• Empresa
  • Per què el Barça femení és l'única secció rendible del club?

Per què el Barça femení és l'única secció rendible del club?

Les culés, guanyadores de la Lliga de Campions 2023, s’autofinancen des del 2015 i s'han convertit en una "fàbrica de facturació i d’esponsorització"

La celebració de la Lliga de Campions 2023 a la plaça Sant Jaume de Barcelona | EP
La celebració de la Lliga de Campions 2023 a la plaça Sant Jaume de Barcelona | EP
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Eindhoven
06 de Juny de 2023
Act. 05 de Desembre de 2023

Pluja de títols del Barça femení i amb la cirereta del pastís durant aquest cap de setmana a Eindhoven: la Lliga de Campions 2023 després d'una èpica remuntada davant del Wolfsburg alemany per 3-2. Un cap de setmana de celebració i d'eufòria davant els 10.000 culés que es van traslladar als Països Baixos per veure la final i també la rebuda institucional a la plaça Sant Jaume de Barcelona davant el president de la Generalitat, Pere Aragonès i l'alcaldessa de Barcelona Ada Colau. Un equip que ha lluitat contra la visió esbiaixada dels "equips femenins com a germans petits dels clubs masculins" per convertir-se en l'única secció rendible del club, per davant del futbol masculí, el bàsquet, l'hoquei, el futbol sala i l'handbol. A continuació set claus per desgranar un èxit que ha tingut com a efecte rebot la millora salarial de la plantilla i l'augment d’esponsorització en tots els àmbits.

 

1. El 2015: l’any clau per la professionalització de l’equip

La clau fonamental de l’èxit de l’equip blaugrana és l’aposta integral de la professionalització que es va fer l’any 2015 al Barça femení. Maria Teixidor, que va ser directiva del FC Barcelona entre el 2015 i 2020 i directora esportiva del Barça femení, apuntava a principi de temporada a VIA Empresa que aquesta professionalització va ser a tots els nivells, des d’una contractació professional, increments salarials i de comptar amb les millors condicions per desenvolupar-se en el terreny esportiu.

 

Una estructura al primer equip que va créixer de 3 professionals a 21, segons Teixidor. A part de millorar en condicions d’horaris, instal·lacions i àpats a la Masia, com ara l’esmorzar i el dinar. I la clau de tot plegat: que el context i tots els equips del club estiguessin acompanyant el projecte, des de la comunicació fins al màrqueting i el gran èxit d’una professionalització seria i estratègica.

El Barça femení va guanyar la Lliga de Campions 2021, mentre tenia un dels pressupostos més baixos d’Europa

La temporada 2020-2021 les jugadores van guanyar el triplet, la Lliga, la Copa i la Lliga de Campions. I això que tenien un dels pressupostos més baixos d’Europa, amb un total de sis milions d’euros, 4,6 dels quals es van destinar a pagar els sous de les jugadores. Per exemple, el pressupost total del Barça com a entitat global del 2021 va ser de 796 milions d’euros. És a dir, el Barça femení comporta només el 0,75% del total.

2. No incloure tots els patrocinis amb el masculí des del principi

Les jugadores del Barça a la final de la Lliga de Campions 2023 | EP
Les jugadores del Barça a la final de la Lliga de Campions 2023 | EP

Una de les decisions clau per augmentar el pressupost del femení va ser aconseguir patrocinadors a part del masculí. Per exemple, quan el 2016 es va signar Rakuten com a patrocinador de l'equip liderat per Leo Messi, no ho van fer global pel femení i, per aquest motiu, van tenir l'oportunitat de buscar un partner exclusiu. D'aquesta forma van aconseguir la firma de Stanley durant tres temporades i, el juliol de 2018, amb més de 3,5 milions d'euros per any, es convertia en una quantitat més que suficient per a cobrir tot el pressupost. Molt millor que seccions deficitàries com el bàsquet, l'hoquei, el futbol sala o l'handbol.

Durant els últims mesos la companyia logística i de transport GLS Spain s'ha sumat a l'equip femení com a patrocinador oficial, juntament amb la catalana Heura que ha firmat com a soci exclusiu femení o el cas de Bimbo, que ho ha fet per 3,5 milions d’euros. D'altres com Nike, Spotify, Estrella Damm, CaixaBank, Cupra o Allianz, també formen part del Barça global.

3. La capitania d’Alexia Putellas i l’allau de títols individuals

Sense cap mena de dubte el futbol és un esport d'equip, però no s'entén l'èxit del Barça femení sense la capitana Alexia Putellas, la millor futbolista del món i que fa poc ha tornat a la pista després d’una llarga lesió. Elisabet Vallbona, experta en comunicació esportiva, afirma en reiterades ocasions que "Putellas és qui millor representa els valors del club, tant en l'àmbit esportiu, com en el social. Fins fa poc teníem referents com ara Puyol, Xavi, Iniesta o Messi. Actualment, no hi ha ningú a la plantilla del masculí que reculli tan bé els valors del club com l'Alexia. Que sigui capitana és un referent per les noves generacions i també per tot el futbol en general".

Alexia Putellas a París | Cedida
Alexia Putellas, la millor jugadora del món | Cedida

Tanmateix, després de nou mesos de recuperació, Putellas continua com a referent futbolístic i així ho avalen els premis rebuts com a millor futbolista del món. Un exemple de marca personal treballada al "mil·límetre", com confessen fonts del seu entorn més pròxim i que l’han convertit en estrella mediàtica de diverses marques i nous negocis.

Abans de l'auge del futbol femení, la de Mollet del Vallès era la jugadora millor pagada de la plantilla del Barça femení amb un salari que rondava els 150.000 euros anuals. Segons publica Relevo, el seu salari actual podria rondar al voltant dels 650.000 euros anuals. Una xifra que li caldria sumar els seus múltiples acords publicitaris i certs bons per objectius.

4. Grans fitxatges i l'aposta per la cantera

Una característica del Barça és l’ampliació de l’oferta esportiva a totes les categories base. Per a l’exdirectiva Teixidor “era imprescindible portar-ho a terme per garantir que moltes d’elles poguessin arribar al primer equip”. Es tracta d’unes jugadores que han crescut amb la metodologia de joc del Barça, que any a any han anat guanyant terreny.

Per exemple, l’agost de 2021 va ser una jornada històrica a can Barça. Com apunta el club en un comunicat, per primera vegada en els seus més de 40 anys de vida, la Masia obria les portes a les seves primeres residents. Nou jugadores, totes elles en dinàmica de Barça B, van començar a compaginar el futbol amb els estudis vivint al Centre de Formació Oriol Tor. Per exemple, el Barça B ha guanyat la lliga de plata aquest any.

La victòria del Barça femení a Eindhoven | EP
La victòria del Barça femení a Eindhoven | EP

Respecte al primer equip, de les 23 jugadores disponibles per jugar la final de la Lliga de Campions d’enguany, 11 d'elles són del planter blaugrana. Per exemple, la migcampista Patri Guijarro va ser seleccionada com a millor jugadora de la final per la UEFA i la catalana Aitana Bonmatí com a millor jugadora de la competició europea.

Una de les curiositats de la celebració ha sigut poder escoltar la cançó Coti x Coti del grup català The Tyets a la final de la Champions, que les mateixes jugadores l'han definit com la cançó de la temporada i de la preparació de la final. Fins i tot, a la primera final de Champions guanyada per les culés el 2021 es va poder escoltar l'Empordà de Sopa de Cabra, mentre brindaven amb ratafia. Un grup made in Catalonia que ha enamorat als seguidors i fins i tot a les jugadores angleses de l'equip que s'atreveixen a parlar en català en algunes ocasions.

5. La mobilització de l'equip: 10.000 culés a Eindhoven

Fa uns anys, quan les jugadores jugaven a la ciutat esportiva, tenien uns 300 espectadors de mitjana. Van omplir el Miniestadi amb la competició europea i, amb la construcció del Johan Cruyff (actual estadi), hi ha una mitjana de 3.500 espectadors per partit. Un creixement brutal que va assolir l’èxit el 2022 amb els més de 90.000 aficionats culers al Camp Nou davant del Reial Madrid i del Wolfsburg.

Enguany, s’han superat totes les expectatives. Marea blaugrana de 10.000 culés a la ciutat holandesa d’Eindhoven per veure la final de la Lliga de Campions, després dels més de 15.000 aficionats que van assistir a Torí el 2022 contra l’Olympique de Lyon. I té mèrit després que s’esgotessin totes les entrades, poques hores després d'assolir la classificació. Molts dels seguidors van fer més de 20 hores de bus per arribar a la ciutat holandesa des de la capital catalana, altres amb cotxes propis i d’altres amb avió a ciutats pròximes a Eindhoven, com ara Amsterdam o Düsseldorf perquè per capacitat la ciutat no podia acollir tots els aficionats.

 

6. Una exigència: "arrasar"

"Normalitzant allò extraordinari. A la gespa i a la grada. El Barça ha iniciat un nou regnat a Europa després de mostrar al món que, a més a més de futbol, ara té mentalitat d'equip campió. A les blaugrana se'ls exigeix no només guanyar, sinó també arrasar. Un pes enorme amb què carregar a l'esquena. Per això la imatge de la gespa del Philips Stadion només sonar el xiulet final era d'alliberament", explicava la periodista Edurne Concejo a La Vanguardia.

"L'èpica remuntada davant del Wolfsburg, impensable fa un any, pot ser un abans i un després per al Barça. Un equip que des de la darrera final ha crescut sobretot en fortalesa mental i que sense Alexia ha sabut trobar altres registres que el converteixen en un equip molt més perillós. Ingredients que, amanits amb la maduresa que dóna haver arribat a quatre finals en els darrers cinc anys, són la clau per entendre l'èxit d'un Barça que es pot convertir en llegenda", destaca Concejo en un article àmpliament compartit.

Concejo: "A les blaugrana se'ls exigeix no només guanyar, sinó també arrasar. Un pes enorme amb què carregar a l'esquena"

Per entendre l'auge amb xifres cal mirar l'audiència. Durant la final de Torí del 2022, TV3, que va retransmetre la final en obert, va obtenir una audiència de Champions amb un 33% de quota i gairebé un milió d'espectadors. Enguany, la transmissió de la final entre el Barça i Wolfsburg per la televisió catalana va obtenir unes dades d'audiència d'un 28,6% de quota i més de 830.000 espectadors d'audiència acumulada al llarg del partit. Finalment, l’engagment entre seguidors i equip és habitual a les xarxes socials. Per exemple, al compte oficial d’Instagram del Barça Femení tenen 4,9 milions de seguidors i la llengua habitual és el català. Les jugadores acostumen a compartir la majoria de contingut i és comú les interaccions entre elles. Com diuen els experts “el millor ambaixador d’una empresa és el propi treballador”. I de fet, sembla que guanyi o perdi, el Barça femení connecta amb el públic.

7.  Un bon pessic econòmic per al club

El Barça femení encapçala la classificació Deloitte Football Money League com el club que va generar més ingressos del món a la temporada 2021-2022. Segons l’informe de Deloitte, el Barça va generar els ingressos més grans, amb 7,7 milions d'euros, per la seva participació a la final de la Champions League el 2022 i per haver guanyat la competició el 2021. El Manchester United va reportar el segon ingrés més alt amb 6, seguit pel Manchester City amb 5,1, el PSG amb 3,6, l'Arsenal amb 2,2 i els Spurs 2,1.

Finalment, la segona Champions de la història del Barça femení deixarà un bon pessic econòmic a la caixa del club. Sense comptabilitzar el que s'hagi pogut aconseguir amb les entrades dels partits jugats a l'estadi Johan Cruyff i a l'Spotify Camp Nou, només pels premis que lliura la UEFA ja s'emportarà 1,36 milions d'euros. Cal recordar que en aquesta edició la UEFA va augmentar les quantitats. 400.000 euros per disputar la fase de grups, 50.000 per cadascuna de les cinc victòries a la lligueta, 20.000 de premi afegit per ser primer de grup, 160.000 per jugar els quarts, 180.000 per estar a 'semis' i 350.000 per guanyar la final. La temporada del femení, una autèntica fàbrica de premis, esponsorització i, cada vegada, més facturació.