Els nadius digitals són la generació nascuda després de 1995 | iStock
Els nadius digitals són la generació nascuda després de 1995 | iStock

Posa un nadiu digital a la teva vida

La 10a Jornada d'Emprenedoria de Sant Cugat del Vallès gira entorn de la transformació digital

"Les empreses no fan servir prou les idees dels joves per entendre el món digital i qui l'entén de veritat són els que han crescut en aquest món". Aquesta és la sentència de Dolors Reig, psicòloga social i editora de El Caparazón, que ha participat en la 10a Jornada d'Emprenedoria de Sant Cugat del Vallès amb la conferència Emprendre en un món digital: què ha canviat i què ens espera. I la conclusió principal és que la Generació Z, els nadius digitals, són el pilar fonamental.

"La clau de l'èxit és arribar als nous públics i el canvi de paradigma és la web social, que és comparable amb la revolució industrial", ha afegit Reig, que ha posat exemple de com el món 2.0 ho ha transformat tot: empresa, educació, política o els recursos humans. "El gran canvi del 2.0 és que l'important són les persones. I el fonamental ja ha passat i és un canvi social orientat a les persones. El 3.0 o el 4.0 és màrqueting", ha explicat. "L'onada 2.0", ha definit.

Dolors Reig ha analitzat com els nadius digitals, aquells nascuts a partir de l'any 1995, són els encarregats de transformar el món i que les empreses i emprenedors els han de tenir molt presents, tant pel que fa internament com a destinataris del producte. I en aquest sentit hi ha dos camps imprescindibles: Youtube i Instagram. "La xarxa social del futur és Instagram, ho fa tot: textos, fotos, vídeos, històries...", ha afirmat l'editora.

Dolors Reig: "Youtube és la nova Wikipedia i el nou Google"

I sobre Youtube, Reig ha destacat que qualsevol emprenedor o empresa hi ha de tenir un canal: "És la nova Wikidepia i el nou Google. Els joves ara consumeixen continguts més dòcils, però més endavant buscaran coses més serioses. És l'àmbit a explotar, encara no hi ha molts continguts interessants".

I en aquest punt és on és bàsic captar el talent i coneixement de la Generació X, aquella que sempre coneixerà millor les xarxes socials i el món digital per molt que altres generacions intentin aprendre. "Tot consumidor digital té el seu llenguatge i si volem arribar a aquest públic, l'hem d'utilitzar", ha emfatitzat Dolors Reig. I és que els més joves no només decideixen sobre ells, ara també marquen les compres de tota la família en camps com l'electrònica, els aparells digitals o subscripcions a plataformes de televisió en línia.

Netflix vs Blockbuster

La transformació digital dels negocis, des dels més petits als més grans, ha estat el tema de conversa del consultor estratègic de màrqueting i comerç electrònic Juan Carlos Expósito, que ha començat amb un exemple decisiu: Netflix.

"Quan Netflix va començar als anys 90 a enviar DVD a les bústies de les cases i Blockbuster era líder i tenia un valor de 8.000 milions de dòlars. Blockbuster no es va transformar i Netflix se'ls va menjar i actualment val 65.000 milions de dòlars", ha recordat Expósito. A més, el fundador de la plataforma en línia va proposar una aliança a l'empresa de videoclub en els seus inicis i aquests la van rebutjar. El futur ja és història.

Més info: La multa de 40 dòlars que enfonsà Blockbuster

Per a l'expert en comerç electrònic, la transformació digital es pot resumir en posar el client al centre de tot el negoci. Acostar-s'hi, fer-li la vida més fàcil i tenir-lo content. Una transformació que aporta l'automatització de processos, reduir costos i maximitzar els resultats. Però no és una tasca que es fa una vegada i ja es té per tota la vida. "La transformació és un procés constant i per a tothom, empreses grans i petites. Amazon va començar venent llibres i no paren d'innovar".

Al final, també és imprescindible l'actitud de l'emprenedor o empresari. "Hi ha qui veu el got mig buit i només pensa en els costos d'una web o una app, altres veuen el got mig ple i un món d'oportunitats", ha destacat Expósito. Així, ha posat d'exemple una xurreria de barri, a qui la transformació digital li va permetre augmentar la facturació més d'un 20% mentre la resta del sector estava en "declivi".

Així, el món digital és un pas indispensable per la supervivència d'empreses i projectes emprenedors. Exemples com Blockbuster, Nokia o Blackberry ho demostren. D'altres com Netflix, Amazon o la xurreria de barri ho confirmen.

10 anys d'emprenedoria

jornada emprenedoria 7

Jornada d'Emprenedoria de Sant Cugat | Bernat Millet

El Teatre-Auditori de Sant Cugat ha acollit aquesta 10a Jornada d'Emprenedoria, organitzada per Cambra de Terrassa i l'Ajuntament de Sant Cugat. Uns 400 emprenedors han participat en la trobada, que té la voluntat de donar eines a les persones que tenen al cap emprendre un nou projecte empresarial o que ja l'estan duent a terme.

10 anys en què l'emprenedoria i la societat s'han transformat amb l'aparició del món digital, però on encara es mantenen, segons el president de la Cambra, Marià Galí, la "il·lusió, la iniciativa i la idea" de voler engegar nous negocis. També ha fet una petició a l'administració i la ciutadania: "Continuem necessitant anar més enllà per prestigiar més l'emprenedoria. Els emprenedors són els empresaris de demà i sense empresaris, un país no tira endavant".

Més informació
La jornada d'emprenedoria de Lleida atreu més de 400 joves
Martorell aposta per l'emprenedoria en l'automoció
La Zona Franca s’apunta a l’emprenedoria
Industrialitzant l'emprenedoria
Avui et destaquem
Comentaris