Col·laboració per sobreviure al tsunami xinès

Alfons Cornella adverteix durant la Jornada d'Emprenedoria de Sant Cugat la necessitat de fixar la mirada empresarial cap a Àsia

L'11a Jornada d'Emprenedoria de Sant Cugat, organitzada per la Cambra i l'Ajuntament de Sant Cugat | Yves Dimant L'11a Jornada d'Emprenedoria de Sant Cugat, organitzada per la Cambra i l'Ajuntament de Sant Cugat | Yves Dimant

"No tindrem més remei que col·laborar perquè ve una onada bestial d'Àsia". És l'advertència d'Alfons Cornella, fundador d’Infonomia i Co-Society, durant la conferència central de l'11a Jornada d'Emprenedoria de Sant Cugat del Vallès. Organitzada per l'Ajuntament vallesà i la Cambra de Terrassa, emprenedors del territori s'han trobat aquest dimecres per analitzar el repte de la internacionalització i les capacitats necessàries per emprendre un negoci.

Més que Àsia, ha explicat, el tsunami ve de la Xina i les empreses catalanes per poder sobreviure a aquesta transformació global caldrà fomentar la col·laboració entre elles. "Ve una onada de transformació que ens obligarà a funcionar d'una altra manera i a tenir en compte més parts del planeta", ha afegit Cornella, recordant el creixement econòmic del país asiàtic en els últims anys.

La frase lapidària és que tot passarà per Xina: "No hi ha futur possible per ningú que no passi per Àsia: per vendre producte allà, per ser comprat per una empresa asiàtica o per rebre el seu turisme". Amb tot, el consultor reclama la col·laboració empresarial i una mirada internacional per aprofitar "les grans oportunitats" que ja ofereix la Xina.

Alfons Cornella: "El món que ve serà més complex i serà difícil de resoldre de manera individual"

I la col·laboració és un dels deures que cal fer entre el teixit empresarial. A les escoles de negocis ens han entrenat a competir amb els altres. Això no funciona en un entorn molt complex on una empresa no té tot el coneixement. El món que ve serà més complex i serà difícil de resoldre de manera individual". La col·laboració es pot veure en aliances de grans multinacionals, com Acer i Ferrari per vendre mòbils de l'empresa automobilística; o de petites agrupacions productores com l'Agrupació de productors d'all de Belltall.

Alfons Cornella ha explicat que recentment ha estat sis setmanes a la Xina i la sensació amb la qual s'ha quedat és que és "espectacular" la transformació i l'aposta per l'R+D. "No ens podem ni imaginar el que vindrà", ha alertat, reclamant que "és una urgència" a Catalunya un canvi entre l'emprenedoria i l'empresa que passi perquè l'empresariat s'impliqui de forma directa en fomentar i idear projectes innovadors.

La conclusió és clara: "Preparem-nos per una onada extraordinària que ens obligarà a unir el millor que tenim per enfocar-nos a mercats asiàtics a curt termini. O, a llarg termini, a l'Àfrica, que tindrà un creixement extraordinari".

Què ha de tenir un emprenedor?

jornada emprenedoria sant cugat robin hat

Javier Garrido, fundador de Robin Hat, a la Jornada d'Emprenedoria | Yves Dimant

La Jornada d'Emprenedoria ha servit també per reflexionar sobre les capacitats que ha de tenir un emprenedor i la necessitat de concebre el projecte empresarial des de l'inici amb una mirada internacional. "Per ser emprenedor cal ser una mica atrevit, agosarat i implicat; no tothom pot ser-ho", ha destacat el president de la Cambra de Terrassa, Ramon Talamàs, que ha emfatitzat que és necessària "una mentalitat oberta".

"Cal estar molt atent què estan fent a altres llocs i que poc afectar el teu mercat", ha insistit el president de la Cambra, remarcant que "l'emprenedor ha de tenir una visió internacional".

Javier Garrido: "El secret que tenim nosaltres és apostar per la il·lusió"

Javier Garrido, de Robin Hat, una companyia nascuda el 2015 que fabrica gorros per professionals dels quiròfans, ha explicat la seva experiència com a emprenedor. "El secret que tenim nosaltres per emprendre és apostar per la il·lusió; si et deixes envair per la por, val més deixar-ho. La por ha de durar tres segons".

Més info: Robin Hat, casquets de cirurgià per humanitzar el quiròfan

"El que fem ho pot fer qualsevol, el més important és la nostra actitud i com ho fem", ha afirmat Garrido, que ha resumit també la seva aposta per un mercat global que els ha portat en quatre anys a vendre a una quinzena de països: "Des del primer moment vam pensar en internacionalitzar-nos per necessitat. Perquè tenim un públic acotat i un únic producte, i si no exportàvem, no podíem avançar".

Més informació
L'Imagine Circular Economy se centra en la innovació i l'emprenedoria
El ‘First Dates’ de l’emprenedoria express
La UE protegirà 100 indicacions geogràfiques europees a la Xina
Lleida.net amplia mercat a la Xina
Avui et destaquem
El més llegit