Novoprint, l'empresa que va imprimir 'Joc de Trons' a Catalunya

El llibre del Celler de Can Roca, 'El monjo que va vendre el Ferrari' o 'Padre rico, padre pobre' són alguns dels llibres que s'han imprès a Novoprint

Xavier Faya, segona generació de Novoprint, al museu de la impressió que té l'empresa | Cedida Xavier Faya, segona generació de Novoprint, al museu de la impressió que té l'empresa | Cedida

Miguel Faya Fernández i Andrés Bellido Quesada treballaven a la multinacional d'arts gràfiques Printer quan van decidir iniciar una aventura en solitari com a empresaris. Era el 1986 i van crear Novoprint, on ben aviat es va afegir el germà de Miguel, el Javier. Tots tres van aixecar aquesta empresa especialitzada en la impressió i que gairebé 40 anys després elabora 18 milions de llibres de butxaca a l'any i factura uns 17 milions d'euros a les plantes que té a Sant Andreu de la Barca i Eslovàquia.

 

El monjo que va vendre el Ferrari o Padre Rico, padre Pobre són alguns dels títols que més han imprès. Durant uns anys també van produir els llibres de Jocs de Trons i n'han fet d'altres dedicats al Barça o al Celler de Can Roca. Més del 55% de la seva facturació ve de França.

Més info: Joidart, les joies fetes a Santa Coloma de Farners que volen conquerir el món amb Dalí i Miró

La gran decisió

Tots tres treballaven a Printer, que era una de les empreses més grans del sector. Hi van entrar amb 14 o 15 anys i va arribar un moment on volien créixer professionalment", explica Xavier Faya, segona generació i actual director comercial de Novoprint. I el pas que van emprendre va ser crear una empresa d'arts gràfiques: "El sector funcionava molt bé, hi havia molta feina". De fet, moltes de les empreses actuals del sector van ser impulsades per extreballadors de Printer.

Inicialment, Novoprint es dedicava només a la impressió, mentre que el pare del Xavier tenia un taller d'enquadernació. "Es van fusionar molt aviat, només començar, per poder oferir un servei complet", explica el director comercial. La impressió comercial de revistes de productes, pamflets o fulletons per bustiades eren els principals productes que produïen.

"Tot el producte de màrqueting i publicitat es feia en paper. Totes les empreses feien producte en paper per promocionar el seu producte, hi havia molta demanda", explica Xavier Faya. Per aquest motiu, Novoprint no neix amb una vocació clara per diferenciar-se, sinó que hi havia tanta feina al sector, que estaven convençuts que tindria sortida. I, si en algun moment els hi faltava feina, els hi passaven des de Printer.

Faya: "Van fer algunes jugades estratègiques"

Però vist amb perspectiva, Xavier Faya apunta que es van prendre decisions que han acabat marcant l'evolució i la supervivència de l'empresa: "Van fer algunes jugades estratègiques que han sigut decisives". Una d'elles va ser amb Random House, una de les principals editorials. Novoprint els va proposar el format de llibre de butxaca, que a França tenia molta sortida. I ben aviat es va convertir en el producte estrella per Novoprint: actualment en fan 18 milions d'unitats l'any en una fàbrica amb tres torns i on les rotatives no s'aturen.

"A França el fa servir gairebé tothom i editorials espanyoles com Planeta també l'utilitzen", explica Xavier Faya. Avui dia, Novoprint és un dels líders del mercat en aquest format. Representa més del 40% de la seva facturació. I més de la meitat dels llibres se'n van al mercat francès.

Més info: Dinantia, la comunicació entre escoles i famílies per acabar amb els grups de WhatsApp

De fet, l'adquisició d'una cartera de clients d'una empresa de França per cinc milions d'euros a principis dels 90 va ser una altra de les decisions estratègiques per Novoprint, ja que els hi va obrir les portes d'un dels països on més present està la lectura. També entre els més joves, que ara s'han llançat al manga, una categoria que ara també exploten a Novoprint.

La clau de la diversificació

El llibre de butxaca ha estat el gran salvavides per Novoprint. Mentre altres empreses del sector anaven abaixant la persiana per la davallada del format en paper, en el seu cas han mantingut el creixement. Actualment, tenen tres grans categories: llibres de butxaca, impressió comercial (des de catàleg fins a llibres en color) i embalatge. Un embalatge sostenible i de cartó que veuen com el futur: "Encara no ha donat tots els seus fruits, però serà molt important en el futur". Actualment, treballen amb marques com Jovi, Vileda, Cucal o Maxcipa.

Pel que fa a la impressió comercial, han imprès llibres com els reculls d'imatges del Barça, el gran llibre del Celler de Can Roca o obres dedicades a grans esportistes com Rossi o Lebron James.

Faya: "Si Gallimard ens demana 300.000 llibres perquè l'autor ha guanyat el Nobel, som capaços de fer-ho"

Xavier Faya explica que no són dels més econòmics del mercat, però amb els anys s'han guanyat la confiança dels clients gràcies al seu equip tècnic i a estar al seu costat: "Més que proveïdors, som partners": "Tenim clients molt grans, que confien molt en nosaltres i que ens donen molt volum de llibres".

Entre altres, treballen amb editorials com Gallimard, Flammarion. Random, Anaya, Anacharsis o Rainbow. "Si Gallimard ens demana 300.000 llibres en una setmana perquè l'autor ha guanyat el Nobel, som capaços de fer-ho". "Estem molt especialitzats en aquest producte, tenim la tecnologia i molt coneixement i la capacitat de produir molt de pressa", recalca Faya, que emfatitza la seva aposta per renovar la tecnologia de manera continuada per oferir el millor producte.

El fet d'oferir un servei complet també els ha diferenciat: "Des que ens entreguen l'arxiu fins que els hi tornem el llibre acabat". Tot plegat ho resumeix amb "el compromís" amb els clients: "Si hem sobreviscut és en part perquè hem fet les coses bé. Sempre intentem donar un valor afegit".

De Sant Andreu de la Barca a Eslovàquia

Actualment, Novoprint té uns 110 treballadors a la fàbrica de Sant Andreu de la Barca, on produeixen la gran majoria dels llibres. Però des del 2007 també tenen una planta de producció a Eslovàquia, amb una vintena de treballadors. Hi van arribar de la ma de Sony, per qui fabricaven tots els manuals d'instruccions de televisions i altres aparells a Espanya. La marca japonesa va deslocalitzar-se a Eslovàquia i va proposar a Novoprint anar amb ells. I així ho van fer, tot i que en dos o tres anys, Sony els va deixar de contractar. Però en aquell moment ja veien manuals per altres marques i sectors, com els cotxes Kia o Hyundai.

Tot i això, van acabar deixant el sector dels manuals: "Quan vam arribar al límit de producció a Sant Andreu de la Barca, vam portar alguns dels llibres a Eslovàquia. Vam portar part de la producció que era per França, ja que està a la mateixa distància de París".

Així és com Novoprint s'ha convertit en un pilar en el món dels llibres a Catalunya, Espanya i França. Les seves instal·lacions són una biblioteca on mostren alguns dels llibres que han marcat i emocionat a milions de persones. És la cadena que no es veu del sector editorial, però que és imprescindible per poder obrir un llibre i vibrar amb les històries que conté.

Més informació
Casa Amella, ecologia i proximitat per posar en valor el producte català
La tecnològica catalana que ha portat els robots a Airbus, Decathlon o PC Componentes
Avui et destaquem
El més llegit