
158 anys enrere hem de mirar per trobar l’origen de Grau S.A., la companyia de tints i acabats per a tota mena de teixits instaurada a Castellar del Vallès, referent en el sector tèxtil català. La firma, pionera en sostenibilitat, innovació i digitalització, és dirigida per Àlex Grau, qui pertany a la cinquena generació de Grau S.A., i qui ha protagonitzat l'últim episodi de La indústria és futur, el pòdcast de la Fundació per la Indústria. El pòdcast reuneix alguns dels empresaris més influents a Catalunya per reflexionar sobre com mantenir la competitivitat empresarial i impulsar el futur de la indústria al territori.
“El sector tèxtil català viu una certa consolidació després d’unes darreres dècades amb molts alts i baixos”, explica l’empresari al periodista econòmic Umberto Salerno, després de recordar l’entrada de l’Estat espanyol a la Unió Europa, la “fugida” de la producció cap a l’Àsia i la consegüent resiliència que van mostrar determinades empreses, com la mateixa Grau S.A., qui en l’actualitat treballa per a clients de renom, com ho són Inditex, Mango o Louis Vuitton.
La firma està incorporant la sisena generació en la seva gestió, una fita única que Grau atribueix a “la capacitat d’adaptació i de reinventar-se de la companyia”. “Al sector de la tintoreria català, totes les empreses de la nostra dimensió o més grans van desaparèixer, nosaltres, per circumstàncies del grup familiar, històricament érem tres centres productius i dos van desaparèixer per donar lloc a un sol centre productiu que tingués una capacitat i un volum prou gran per poder sobreviure”.
D’aquest segle i mig, l’empresari destaca l’esforç i la constància de la companyia, així com el fet d’haver treballat amb una visió “molt a llarg termini”, clau per poder “prendre decisions estratègiques sense voler créixer més de pressa del compte, i fer passes consolidades”. Uns valors que ja transmet a la nova generació que s’ha incorporat a la companyia: “L’empenta juvenil va molt bé a la nostra empresa, i la barreja d’experiència amb aquesta empenta en general és una combinació molt bona, ho podem veure, sense anar més lluny, en el Barça. En els equilibris està la bona governança”, comenta Grau.
Quan Grau és preguntat per la clau de l’èxit a l’hora de dur a terme una correcta transició generacional, l’empresari destaca el fet de “mantenir un nucli dur accionarial”: “Encara no tenim ni Consell d’Administració, som dos administradors, el meu germà i jo, i a més, per descomptat, comptem amb el consens dels accionistes”.
Grau: “L’empenta juvenil va molt bé a la nostra empresa, i la barreja d’experiència amb aquesta empenta en general és una combinació molt bona"
Fa 10 anys Grau S.A. va decidir explorar nous camins, endinsant-se així en el teixit tècnic, una nova via de negoci que Àlex Grau defineix com “el gran canvi estratègic de la companyia”: “Els teixits tècnics t’aporten una constància, un valor afegit i són molt més complexos”.
I quina és la mirada que fa Grau S.A. a Europa? S’està adaptant correctament a les exigències que reclama el planeta en matèria de sostenibilitat? “La legislació europea és la mateixa per a tots els països, però l’aplicabilitat i la velocitat són molt diferents, això passa fins i tot amb les comunitats autònomes, hi ha casos d’empreses que se situen a la franja de l’Aragó perquè la legislació, o l’exigència del seu compliment, és molt més laxa”, continua Grau. Ara bé, l’empresari, mira més enllà de la legislació actual i aprofita el concepte de la sostenibilitat per enriquir una companyia de més de 150 anys d’història: “Estem adoptant mesures en l’àmbit energètic o el digital, i ho fem per un compromís de fer les coses bé, però també per un interès econòmic, ser més sostenibles ens fa ser més rendibles, més diferencials i tenir un millor producte”.