L'organitzador professional, nou rol a l'empresa

El seu és un nou ofici "molt necessari a les empreses", ja que actua com un metge a domicili que resol problemes i situacions complicades

L'organitzador professional s'encarrega d'endreçar la companyia | Acistock
L'organitzador professional s'encarrega d'endreçar la companyia | Acistock

Millorar l'eficiència i la productivitat de les empreses, adaptant les persones al seu lloc de treball. Aquesta feina és la que exerceix la Carol Garcia, organitzadora professional. Com ella, existeixen una setantena a l'Estat espanyol. Hereva de la filosofia de la japonesa Marie Kondo, autora del best-seller La Màgia de l'ordre (Aguilar, 2015), Garcia aporta solucions organitzatives a les companyies i es defineix com "una metgessa a domicili dels recursos humans".

Garcia, que ha escrit i autoeditat el llibre Organízate trabajando desde casa (2015) on descriu els 7 pecats capitals de la gestió laboral, comenta que l'organitzador professional és "una figura externa que a les empreses ajudem a adaptar les persones al seu lloc de treball". A partir d'aquí, aconsegueix generar una sèrie de processos i automatismes que deriven en crear una estructura organitzada. "En arribar, et trobes que molts treballadors no estan adaptats al perfil que demana la companyia perquè tenen habilitats diferents", afegeix. La clau, segons precisa, es troba en l'organització del temps i de les tasques. Al final, remarca, es tracta d'una qüestió d'aprenentatge.

1 La manca d'empatia

"Les empreses estan patint una desafecció cap a les persones, deixant de banda el vincle emocional amb els empleats", lamenta Garcia. Per això, defensa la necessitat d'aplicar fórmules de comprensió per ser capaços de reduir la precarietat laboral. "En comptes de llençar el treballador a les escombraries quan no funciona seria més útil arreglar-lo". D'aquesta manera, considera que s'evitarien els acomiadaments o fenòmens com el burn out.

2 Errades de comunicació

Un dels objectius de les empreses rau a caminar cap a l'excel·lència. Per fer-ho possible, Carol Garcia recomana conrear les competències emocionals: "Calen protocols de comunicació actius".

3 Tolerància

"En el moment de detectar un error a l'empresa hem de revisar el procés, no buscar culpables de forma immediata". Aquest consell comporta una reflexió que s'han de fer les entitats: potser no s'ha comunicat correctament el missatge? Aquí es troba un dels punts essencials de la gestió de les relacions laborals.

Carol Garcia, organizadora professional. | Cedida
Carol Garcia, organizadora professional. | Cedida

"En un sistema estructurat com el d'una companyia, l'ordre i l'organització són coses diferents. Igual que també són conceptes oposats la productivitat clàssica de treballar vuit hores diàries o l'eficàcia".

4 Gestió correcta del talent

Una altre de les tasques d'un organitzador professional se centra a cercar la creativitat per afavorir la generació de recursos perquè cada treballador jugui amb la posició en la qual estigui més còmode. En els processos de selecció, s'ha de 'reclutar' o tenir en compte les recomanacions. "La prioritat mai pot ser establir un contracte laboral ajustant els costos i pensar en els beneficis fiscals de l'empresa. A la llarga, valors com l''engagement', la motivació o la satisfacció personal estan per sobre dels aspectes tècnics"

5 Respectar els perfils professionals

Des de sempre, a Garcia li ha agradat observar les diferents formes de treballar que tenen les persones. Així, ha establert quatre perfils que responen a les habilitats de cada tipus de treballador.

  • "He identificat a 'Analaocupada', especialitzada en tasques petites i una bona capacitat organitzativa, però amb un dèficit de distribució del temps".

"En comptes de llençar el treballador a les escombraries quan creiem que no funciona, cal arreglar-lo"

  • Per 'Antonioelmaquina', els treballs són sempre individuals i llargs. Per això, Garcia insisteix que "cal entrenar-lo per treballar en equip".
  • 'Claralafuncional' és un perfil molt pràctic, acostumada a treballar sola. "És ideal per realitzar tasques urgents".
  • 'Juanelcreativo' participa en tots els projectes de l'empresa i tot i que sembla un perfil ideal, "pot patir bullying per la seva creativitat i talent, que s'entenen com una amenaça"

6 Canvi de la cultura empresarial

Per gestionar correctament els conflictes a l'entorn laboral, seria aconsellable un canvi de cultura empresarial. "Les mesures s'han de prendre coneixent què passa realment, no actuant segons què sembla que passa". Per arribar a aquest propòsit, un element que ajuda és la implantació de protocols per ordenar, organitzar i analitzar els rendiments.

7 Una nova professió necessària

"Els organitzadors professionals, com és el meu cas, som una nova professió, molt necessària a les empreses, que actuem com un metge a domicili". El seu rol representa una evolució del departament de recursos humans. "Som una figura externa, que fem recursos humans a domicili, realitzant una diagnosi de l'estat de la companyia".

Més informació
De professió, morós
Consells per canviar de professió
El futur de les professions està per escriure
Avui et destaquem
Comentaris (1)
Nuria
Molt interessant. De vegades costa demanar ajuda externa, però trobo que pot ser una molt bona opció. Ajuda a ser més eficaç.