El pitjor 'Stop' per a les autoescoles

La vaga dels examinadors, que anuncien total i indefinida per al setembre, provoca importants pèrdues i alguns tancaments en un sector poblat de petits negocis familiars

Concentració de protesta de les autoescoles a l'Avinguda Maria Cristina de Barcelona | Federació d'Autoescoles de Catalunya (ACN)
Concentració de protesta de les autoescoles a l'Avinguda Maria Cristina de Barcelona | Federació d'Autoescoles de Catalunya (ACN)

Aquest dilluns en fa deu que hi ha vaga de metro a Barcelona. Però no és l'única. Ja en van quatre de la dels examinadors de trànsit. A la capital catalana, 56 dels seus 62 examinadors de trànsit no han anat a treballar en una aturada que supera el 80% a tot Espanya. Des del 19 de juny, els dilluns, dimarts i dimecres és pràcticament impossible realitzar l’examen de conduir, que ja han hagut d’ajornar fins a 31.000 alumnes. I la situació no sembla que hagi de millorar. “A partir del 4 de setembre farem una vaga indefinida durant tots els dies de la setmana”, anuncia a VIA Empresa Gustavo Palma, delegat provincial a Barcelona d’Asextra, l’Associació d’Examinadors de Trànsit. Les seves reivindicacions apunten a la Direcció General de Trànsit (DGT), però tenen un greu perjudici col·lateral: el sector de les autoescoles. “Ens està fent molt mal. Això pot fer caure el 30% de les 8.000 autoescoles d’Espanya”, adverteix Carlos Duran, cofundador d’Hoy Voy.

El complement del conflicte

L’origen del problema es remunta al 2007. “A una part de l'administració se li va aplicar un augment del complement específic”, explica Gustavo Palma. Una actualització que es va aplicar a les posicions administratives i que, després, havia d’arribar als cossos més específics com el d’examinadors de trànsit. “A l'arribar la crisi aquest augment no es va aplicar a la resta de l'administració”, diu el portaveu d’Asextra. El resultat és que una plaça a oficina té una diferència d'entre 50 i 60 euros amb la d’un examinador, “amb el que suposa estar tot el dia al carrer, amb inclemències del temps, perillositat i avaluar una persona amb la formació que això requereix”.

Els examinadors anuncien vaga total i indefinida a partir del 4 de setembre

La diferència monetària és tan poca que “no compensa”, diu Palma. Un examinador de trànsit acabat d’incorporar, per tant sense complements d’antiguitat, s’ubica a la categoria C2 de funcionariat amb un salari al voltant dels 1.250 euros mensuals. Ja l’any 2007, l’aleshores responsable de la DGT, Pere Navarro, va reconèixer que els examinadors mereixien aquest augment. També ho va fer al 2015 la seva substituta, Maria Seguí. “Ho va actualitzar i firmar, però no va passar. Vam fer una vaga a l'octubre i novembre, que va acabar amb el compromís que farien tot el possible per donar-nos aquest complement”, recorda l’examinador. Dos anys després, l’actual responsable de la DGT, Gregorio Serrano, també els dóna la raó però la situació segueix igual i per això han reprès la vaga.

Mancança d’efectius

Més enllà de la situació puntual de vaga, tant els examinadors com les autoescoles coincideixen que fan falta més efectius. La mateixa DGT xifra en 175 les places que convindria ampliar de les aproximadament 650 actuals. Des d’Hoy Voy, Duran calcula que en farien falta fins a 250. Tot i així, el darrer anunci de 20.000 noves places de funcionari en preveu tot just 70 per a examinadors de trànsit.

“És de riure aquesta xifra”, lamenta Gustavo Palma. “La DGT ha convocat unes 500 places però realment el que està fent és crear una especialitat perquè els examinadors amb un nivell inferior passin, després d'una sèrie de proves i allargar l'edat de jubilació, a una categoria superior i donar-los aquest augment de 100 euros”, aclareix. A més, les autèntiques 70 noves places amb prou feines cobriran les baixes per jubilació i altres motius, que el pròxim any seran fins a 12 només a Barcelona. A més, diu Palma, “els primers que puguin venir encara trigaran entre completar les oposicions i fer el curs de formació”.

Duran: “Ens està fent molt mal. Això pot fer caure el 30% de les 8.000 autoescoles d’Espanya”

Les autoescoles paguen els plats trencats

Enmig del conflicte qui també en pateix les conseqüències són les autoescoles. “Els alumnes amb aquest panorama no s'apunten. I els que ja estan apuntats anul·len totes les pràctiques a l'espera que s'acabi la vaga”, evidencia Duran. A Hoy Voy, assegura, aquesta situació els ha fet caure la facturació un 30% al juny i calculen que tingui un impacte negatiu del 60% durant el juliol.

Els 17 centres del grup, però, de moment els permeten aguantar. Altres autoescoles, en canvi, característiques d’un sector poblat de petits negocis familiars, ja estan tancant. “Què fas amb un equip de professors a qui has de pagar un sou, però que estan parats i no facturen? És com haver de tancar un restaurant perquè l'Estat és incapaç de proveir-te d'aigua potable”, critica Duran.

Davant d’aquest panorama, la mateixa Hoy Voy ha iniciat els tràmits per portar la DGT als tribunals. “És un servei públic i ha de tenir unes garanties. Si l'alumne paga unes taxes de 91,10 euros s'ha de poder examinar”. Duran, però, assegura que “el que menys m'importa és guanyar la demanda, que sé que la guanyarem. Ho fem perquè per moltes manifestacions que fem al Ministeri d’Interior o d’Hisenda no els importa que tallem la Gran Via”. En canvi, espera, “que els posem una demanda potser els afecta més. És una altra mesura de pressió perquè actuïn ja”.

El preu de l’aturada

Són unes 31.000 persones les que no s'han pogut examinar a causa de la vaga. Amb l’actual taxa d’examen (91,10 euros per a dos intents), la DGT ja ha deixat d’ingressar pràcticament 1,5 milions d’euros en aquest conflicte. “En tres setmanes de vaga han perdut el que els costaria satisfer aquest complement en un any”, lamenta el dirigent d’Hoy Voy.

Palma: "La DGT no para d'incomplir constantment tot el que diu"

El portaveu d’Asextra recorda que abans d’iniciar la vaga van establir converses amb la DGT durant un mes. “Els vam donar marge després d'anys d'esperar. Però els directius tant de la DGT com de les prefectures provincials se'n van rentar les mans i no han fet res durant aquests dos anys. La DGT no para d'incomplir constantment tot el que diu”, critica. Per tot plegat, deixa clar que l’aturada seguirà. “Si nosaltres ara ens fem enrere aquest col·lectiu quedarà enfonsat i amb la moral per terra, provocant una deserció de companys que marxaran. Aquesta situació és inaguantable”, conclou.

Més Informació
Duran: "El gran problema d'una autoescola és tenir el professor aturat"
Hoy Voy, l'autoescola més gran del món
Emprenedors a temps parcial
Avui et destaquem
Comentaris