• Empresa
  • 10 idees útils per convertir-se en emprenedor (de Steve Blank)

10 idees útils per convertir-se en emprenedor (de Steve Blank)

Blank és el pare de les principals teories per entendre l'emprenedoria, sobretot d'àmbit tecnològic

Steve Blank a Donostia | Maite Reizabal
Steve Blank a Donostia | Maite Reizabal
Maite Reizabal | VIA Empresa
Directora de EnpresaBIDEA
Barcelona
18 d'Agost de 2023

Un emprenedor és algú que té la capacitat d'iniciar i connectar nous negocis o llocs de treball. Al contrari, el que hi ha darrere de la mera definició és molt complex. I sovint, quan ets emprenedor, és difícil pensar-hi. A Steve Blank li va passar el mateix (Nova York, EUA, 1953): després de ser emprenedor tota la vida, es va jubilar l'any 1999 i va ser llavors quan va començar a pensar en com iniciar un negoci. Així, va desenvolupar una teoria basada en la seva pràctica, la metodologia de Customer Development i el moviment Lean Startup. Va establir l'estàndard per a la creació de noves empreses als Estats Units a la National Science Foundation, i ara és professor a diverses universitats, com ara Columbia i la Universitat de Nova York.

 

Blank va visitar Guipúscoa i Biscaia al juliol, i va parlar amb emprenedors sobre l'art de construir startups tecnològiques. Sota l'epígraf d'estudis i assessorament. Aquí teniu 10 idees de la conversa amb ell, que poden ser útils no només per a startups tecnològiques, sinó també per a qualsevol projecte emprenedor.

1. Sortiu

A les grans empreses, el coneixement és sovint sobre el mercat, sobre els clients, sobre els competidors o sobre els diners. És precisament per això que aconsegueixen fer-se més i més grans. Molts d'ells creuen que tenen molts coneixements, però obvien un aspecte primordial: han de construir el producte. Les dades per construir aquest producte, però, no es troben dins de l'edifici on s'està desenvolupant aquest producte; cal abandonar l'edifici. Fer aquest pas et permet conèixer els teus clients o potencials clients, conèixer els seus problemes i necessitats. D'aquesta manera, l'emprenedor podrà desenvolupar hipòtesis ideals sobre les possibilitats d'èxit d'un producte o servei, o almenys minimitzar les possibilitats de fracàs. Precisament aquesta idea està a la base de la metodologia de Desenvolupament de Clients desenvolupada per Blank i l'estratègia Lean Startup.

 

Hi ha, doncs, tres aspectes a tenir en compte en el punt de partida. El primer és la creació d'un producte mínim viable que et permetrà demostrar què vols fer, aprendre d'ell i millorar. En segon lloc, obtenir comentaris: obtenir proves basades en dades que t'ajudaran a transformar el teu model de negoci. De fet, no pots ser més ràpid que tots els teus clients potencials; el seu coneixement col·lectiu és més fort. Això no vol dir que no t'hauràs de fer les preguntes: el producte és ideal i el client no és ideal? O cal modificar el producte com a client ideal? Tercer, i últim: fer coincidir el producte i el mercat. En altres paraules, perquè una empresa tingui èxit cal tenir en compte cinc aspectes: producte, clients, problema o repte del client, ingressos i beneficis.

2. Sentir-se incòmode

Quan es treballa a l'interior d'un projecte, pots marcar el ritme i la urgència que vulguis; sents que pots tenir tot el temps que vulguis per desenvolupar el producte. Sobretot en el cas dels que estan en programes i espais d'emprenedoria, que estan protegits, i utilitzen dues o tres vegades més temps del necessari. "I no dic que estiguis fent res malament aquí", (riu). Si et sents còmode, no vas prou ràpid. Tu i el seu equip haurien de sentir-vos incòmodes, almenys una mica.

Perquè una empresa tingui èxit cal tenir en compte cinc aspectes: producte, clients, problema o repte del client, ingressos i beneficis

Hi ha alguns aspectes, però, que no es poden accelerar, ja que formen part del propi desenvolupament del producte: les tecnologies, per exemple. En aquests casos, és possible procedir amb algunes altres coses, amb alguns papers relacionats amb la regulació, per exemple. Per tant, la rapidesa i la urgència són de màxima importància, perquè marcaran el ritme per començar el treball.

3. Quant és suficient per a tu?

Hi ha molts tipus de startups: algunes pretenen ser petites, mentre que altres pretenen créixer. Algunes no són millors ni pitjors que d'altres, però el seu caràcter i ganes de ser afectaran la teva manera de treballar. Per tant, a l'hora d'iniciar un negoci cal preguntar-se: quant és suficient per a tu? I per definir-ho. Per descomptat, pots canviar d'opinió més tard. Però cal tenir una opinió.

Al mateix temps, si hi ha una organització o persona que invertirà diners en el teu negoci, és important tenir aquesta opinió i fer coincidir les seves necessitats i objectius amb les teves. Això no vol dir que la resta del personal hagi de formar part d'aquesta conversa.

A més, de vegades pot passar que un client inicial vulgui una altra cosa i et demani que ho desenvolupis en lloc del producte que tens. En aquests casos, si decideixes fer el que vol el client, probablement deixaràs de ser una startup. Els diners que ingressis haurien de centrar-se en la teva visió. Aquest objectiu t'ajudarà a avançar.

4. Ningú vol finançar el teu producte

És cert: ningú vol finançar el teu producte. Volen finançar la teva visió: per què seràs una empresa global d'èxit d'aquí a 3 o 5 anys, o el que sigui? Això no vol dir que tot s'hagi de centrar en el producte. Si fas negocis amb algú, has d'entendre les seves "matemàtiques".

Un terç de les empreses acaben en fracàs perquè la relació entre els cofundadors no funciona

A més, els que volen finançar el producte o projecte no tenen la perspectiva del responsable de màrqueting. L'entrevista serà amb una persona amb perspectiva tècnica, per veure què seràs capaç de fer.

5. No és fracàs, és experiència

La cultura del fracàs està molt estesa al nostre país. D'altra banda, el fet que una empresa no vagi bé la primera vegada no vol dir que hàgim fracassat, perquè va ser un procés d'experiència i aprenentatge. "Es necessiten cinc empreses per aprendre a fer-ho bé. No serà el teu cas, no et preocupis" (riu, de nou).

També, relacionat amb el punt anterior, en el cas dels grans inversors la seva inversió no és per a un sol producte: inverteixen en una cartera àmplia. Per a ells, les startups són "experiments": algunes sortiran bé, però no totes.

6. Les persones innovadores no són necessàriament emprenedores

Sovint hi ha molts projectes innovadors que no es converteixen en negocis. Això passa amb bona part del coneixement desenvolupat a les universitats, per exemple. De fet, als centres d'educació superior hi ha molta gent innovadora, però ser innovador no vol dir que també sigui emprenedor. En aquest sentit, cada cop són més les empreses que s'hi dediquen, però és fonamental trobar la més adient o la més adient al teu projecte.

7. Troba el teu cofundador ideal

Relacionat amb la idea anterior, es pot formar persones innovadores per veure el que necessiten altres persones. Tanmateix, ser i convertir-se en un cofundador adequat no passa per si sol: és fonamental conrear una bona relació laboral, basada en la confiança mútua. Un terç de les empreses acaben en fracàs perquè la relació entre els cofundadors no funciona. Per això és important mantenir una conversa llarga i profunda sobre les expectatives, les habilitats requerides, la presa de decisions i en general tots els aspectes que poden sortir malament.

Quan ets emprenedor, sents la necessitat de treure aquesta idea de tu mateix, agafar-la i convertir-la en realitat

Així, quan una empresa té més d'un fundador, de vegades pots trobar una solució i fer-la funcionar. En altres casos, però, no es podrà trobar una solució. Si els dos fundadors són necessaris per a l'empresa, simplement la tanqueu. 

8. Els fundadors són artistes

Els fundadors d'empreses estan més a prop de ser un artista que de qualsevol altra professió. Veuen una cosa que ningú més veu. No poden pensar en una altra manera de passar el seu temps lliure, i continuen treballant en aquesta idea. Quan ets emprenedor, sents la necessitat de treure aquesta idea de tu mateix, agafar-la i convertir-la en realitat. Això, al cap i a la fi, és el que fa un artista. 

A més, aquest caràcter artístic segur que t'ajudarà a superar tots els teus fracassos. Els artistes són resistents, amb reptes i incansables. I per ser el fundador o CEO d'una empresa necessites aquestes qualitats. No tots els llibres s'han convertit en èxits, ni totes les pel·lícules. Però les persones que dirigeixen aquestes empreses tenen caràcter i passió.

9. Què he de saber quan no sé res de negocis?

De vegades, els biòlegs, els enginyers o els químics tenen una idea i decideixen començar un negociD'altra banda, els coneixements empresarials solen faltar en aquests casos. A l'hora de posar en marxa aquest tipus de projectes, cal obtenir coneixements bàsics relacionats amb els models numèrics i les finances. Cadascú ha de veure quin sistema és el més adequat per a ell. En altres paraules, no has de tenir una educació formal. No obstant això, la millor manera d'aprendre és segurament tenir peticions. I en cas contrari, tornar al sisè o setè pas.

Els que volen finançar el producte o projecte no tenen la perspectiva del responsable de màrqueting. L'entrevista serà amb una persona amb perspectiva tècnica

10. Com competir amb grans empreses (si aquesta és la teva intenció)

Hi ha tres aspectes clau: entendre qui assumirà el risc; entendre com es prenen les decisions dins d'aquesta gran empresa; i tenir una reunió d'assessorament amb entitats i persones que t'ajudaran a guanyar credibilitat. No només tècnics, sinó els que saben alguna cosa d'empresa i sector.