Optopus, el 'packaging' que s'adapta al comerç electrònic

La startup d'embalatge online vol traslladar l'experiència de les botigues físiques a l"ecommerce' a través de la intel·ligència artificial

Silvia Aguilar, fundadora i CTO d'Optopus | Cedida Silvia Aguilar, fundadora i CTO d'Optopus | Cedida

Encerar les pomes, fer piràmides amb les llaunes o renovar l'apardor cada mes són algunes de les estratègies recorrents de les botigues per presentar-nos els productes de la forma més llaminera possible. La majoria de nosaltres ens veiem seduïts pels envasos a l'hora de comprar, però, què passa quan un envàs fa 16 mil·límetres a la pantalla del nostre smartphone? Optopus ens ofereix una solució. La startup replanteja la lògica tradicional de packaging i l'adapta al segle XXI, on el 63% dels consumidors compren des del mòbil, segons dades de la mateixa empresa. 

Sílvia Aguilar, CEO i fundadora d'Optopus, treballava a Anglaterra en el sector del retail màrqueting i la publicitat. Allà una empresa d'alimentació els va encarregar un projecte per optimitzar la marca i la imatge dels seus productes online. "És un cas clàssic d'importació de servei d'un país a un altre" assegura Aguilar, que al veure la pontencialitat d'aquest servei va decidir de portar-lo amb ella cap a Barcelona i dur aquesta tecnologia un pas més enllà. 

"La majoria dels estudis mostren que els usuaris al comprar només es guien per la imatge i no pel text, això és el que volem potenciar"

Disseny artesanal per les plataformes digitals 

Optopus readapta el packaging dels envasos per a les plataformes digitals. "La majoria dels dissenys de packaging estan adaptats al món real i no funcionen a les botigues online on la informació que contenen és indistingible" explica la fundadora. "Comprem molt per la vista i per a estimular aquest sentit en la venda web la startup retoca en 2D i 3D el disseny dels envasos perquè la informació clau i els distintius de les marques es mantinguin visibles sense perdre la seva essència. Es tracta d'un procés molt artesanal en què es treballa minuciosament cada producte perquè el format no alteri el fonament del disseny", explica. "Per al consumidor pot semblar un canvi imperceptible si no poses els dos productes un al costat de l'altre, però la majoria dels estudis mostren que els usuaris al comprar només es guien per la imatge i no pel text, això és el que volem potenciar", aclareix Aguilar.

El pas més enllà que la startup, incubada a Barcelona Activa, ha volgut fer amb el seu servei és complementar aquest redisseny amb una estratègia de contingut, la qual es basa a estudiar quina és la millor imatge que ha de comunicar la marca i que ha d'incloure en els seus envasos per atreure el nombre més gran de clients possibles. Per fer tal cosa, la startup se serveix d'intel·ligència artificial. Substituint el clàssic eye-tracking per l'AI-tracking, que emula l'ull humà, poden analitzar ràpidament quines zones del disseny d'un envàs són més o menys prominent i en quin ordre les llegim.

"Aquesta tecnologia ens permet fer moltes anàlisis durant tot el procés de disseny per poder millorar contínuament el producte, fet que amb els antics panells duia molt més temps" aclareix Aguilar. La complementació del servei de redisseny respon a la voluntat de la companyia d'oferir "un servei més holístic i multidisciplinari" assegura la fundadora.

Optopus adaptar el disseny sense perdre l'essència de la marca

Optopus adapta el disseny sense perdre l'essència de la marca

Democratitzant el servei

La feina de disseny i anàlisi tan minuciós requereix uns recursos i coneixements que fan que ara per ara es tracti d'un servei dirigit a les grans empreses. "Tal com està el servei organitzat ara ens dirigim principalment a directors d'ecommerce de grans marques, que són els que poden assumir els costos que implica", afirma Aguilar. Actualment, la startup fixa el preu dels seus serveis en funció de les hores de treball i el tipus de feina que demanden els seus clients.

Aquest treball artesanal en la digitalització dels productes varia en funció de les necessitats de cada client, és per això que per a petites superfícies no és un servei tan assumible. Optopus vol adaptar-se a aquesta disjuntiva democratitzant l'accés al seu servei. Per fer tal cosa han començat a desenvolupar un SaaS d'optimització d'imatge. "Creiem que té molt potencial perquè eventualment podrà afectar tots els productes que es venguin online globalment" comenta Aguilar.

Amb aquesta tecnologia s'automatitza part del procés que duen a terme actualment, sense perdre la ingerència humana. En automatitzar-se, però, permetrà que una àmplia grama d'empreses pugui accedir al servei. "Això afavorirà marques més petites però també a marques com supermercats que tenen molt volum de productes a les seves plataformes digitals, poden tenir en 7.000 i 8.000 productes de marques blanques que per adaptar-les a l'entorn online ens caldrà un empenta tecnològic", exemplifica Sílvia Aguilera.

"Quan passes a una etapa d'automatització s'ha de procurar no perdre l'essència individual en què poses l'esforç a cada producte" 

A cavall de dos projectes

"Volem posicionar-nos com a empresa referent en l'optimització de la presència ecommerce de les marques fent servir retail tech" assegura Aguilar. Per fer tal cosa la startup es prepara per seguir dues estratègies principals: la producció artesana i l'automatització. La companyia, que aquesta setmana participa a la fira Pick&Pack, confia que el procés d'automatització no farà efecte en la seva línia més personalitzada. "S'ha demostrat que hi ha un públic objectiu per a aquest servei. De vegades, quan passes a una etapa d'automatització s'ha de procurar no perdre l'essència individual en què poses l'esforç a cada producte", remarca la fundadora. Per ara l'empresa només ofereix el seu servei més personalitzat i ha tingut molt bona acollida en el mercat tant nacional com internacional.

A més de seguir treballant en el seu projecte d'automatització, la startup vol seguir perfeccionant l'experiència de l'usuari en la compra online. "Volem fer l'experiència el més similar possible a la que tindries a la botiga física" confirma Aguilera. Per això, la startup ja treballa en el desenvolupament d'interactius perquè els consumidors puguin veure tots els angles del producte com si el tinguessin a les mans en un supermercat.

Optopus, que neix en base de recursos propis, no descarta obrir-se a finançament extern per assolir els seus projectes de futur, però per ara vol mantenir el seu creixement de forma orgànica. 

Més informació
El 'packaging' intel·ligent, protagonista del Pick&Pack
Pick&Pack escull Barcelona per revolucionar el futur del packaging i la intralogística
Pick&Pack busca les startups més disruptives del sector del packaging
Avui et destaquem
El més llegit