"Els estels s'enlairen més alt contra el vent, no a favor seu. Vola!" És una de les moltes cites que Acció ha escollit per inspirar les més de 1.000 persones que han assistit a la quarta edició de l'Exponential Day, una jornada que ha posat el focus en la cultura de la disrupció i que ha lloat la rebel·lió com a motor necessari del canvi i gènesi de la disrupció. No és casualitat, per tant, que la jornada s'hagi celebrat al Museu de la Ciència – CosmoCaixa, un dels temples del pensament rebel de Catalunya.
"Ningú va dir que el camí de les empreses fos fàcil", ha avançat Albert Castellanos, secretari d'Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya a la inauguració de l'Exponential Day. I és que el camí que han proposat tant els organitzadors com els dos ponents de la jornada, el de la rebel·lió, no sembla pas còmode. "Què és el primer que et ve al cap quan escoltes la paraula rebel?", ha preguntat la periodista Mariola Dinarés, presentadora de l'acte, als assistents.
Dinarès: "Què és el primer que et ve al cap quan escoltes la paraula rebel?"
Un rebel a l'equip
Els rebels són curiosos, creatius. No es conformen amb qualsevol cosa. Tenen una mirada fresca i diferent. Són els inadaptats, els bojos, els que generen conflicte. A grans trets, així és com els ha definit Simone Van Neerven, fundadora de l'empresa reBella i escriptora del llibre, recentment publicat, Oh no! We have a rebel in our team (Oh no! Tenim un rebel a l'equip).
Van Neerven: "És bo tenir un rebel a l'equip?"
"És bo tenir un rebel a l'equip?", ha preguntat l'empresària. És més que bo, és necessari: "No rebels? No innovation, no disruption". El rebel converteix el problema en oportunitat i genera conflictes, molt necessaris per crear canvis, malgrat que puguin crear incomoditats. De fet, segons Van Neerven, per innovar, necessitem entrenar-nos per "estar còmodes tenint sentiments incòmodes".
L'experta en talent i innovació, qui ha treballat com a catalitzadora d'innovació a Channel i com a cap d'innovació a Vueling, ha compartit amb el públic les preguntes clau per encertar en el camí de la rebel·lió: D'on aconsegueixes les idees i la inspiració? Com d'obert estàs per a detectar el punt dèbil (de la teva organització o idea)? T'estàs fent les preguntes correctes? Escoltes als teus treballadors?
Sobre escoltar als treballadors i a l'entorn, ha remarcat la importància d'atendre especialment aquells que tenen queixes. No menysprear la crítica, i acceptar que de vegades la innovació "comença amb coses molt petites". Com la filosofia de l'automuntatge dels mobles d'IKEA, que va esdevenir quan un treballador no podia transportar una taula al seu cotxe i va tallar-li les potes. Fins i tot Google: "els seus fundadors no sabien que revolucionarien Internet".
Per què fracassen el 90% de les startups?
Aleix Valls, CEO i fundador de Liquid i un dels impulsors inicials del 4YFN, també ha tingut un espai a l'Exponential Day d'Acció, tot just després de publicar juntament amb Liquid el llibre Innovation in the digital age (Innovació a la era digital). A la seva conferència, Valls ha exposat dues dades transcendentals per a tota persona que vulgui emprendre: la primera, que la generació Z ja suposa el 47% de la població i en el consum online el 60%, i la segona, que el 90% de les empreses emergents fracassa. El dibuix sobre la generació Z és transcendental per qui vulgui conèixer el seu client: "aquesta figura que semblava un unicorn i que representava el canvi, ja suposa la major part del nostre client", assegura Valls.
La generació Z ja suposa el 47% de la població i en el consum online el 60%
Sobre el fracàs de les startups, l'expert en innovació ha apuntat un principal motiu: no pots desenvolupar productes i serveis profundament interessants si no tenen un mercat. Per això és important validar el mercat abans de llançar el producte i trobar el product market fit abans de voler-lo escalar. "El mercat ha de ser gran i accessible, si no, per què t'hi fiques?", qüestiona Valls afirmant que "si no hi ha mercat, no hi ha lloc per a la innovació". En aquest sentit, creu que el venture building és un pont que ajuda a mitigar el gap que existeix entre el món de l'empresa tradicional (que intenta innovar amb comitès d'innovació pot innovadors) i la startup, que innova, però té un percentatge d'èxit molt baix.
El dream foodie català
La quarta edició de l'Exponential Day ha acollit el Catalonia Exponential Leaders 2022: el reconeixement a les 10 empreses més disruptives de Catalunya, que s'ha fet simultàniament a dos espais diferents: a l'auditori del CosmoCaixa i a un escenari virtual dins del metavers.
I ha sigut al metavers, on Jordi Barri, CEO del grup Teresa Carles Healthy Foods i de Flax and Kale, ha pregonat la versió foodie i catalana del discurs més famós de Martin Luther King: I have a dream.
"I have a dream. Amics meus, no ens rebolquem més per la vall de la desesperació. Sortim d'una pandèmia molt complicada i la crisi econòmica està a la volta de la cantonada, i el canvi climàtic. Però tranquils, jo tinc un somni", ha començat Barri, amb unes ulleres de realitat virtual, amb mig cos al metavers i amb 1.000 assistents mirant-lo atònitament a l'auditori.
Barri: "Somio que les noves generacions ens demanaran menys menús mcDonalds i Cocacola, i més Kombutxa i sucs naturals"
"Somio que un dia hi haurà una empresa a Lleida que ensenyarà als nens que els xais, els vedells i els capons són com nosaltres i no els podem maltractar com ho estem fent. Somio que a la ciutat de Barcelona, hi haurà una empresa que investigarà sobre la genètica (...) i que farà que siguem tots més sans i visquem a un planeta més sostenible. Somio que les noves generacions ens demanaran menys menús mcDonalds i Cocacola, i més Kombutxa i sucs naturals". El públic ha arrencat un aplaudiment. "Jo somio que Tarragona i Girona no hauran d'estar preocupats per quan vindrà el següent gran incendi".
Barri també ha parafrasejat Pep Guardiola, "que com va dir un home, si ens llevem ben d'hora, ben d'hora, i treballem ben fort som capaços d'aconseguir-ho tot i de canviar el món a través d'una alimentació saludable".
Catalonia Exponential Leaders 2022
A més de Flax and Kale, altres nou empreses catalanes que han exposat els seus projectes -reflex d'un somni i un esforç per fer-lo realitat, han sigut Allread, presentada per Marçal Rossinyol (CTO i cofundador) i enfocada a reescriure gens per tractar malalties de base genètica; la plataforma tecnològica d'innovació GPA Innova, amb el seu CEO Pau Sasanes; la marca de mobiliari Kave Home, presentada pel seu director general Francesc Julià, qui ha avançat en exclusiva que ben aviat podran donar notícies sobre la integració del metavers a la proposta de la seva companyia; Fregata Space, la startup de monitoratge de l'aigua i l'aire liderada per Maria Fernanda González; la farmacèutica Uriach, que ha presentat la transformació que està vivint l'empresa; i Abble Human Motion, que ha creat un exoesquelet lleuger, fàcil d'utilitzar i molt més econòmic que els que avui dia i al mercat (que costen més de 100.000 euros), amb l'objectiu que "tothom pugui posar-se dret i tornar a caminar", ha declarat el seu CEO i cofundador Alfons Carnicero.