Incloure la diversitat en els jocs de taula

La startup Positive World Games, guanyadora dels Premis Creamedia, vol allunyar-se de la representació massa tradicional i masculinitzada de l'entreteniment

Positive World Games ha guanyat els Premis Creamedia d'enguany | Cedida
Positive World Games ha guanyat els Premis Creamedia d'enguany | Cedida

Dins dels 100 jocs de taula més populars del 2018, encara és més fàcil trobar un monstre o un animal que una dona. I a més, solen tenir temàtiques violentes o de guerra. La Laia Esqué, com aficionada dels jocs de taula que és, es va adonar que aquest tipus d’entreteniment encara té “una representació molt tradicional i masculinitzada de la societat”. Per això va decidir impulsar Positive World Games, nous passatemps que incloguin la diversitat cultural, de gènere, d’ètnia o de religió de la nostra societat.

El primer dels productes d’entreteniment de Laia Esqué és un joc de cartes ambientat en l’Àfrica contemporània. I és que precisament aquesta editora de llibres infantils i juvenils, i ara també emprenedora, va estar treballant a Ghana en un projecte editorial. Una experiència que la va inspirar per a dissenyar el seu primer joc de taula. De fet, Esqué va crear el joc sense una idea de negoci al cap, però amb el temps ha vist que hi ha una oportunitat de mercat.

Més info: La startup Positive World Games, guanyadora dels premis Creamedia

És per això que l’emprenedora ha muntat Positive World Games, una editorial de jocs de taula tradicionals però amb un producte diferenciat que sigui inclusiu i representi la diversitat. "En el sector del llibre, per exemple, la sensibilitat envers alguns temes de representació o visibilitat és una tendència que ha arribat abans que en els jocs de taula. I dins d'aquest sector, són més inclusius els passatemps infantils que els d'adults", explica Esqué. I molt important, que l'entreteniment que fomenta la startup sigui sense una pantalla pel mig. “Son jocs ràpids d’aprendre per compartir moments amb la família o els amics sense pantalles”, assenyala l’emprenedora.

Una experiència professional a Ghana va inspirar a Laia Esqué a dissenyar el seu primer joc de taula sobre l'Àfrica contemporània

Els seus jocs es troben entremig dels jocs comercials i els educatius, ja que la startup vol entrar en el sector dels jocs de divertiment però amb uns certs valors socials. Una iniciativa que ha portat a Esqué a ser la guanyadora dels Premis Creamedia, i a rebre una dotació econòmica de 5.000 euros i l’oportunitat d’incubar-se a l'espai de coworking d'Almogàvers de Barcelona Activa.

Laia Esqué és la fundadora de Positive World Games

Laia Esqué és la fundadora de Positive World Games | Cedida

Jocs en anglès per a un mercat global

L’emprenedora va aprofitar un temps que estava a l’atur per desenvolupar els seus jocs de taula i ja porta un any i mig treballant en ells. Actualment està en procés de creació de dos, el de l’Àfrica esmentat anteriorment i un altre en el qual els jugadors han de buscar un avantpassat comú. El primer, en ser una mica més bàsic i fàcil, tindrà un preu de 18 euros quan es posi a la venda i el segon ja valdrà 35 euros. Esqué preveu crear una botiga online on vendre els seus productes d’entreteniment, tot i que també aspira a tancar pactes amb distribuïdors i editorials internacionals que els comercialitzin.

Esqué: "Volem fer un projecte global, amb jocs en anglès, i en el qual les vendes a Espanya no siguin les més importants"

Tots els jocs de Positive World Game estan enfocats principalment a un públic familiar, és a dir, aquells que pot jugar des d’un nen de set o vuit anys a un adult. Ara bé, seran en anglès, ja que Esqué vol “atacar un mercat global i més gran del que és el mercat dels jocs de taula a l’Estat espanyol”. “Volem fer un projecte global, en el qual les vendes a Espanya no siguin les més importants”, afegeix l’emprenedora. Tot i que admet que agradaria que els seus jocs es traduïssin en diferents idiomes, de moment començaran per l’anglès i, en segon lloc, amb el francès. “Són les llengües dels dos mercats més forts en jocs de taula”, afirma.

La mateixa Laia Esqué és l’única impulsora del projecte i qui ha dissenyat els dos primers jocs de la startup, tot i que ha comptat amb una xarxa de col·laboradors. La seva idea, però, és que siguin dissenyadors externs que creïn els jocs adaptats als valors de Positive World Games.

La startup, que s’ha finançat amb recursos propis, preveu obrir una campanya de Kickstarter per obtenir inversió per al seu primer joc i també poder validar-lo amb el públic final. Tot i això, Positive World Games també ha participat en la fira UK Game Expo el passat mes de juny, on ha presentat el seu producte i “hem tingut un feedback molt positiu” i ja està parlant amb editors a Alemanya que poden estar interessats en els seus jocs inclusius.

Més Informació
Biznelis, l’emprenedoria és un joc
Jugar a l'oficina
Educa Borràs: un exitós puzle empresarial
Avui et destaquem
Comentaris