• Empresa
  • L’ambició osonenca d’Awayter: d'oferir cantines saludables a sacsejar el sector industrial català
IOT

L’ambició osonenca d’Awayter: d'oferir cantines saludables a sacsejar el sector industrial català

La companyia, establerta a Vic, ha impulsat una plataforma de programari destinada a fabricants de maquinària industrial

L'equip d'Awayter engega el nou curs amb un pròxim repte a Amsterdam: l'IoT Tech Expo 2025 | Cedida
L'equip d'Awayter engega el nou curs amb un pròxim repte a Amsterdam: l'IoT Tech Expo 2025 | Cedida
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Vic
02 de Setembre de 2025 - 05:30

Amb la convicció que una bona salut de l’empresa passa també per la bona salut dels seus treballadors, Eudald Bover va dissenyar, ja fa quatre anys, l’Awayter Canteen, una màquina expenedora de menjar saludable, local i amb preus assequibles ideada per operar les 24 hores del dia a empreses, universitats i hospitals. Ho va fer en el millor moment possible, quan nombrosos estudis, com ara l'HR Best Practices Survey 2021 del Top Employers Institute, situaven l'Estat espanyol a l'avantguarda d'Europa en el foment de l'alimentació saludable: aleshores, un 76% de les companyies certificades pel mencionat Top Employers Institute oferia als seus treballadors opcions de menjar saludable a les seves instal·lacions, un 13% més que la mitjana europea. Si bé les màquines expenedores de Bover van suposar tot un èxit, l’empresari no va trigar a impulsar un programari capaç de monitorar-les, automatitzar els seus processos, dur a terme el seu mantenint i, fins i tot, elaborar informes. Una solució prou poderosa per seduir algunes de les companyies amb més presència en el sector industrial català.

 

Awayter Connect és una plataforma de programari destinada a fabricants de maquinària industrial”, explica a VIA Empresa Bover, CEO i cofundador de la firma, qui apunta que “fins ara es venien o llogaven màquines i es dispersaven per tot el món sense saber què estava passant amb elles o com s’estaven utilitzant, però ara amb la nostra plataforma no només es pot saber, sinó que es pot fer un seguiment, veure històrics, ajustar paràmetres, trobar errors o dur a terme el seu manteniment”. Una plataforma multifunció que ha fet el salt del sector alimentari a l’industrial, l’energètic i el sanitari per donar cobertura als principals fabricants de maquinàries de l’Estat.

Una solució tot en u que assegura "un estalvi del 90% en temps i costos"

Bover destaca el nivell de personalització que ofereix la plataforma, així com el fet de tractar-se d’una solució tot en u, fet que diferencia Awayter de la seva competència. “Els nostres competidors acostumen a oferir solucions molt genèriques i poc personalitzables, ja que aquest tipus de programari es componen de diverses parts i en moltes ocasions hi ha proveïdors que es dediquen a fer-ne només una part. En canvi, a Awayter ho dissenyem tot i mantenim un únic contacte amb el client, des de seleccionar una màquina fins a visualitzar les seves dades”, apunta l’empresari, qui xifra en un 90% l’estalvi que representa la plataforma en temps i costos respecte a les solucions convencionals del mercat: “Hem dissenyat una solució modular perquè sigui molt ràpida d'utilitzar”.

 

Bover xifra en un 90% l’estalvi que representa la plataforma en temps i costos respecte a les solucions convencionals del mercat

Amb un equip de 12 persones liderat per Bover i els dos socis cofundadors Joan Prat i Jordi Sans, Awayter espera un nou curs ple de reptes: després d’incorporar el passat mes de novembre un inversor industrial per potenciar el creixement de la companyia, enguany espera obrir-se pas en el sector de l’internet de les coses a escala internacional. D’una banda, a finals de setembre serà present a la fira IoT Tech Expo, a Amsterdam, i, de l’altra, el mes d’octubre assistirà al Madrid Tech Show 2025. Ambdues expedicions tenen com a objectiu donar a conèixer el potencial de la plataforma d’Awayter, que preveu iniciar la seva expansió internacional ben aviat, amb França com a primer mercat fora de l’Estat espanyol.

En l’actualitat, la firma es troba subscrita al Clúster de Fabricants de Béns d'Equip de Catalunya (CEQUIP), una entitat destinada a compartir el coneixement i l’experiència d’un sector que factura 1.800 milions d'euros i ocupa a més de 5.500 professionals a Catalunya. L’entitat, que enguany celebra el seu 20è aniversari, destaca la seva contribució en el posicionament del sector dels béns d’equip com a “motor fonamental per a la indústria catalana, ajudant al desenvolupament de tecnologies punteres i solucions que evolucionen al mateix ritme que els reptes del mercat global”. Del Clúster, Bover destaca les sinergies generades arran del contacte amb tota mena de fabricants. 

De fet, aquesta àmplia visió que li proporciona l’entitat ha estat un catalitzador a l’hora d’endinsar-se en projectes de diferents índoles, i en l’actualitat l’equip d’Awayter treballa de bracet amb fabricants d’equips de climatització per a edificis i granges, amb projectes pertanyents al sector de l’aigua o de la impressió 3D. “Al cap de vuit o nou mesos ja vam aconseguir els primers clients, relativament aviat”, afirma Bover, qui detalla que ja són una quinzena les empreses subscrites a la plataforma, que va obrir-se al mercat l’any passat. 

Aprenentatges d'un emprenedor: "Un molt bon producte no és suficient per tenir èxit"

L’evolució que ha experimentat Awayter aquest darrer any permet al seu equip ser optimista, que aquest 2025 es planteja com a repte triplicar la facturació de l’any passat. Això sí, sense descuidar-se de les màquines expenedores saludables: “De cara a l’any vinent també esperem continuar escalant per dos o per tres la nostra facturació sense deixar de banda les nostres cantines saludables, ja que comptem amb una trentena de màquines repartides pel territori”, comenta Bover, qui matisa que “tanmateix, on més escalabilitat veiem actualment és en la nostra plataforma, i és en aquesta on centrarem gran part dels nostres esforços”.

Bover: "On més escalabilitat veiem actualment és en la nostra plataforma, i és en aquesta on centrarem gran part dels nostres esforços”

La gesta d’idear un servei exitós a partir d’un producte que, en poc temps, també s’ha obert pas en el mercat, neix a partir d’un dels grans aprenentatges que ha adquirit Bover en aquests darrers quatre anys: “Jo abans tenia un perfil molt tècnic i creia que amb un producte molt bo era suficient per tenir èxit, però ara he vist que has de saber com arribar al client i entendre les seves necessitats, tant en l'àmbit del màrqueting com comercial. Has de saber comunicar la teva proposta de valor i construir una bona relació amb cada client per acabar creant una marca en l’ecosistema en què et mous”, conclou el CEO i cofundador d’Awayter.