic amb una perspectiva de llarg termini. En aquest sentit, Amat assegura que "les empreses que viuen més anys són les familiars, precisament perquè pensen en el llarg termini, en quines mans deixaran l'empresa d'aquí a vint anys".

A Catalunya, un 93,7% de les empreses són pimes, una realitat similar a la del conjunt dels països d'Europa. Però a diferència d'altres zones com els Països Baixos, a Catalunya hi ha molt poques empreses de grans dimensions. Segons Amat, per a l'economia d'un país és important que hi hagi empreses d'alt creixement: "El creixement és important per aconseguir dimensió", conclou.