Educa Borràs: un exitós puzle empresarial

La firma catalana s'ha situat entre les principals empreses vinculades amb els jocs educatius a base de sumar forces i productes

Jocs com el Màgia Borràs, el Lince, el Scalextric, el Tente o més tard el K-Nex formen part de la nostra història de nens. Tots aquests productes, joies que molts de nosaltres encara guardem als armaris com joies o màquines del temps, són els que han fet d'Educa Borràs una de les empreses líders en el sector de la joguina i el joc de taula a nivell mundial.

L'empresa és el resultat de la fusió de dues grans famílies tradicionals i la incorporació progressiva d'altres marques i productes. L'origen està en les firmes Educa Sallent i Borràs Plana, dues històriques catalanes fabricants de productes que vinculen joc i educació.

Fundada al 1967, Educa Sallent es dedicava inicialment a les arts gràfiques, el paper i el cartró retallable. "Estava vinculat més aviat al sector editorial i a la producció de jocs de taula familiars, educatius i puzles", explica Florenci Verbon, director general d'Educa Borràs.

Pel seu cantó, Borràs Plana va ser fundada l'any 1894, sent així una de les empreses deganes en la indústria dels jocs del país i creadors del que podria ser el més conegut i reconegut dels productes de màgia de la història a casa nostra, "Màgia Borràs". Va ser creat al 1933 amb el nom de "Juegos de Magia" que més endavant va adoptar el nom que tots coneixem i que s'ha convertit en tota una icona.

La unió de dues grans firmes
L'any 2000 un grup executiu van posar-se en contacte amb les dues famílies per comprar les respectives firmes, per posteriorment fusionar-les sota el nom d'Educa Borràs. "Eren dues marques potentíssimes, els pares hi han jugat amb els seus productes, els jocs d'Educa són arxiconeguts i formen part de la història de diverses generacions", assenyala Verbon.

És per això que assegura que s'han volgut preservar els principis fundadors de les dues empreses originàries: "Crear un producte educatiu i que generin valor per a la persona, que no discriminin, no siguin violent si siguin sempre constructius, que facin reflexionar en les diferents etapes evolutives del nen".

El salt al segle XXI
Tot i conservar aquest esperit que vincula els seus jocs amb un element indissociable com l'educatiu, l'empresa ha trobat la manera de no quedar-se enrere, i si bé hi ha productes que es conserven – i així ha de ser – amb el seu format clàssic, n'hi ha d'altres que han sabut adaptar-se a les tendències inevitablement canviants.

"No volem passar al món digital intangible, volem mantenir el contacte amb els taulells, amb l'àmbit digital com a addicional", explica Verbon. És per això que hi han introduït electrònica, aplicacions per a dispositius mòbils, realitat augmentada a partir de referències sobre la taula. "En molts casos és un afegit i complements gratuïts, però que mantenen que es pugui jugar amb el joc bàsic com a tal", afegeix.

Expansió internacional
Aquesta sofisticació fa que les exportacions siguin més complicades que la del producte estrella de la firma, el puzle, que es pot comercialitzar a nivell internacional sense massa complicació. "Un joc educatiu per aprendre cal adaptar-lo si es vol exportar a l'alfabet propi de la zona o a les seves veus", explica el director general de l'empresa.

Això fa necessari trobar socis a nivell internacional que dominin els mercats locals de manera compromesa. Amb tot, el 40% del producte que es fabrica a Catalunya s'exporta a l'estranger en un total de 80 països, i on únicament s'opera amb xarxa pròpia a Espanya, Portugal i França.

Vendre a la Xina
El valor del producte propi d'Educa Borràs ha permès que hagin pogut entrar en un mercat com el xinès, amo i senyor de l'elaboració de tot tipus de productes, també joguines, a baix cost. "Es tracta d'un aspecte de marca, de prestigi i producte, a la Xina hi ha uns 150 milions de ciutadans amb una renda per càpita similar a la d'un suís que volen un producte de qualitat", assegura Verbon.

Una cosa similar passa amb Austràlia, país on Educa Borràs també exporta el seu producte tot i la seva proximitat amb la Xina. Aquí prefereixen adquirir un producte dissenyat a Barcelona, marca que pesa en el mercat internacional, i pagar més si és necessari per adquirir un producte de major qualitat.

La incorporació de la 'fàbrica'
Al 2011 la firma va incorporar una fàbrica de joguines, concretament la Fábrica de Juguetes, situada a Alacant, que estava a punt de fer fallida. Amb una tecnologia diferent a la d'Educa Borràs, la injecció de plàstic, suposava una peça que encaixava perfectament en el gran puzle empresarial en què s'estava convertint el grup.

La nova adquisició permetia fer una sèrie de productes nous per al grup a partir del plàstic, com pupitres o pissarres de joguina. Aquest era un nou cop d'autoritat davant de l'imponent mercat xinès: "Estem en un moment on el producte a la Xina ja no surt tan rendible perquè per sort els salaris dels treballadors d'allà pugen, i a més el tipus de canvi també, així que els costos s'estan elevant", explica Verbon.

El director general assegura que així es garantien els llocs de treball a la fàbrica amb criteris de qualitat: "Invertim així en una fàbrica molt ben preparada", apunta, afegint que ja s'ha dotat de nova tecnologia per millorar-la.

Scalextric i K-Nex: adquisicions de luxe
"Anava tot perfecte, i un any després va aparèixer Scalextric". Així explica el propi Verbon l'oportunitat que se'ls va presentar el 2012, quan Tecnitoys, la firma que explotava la prestigiosa firma dels bòlids amb un contracte de llarga durada, va presentar concurs de creditors.

"Hi va haver una subhasta però per coses de la vida va tornar a quedar a mans del seu propietari, i els vam proposar d'ajudar-los durant un any per garantir la continuïtat de Scalextric com a mínim el 2012, no es podia perdre, però un any després el propietari ens va oferir explotar la marca per una durada més llarga, i ja portem tres anys", explica Verbon.

La segona incorporació va arribar el 2013, quan l'empresa K-Nex els va proposar que distribuïssin el producte a la zona, i ho van acceptar. Recentment, a més, han incorporat una baldufa, Energia, un producte més desenfadat i aquest cop desvinculat de l'aprenentatge. L'inconvenient que té és que ja no els queda ni una unitat per a distribuir: "Ha estat tot un èxit", afirma.
Avui et destaquem
El més llegit