• Empresa
  • 2Tomatoes, els jocs de taula catalans que estripen el capitalisme

2Tomatoes, els jocs de taula catalans que estripen el capitalisme

Dos enginyers de ponts i camins van deixar les seves carreres per iniciar una aventura al món dels jocs de taula

Álvaro Lerma de 2Tomatoes recollint un premi Tabula per Coral | @TabulaPremios
Álvaro Lerma de 2Tomatoes recollint un premi Tabula per Coral | @TabulaPremios
Bernat Bella
Periodista
08 d'Abril de 2024

Un joc que recrea la corrupció i el poder dels lobbies en un país del sud d'Europa en plena crisi financera. O un altre centrat en l'espoli dels recursos naturals per part de grans multinacionals en països en desenvolupament. Són dues de les propostes de 2Tomatoes Games, una editorial de jocs de taula nascuda el 2016 a Barcelona i que s'ha fet un nom a força de crear propostes originals i distribuir alguns títols amb milers de vendes.

 

Un projecte que va néixer per l'amor pels jocs de taula i el rol i al voltant d'una conversa sobre la corrupció amb una cervesa pel mig. I que també és l'aventura de dos enginyers de ponts i camins, que van deixar les seves carreres per dedicar-se a la seva passió. Lord of the PIGS, Coral o Peak Oil són algunes de les seves creacions que han traspassat fronteres.

 

Escoles i hospitals del Senegal a Hondures

Jordi Rodríguez i Álvaro Lerma eren dos enginyers de ponts i camins que es van conèixer a la universitat i van fer amistat a través del llegendari joc de cartes Magic. "El primer dia de classe, vam anar a fer unes cerveses i vam acabar fent un grup d'amics que vam jugar a rol durant anys", explica Álvaro Lerma. Tots dos van acabar la carrera, van anar a França per ampliar els estudis i van arrencar les seves trajectòries professionals en el món de l'enginyeria, en països diferents.

L'Álvaro i el Jordi tenien vocació d'ajuda i als projectes de desenvolupament i havien col·laborat en diverses ocasions amb Enginyers Sense Fronteres, per exemple fent pous i tancs d'aigua a Tanzània. Així és com Lerma va acabar en una empresa a Madrid que feia projectes en països en vies de desenvolupament, com la construcció d'escoles, hospitals o plantes potabilitzadores a Senegal, Hondures o Camerun. "Necessitava una persona per un projecte a Senegal i vaig recordar-me del Jordi i li vaig proposar", recorda l'Álvaro. I així és com es van tornar a retrobar.

Una cervesa i una nova aventura

"Al final em vaig cansar i em vaig apuntar a un MBA amb la idea de muntar alguna cosa pel meu compte, però no tenia clar de quin sector", recorda l'Álvaro. I, per casualitat i amb una cervesa pel mig, els jocs de taula van ser la resposta: "Un dia per Nadal, amb el Jordi, estàvem fent una cervesa i vam començar a parlar dels polítics, les energètiques, la corrupció, etc.".

I, gairebé com a broma, van crear allà mateix un joc de cartes. Els va agradar i van decidir buscar finançament a través de micromecenatge: "Vam aconseguir més cent mecenes a través de Kickstarter, va agradar". Així va néixer Lord of the PIGS el 2014, un joc en què es recreen els grans poders que mouen els fils d'un país del sud d'Europa en plena crisi financera. Els jugadors controlen aquests poders i tenen l'objectiu d'enriquir-se sense que el poble es revolti.

Lerma: "Els personatges eren un mosaic de polítics de l'època com Aguirre, Gallardón, o Bárcenas"

"Els personatges eren un mosaic de polítics de l'època com Aguirre, Gallardón, o Bárcenas. Vam riure molt fent aquest joc", detalla l'Álvaro. Però el més important és que va agradar i va suposar l'impuls perquè plegats comencessin una nova aventura. Anys més tard, el Jordi se'n va sortir.

"Teníem clar que ens hi podíem dedicar perquè hi havia gent que s'hi dedicava i s'hi guanyava la vida. En aquell moment es creaven moltes editorials de jocs a Espanya, encara que moltes ja no existeixen. Però teníem confiança en nosaltres mateixos", afegeix. Tot i que en aquells moments els videojocs tenien molt més ressò, Lerma explica que per aquells anys els jocs de taula van experimentar un creixement molt important que va ser exponencial durant la pandèmia: "Hi havia una gran onada i nosaltres la vam surfejar".

Un any clau amb The Walking Dead

El 2015 publiquen una segona edició de Lord of the PIGS a través de Verkami i ja arriben als 1.400 mecenes. També publiquen altres jocs i arriben a fer una campanya de micromecenatge de més de 70.000 euros. A més, van a fires internacionals i els seus jocs funcionen molt. I el 2016 es va fer un creixement més important: "Va ser un salt i veure que anava de debò". El motiu és que van obtenir la llicència del joc de miniatures de The Walking Dead i va ser un èxit.

2Tomatoes ha centrat el seu negoci en la creació i venda de jocs propis i en l'obtenció de llicències d'altres jocs per vendre'ls a l'Estat espanyol i Llatinoamèrica. Magic o Roots són els dos grans exemples d'aquest segon cas i és, en part, el que els permet tirar endavant també les seves creacions i establir relacions amb grans distribuïdors com el FNAC o El Corte Inglés. Al mateix temps, també distribueixen jocs d'editorials petites catalanes. "La nostra marca ja es coneixia", sentencia Álvaro Lerma.

Lerma: "És un joc molt crític amb com funciona el món"

I el mateix 2016 arriba un altre punt d'inflexió per 2Tomatoes amb la creació d'un nou joc, Peak Oil, centrat en el món del petroli. "És una indústria molt coneguda, però que molta gent detesta". Així, continuaven amb jocs que en certa manera eren també una denúncia al sistema: "És un joc molt crític amb com funciona el món. Ets una empresa petroliera i vas a països en desenvolupament i t'ho emportes tot per fer diners. És molt cínic".

Lerma: "Un joc és un producte cultural, té una part artística i és una forma d'expressar el que nosaltres pensem"

Álvaro Lerma té clara aquesta visió: "Un joc és un producte cultural, té una part artística i és una forma d'expressar el que nosaltres pensem i el que nosaltres hem viscut i vist en la nostra vida de com funciona el món en altes esferes". En el finançament d'aquest joc, s'hi van sumar més de 700 mecenes nord-americans, el que demostrava la seva reputació.

El següent pas va ser Peak Oil Zoom, on posen el focus en tot allò que passa en un país en desenvolupament quan arriba una gran corporació: pactes amb guerrilles o líders religiosos, suborns, subministraments d'armes... I després Peak Oil Profiteer, dedicat al paper de grans multinacionals i el seu màrqueting despietat. "Aquesta és una línia de producte, però no és de les que tenen més vendes", reconeix Lerma. En el cas de Peak Oil n'han venut unes 4.000 unitats, per exemple.

La natura i la família

El joc propi més venut de 2Tomatoes és Coral, que està traduït en una quinzena d'idiomes, de la Xina a Holanda, i que ha venut unes 20.000 còpies. El van crear el 2022 i forma part d'una altra línia de jocs, més familiars i enfocats a la natura. Un joc que ha estat reconegut als premis especialitzats Tabula.

Una tercera línia són jocs històrics i temàtics. De fet, ara estan treballant en un joc sobre la Revolució Francesa i que començaran a finançar a final d'any.

Lerma: "El micromecenatge m'apassiona"

El micromecenatge ha estat l'aposta de 2Tomatoes des de l'inici, quan van llançar Lord of the PIGS gràcies a un centenar de mecenes. Fins al 2022, quan van aconseguir 4.000 mecenes i uns 300.000 euros pel joc Through Ice and Snow, basat en l'exploració artíca i que es començarà a distrubir enguany.

"El micromecenatge m'apassiona. Kickstarter em va al·lucinar, és una forma fantàstica de saltar-se els bancs i construir una base de seguidors", indica Álvaro Lerma.

La revolució en l'era digital

Així és com 2Tomatoes s'ha fet un lloc entre els amants dels jocs de taula. D'una cervesa entre dos amics on es lamentaven d'un món corrupte a vendre milers de jocs cada mes amb un catàleg de més de cent propostes per a tots els públics i gustos. Un projecte que ha crescut, malgrat viure una època en què tot allò digital cada vegada ocupa més espai. Una època que han combatut reivindicant els orígens, el trobar-se amb els amics al voltant d'una taula i d'un joc.

Lerma: "Els jocs tenen un punt molt important que té a veure amb la imaginació"

"Tot torna: en una societat cada cop més individualista i amb un oci més individual, volem tornar a quedar amb gent i estar al voltant d'una taula sense res tecnològic, mirant els ulls a l'altra persona per descobrir quina jugada et vol fer", resumeix Lerma, que recorda que durant la pandèmia va ser quants més jocs de taula es van vendre: "Just quan podies estar tot el dia amb la videoconsola, la gent es comprava jocs de taula perquè volia el contacte i les famílies volien fer coses junts".

2Tomatoes és una reivindicació d'aquest esperit, que també està arribant al sector educatiu, que ara fuig de les pantalles: "Els jocs tenen un punt molt important que té a veure amb la imaginació".