Alted Materials, o com reinventar l’arquitectura amb l’economia circular

La iniciativa fa servir materials innovadors que són reciclables, basats en residus, i sense components tòxics

Alted Materials fa servir materials amb base d’Honext | Alted Materials Alted Materials fa servir materials amb base d’Honext | Alted Materials

A més de donar lloc als espais que habitem diàriament, el sector de la construcció juga un paper important en l’economia, ja que, entre d’altres, es troba estretament vinculat amb la generació d’ocupació. Així i tot, té una lliçó pendent: l’impacte mediambiental. Segons el Consell Empresarial Mundial per al Desenvolupament Sostenible (WBCDS), aquest sector produeix el 40% de les emissions mundials de CO2, xifra que està previst que es dupliqui el 2040. 

En un panorama on la societat cada dia és més conscient de la importància de rebaixar aquests indicadors, sorgeixen iniciatives com Alted Materials, una empresa destinada a transformar materials innovadors que segueixen els principis de l’economia circular i introduir-los en l’edificació a través del disseny. “Són materials que beneficien el planeta i les persones”, apunta a VIA Empresa la seva fundadoraBerta Julià.

El sector de la construcció produeix el 40% de les emissions mundials de CO2

Dissenyar a partir de l’economia circular

Els principis de l’economia circular es basen en models de producció que comparteixen, reutilitzen, reparen i reciclen els materials i productes existents durant el màxim de temps possible. Aquesta és la filosofia que va proposar Julià en engegar Alted, un projecte que va sorgir fa un any i mig arran de l’experiència que va obtenir l’emprenedora catalana treballant a diverses empreses ubicades a Estocolm. “Vaig treballar per a una empresa que dissenyava per a d’altres, com ara Ikea, i també a Baux, on desenvolupava panells acústics decoratius amb materials molt innovadors”.

L’Honext, la matèria primera d’Alted Materials

En tornar a Barcelona, Julià va continuar centrada a aprendre sobre el sector treballant a Honext, on es va adonar que existia una oportunitat de mercat per als professionals de l’arquitectura en descobrir un material basat en residus de paper que respon al mateix nom de l’empresa. Es tracta d’un material que prové dels residus dels fangs de les fàbriques de paper. A la Unió Europea, es generen més de 8 milions de tones anuals d'aquests residus i, amb aquestes dades, Julià va decidir cobrir una oportunitat de mercat.

“L’arquitecte el que vol és instal·lar a la seva obra un producte acabat, que ja tingui unes dimensions, uns colors o una estètica concreta, i hi ha molts materials que estan començant a descobrir-se”, explica Julià, qui detalla que és llavors quan Alted va sorgir “cobrint l’oportunitat de mercat en què l’arquitecte demanava sostenibilitat, però també producte acabat”.

El pas per Honext va suposar un abans i un després per a la fundadora: en l’actualitat, Alted Materials fa servir materials amb base d’Honext. Amb aquest material, ja ha llançat la seva primera col·lecció, Alted H01, una sèrie de panells decoratius d’ús interior, reciclables, basats en residus, i sense components tòxics. Es tracta d’”un equilibri entre estètica, rendiment i el menor impacte ecològic” que aposta clarament per reduir les emissions de CO2. 

Els processos de producció i de venda en l’arquitectura

Darrere del projecte no hi ha un equip precisament extens. “Som dues persones; el meu pare, i jo, però disposem d’una xarxa de proveïdors perquè externalitzem la producció”, comenta Julià. Així i tot, aquest no ha estat un impediment per projectar un gran creixement, després d’accedir al Programa Creamedia de Barcelona Activa i de resultar guanyadors de la seva edició. 

Alted Materials disposa d’una base de clients d’entorn de 80 empreses 

Julià destaca la llarga durada dels processos de venda en el sector de l’arquitectura: “Són molt llargs perquè des que es coneix un material nou fins que s’acaba aplicant en un projecte d’edificació poden passar fins i tot anys”. Ara per ara, Alted Materials disposa d’una base de clients d’entorn de 80 empreses que ha suposat “una rebuda molt bona” tenint en compte que la marca es va llançar a mitjan abril, és a dir, fa només tres mesos.

I després de l’Honext?

Malgrat el curt recorregut de la marca, Julià té clars els passos a seguir: “Durant aquest any i el següent volem explotar tota la innovació que estem creant, els nostres panells decoratius amb base d’Honext, i una vegada tinguem estandarditzada la demanda d’aquest material, la intenció és investigar-ne d’altres, donant lloc a nous productes”. “Volem que l’arquitecte o interiorista acudeixi a nosaltres amb la idea que qualsevol producte necessari per construir un interior d’una casa, biblioteca, botiga, o oficina, pugui estar construït amb un producte d’Alted”, afegeix la fundadora, qui mostra el seu interès a arribar al mercat europeu.

Tot i haver disposat d’experiència en l’àmbit comercial, Julià comenta a VIA Empresa que “no sabia el que costa tirar endavant un projecte d’aquestes dimensions, ni la paciència i resiliència que s’ha de tenir”. Finalment, la fundadora, que reconeix la dificultat que suposa desenvolupar un projecte “tan ambiciós amb un equip tan petit”, valora positivament el panorama empresarial actual: “Hem descobert que hi ha empreses molt engrescades a innovar i, sobretot, a innovar cap a la circularitat i la sostenibilitat”.

Més informació
Rolldbox, i els videojocs en català que “transformen la toxicitat en positivitat”
Kiversal, o per què el sistema sanitari és una mica més intel·ligent
Väcka, o com consumir formatge si ets vegà
Avui et destaquem
El més llegit